E-poodide negatiivne sildistamine pole põhjendatud

Kaubandus.ee lehel ilmunud uudise alusel liigitas tarbijakaitseamet justkui kõik e-poed ebausaldusväärseteks, ent selline sildistamine pole kindlasti põhjendatud. 

Tarbijakaitseamet teatas nimelt, et augustis said nad kokku 3428 tarbijate pöördumist. Kõige rohkem tekitas inimestele probleeme internetikaubandus (239 pöördumist), teisele ja kolmandale kohale jäid  jalatsid (154 pöördumist) ning turismiteenused (127 pöördumist). Internetikaubanduses oli tarbijakaitseameti andmetel murelapseks kosmeetikatoodetega kauplev veebipood quum.eu, mille kohta laekus kolme kuu jooksul üle saja pöördumise. Teine probleemne e-kaupleja oli ameti andmetel hansapost.ee. Tarbijad kurtsid, et hansapost.ee ei võimalda neil kasutada 14päevast taganemisõigust. Selle asemel pakub ettevõte tagasisaadetud toote remontimist. Amet on alustanud kaupleja suhtes väärteomenetlust.

Tarbijakaitseameti loogikaviga seisneb minu arvates selles, et e-kaubandust on käsitletud justkui eraldi kaubanduse liiki, mis aga ammu ei vasta tõele.

Tarbijakaitseametist saadud info põhjal soovin veidi avada uudise sisu e-kauplejate poolelt vaadatuna. Uudises on öeldud, et „Augustis sai tarbijakaitseamet kokku 3428 tarbijate pöördumist. Kõige rohkem tekitas inimestele probleeme internetikaubandus (239 pöördumist), teisele ja kolmandale kohale jäid  jalatsid (154 pöördumist) ning turismiteenused (127 pöördumist).“.
Püüdes olla faktitäpne ja tuginedes lihtsale aritmeetikale ei selgu arvudest mingil moel, et intenetikaubanduses oli enim probleeme. Kui me teeme tehte 3428 (kõik tarbijate pöördumised) - 239 (internetikaubanduse kohta tehtud pöördumised) saame 3189 (mis on siis nii jaekaubanduses kui mujal teeninduses juhtunu kohta tehtud pöördumised). Eeltoodud arvutuse põhjal  on alust väita, et uudise pealkiri on tarbijaid eksitav ning tõele mittevastav.
Euroopa Liidus läbiviidud uuringute andmete põhjal tehakse Eestis orienteeruvalt 21 % kõikidest ostudest inteneti teel või e-poodidest (1).

Eestis koondab e-kauplejaid organisatsioon MTÜ Eesti e-kaubanduse Liit, mis tegutseb alates 2008.aastast ning on seadnud oma eesmärkideks e-kaubanduse usaldusväärsuse ja turvalisuse tõstmise ja e-kaubandusalase teadlikkuse tõstmise. Liit väljastab kvaliteedimärki “Turvaline Ostukoht” ning jälgib pidevalt e-kauplejate ja oma liikmete tegevust.
Eelnimetatud artiklis toodu taustaks, et e-kauplejad, kelle kohta olid esitatud tarbijate pöördumised Tarbijakaitseameti poole, on Balti Meediamonitooring OÜ (www.quum.eu) ja  Resatex OÜ (maxxmoda.eu). Nad kumbki ei ole Eesti E-kaubanduse Liidu liikmed ega oma ka märgist „Turvaline ostukoht“. Hansapost OÜ (www.hansapost.ee) vaidlus on pooleli õiguste ja kohustuste tõlgendamise üle, seega on ennatlik rääkida rikkumisest.
Eesti e-kaubanduse Liit ootab infot tarbijaõiguste rikkumise kohta ka oma eposti aadressile info@e-kaubanduseliit.ee. Kõik tarbijad saavad infot korrektsete e-kauplejate ning Eesti e-kaubanduse Liidu liikmete kohta meie kodulehelt www.e-kaubanduseliit.ee.

 

Osale arutelus

  • Merle Kangur

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Tarkvara

Erply tarkvara – iga poepidaja hindamatu abimees

Mäletad, mida su ema sulle õpetas? Pese enne sööki käed, sest see on eluliselt Kui ta õpetaks sind tarkvara valima, ütleks ta: võta Erply, sest ka see on eluliselt vajalik!

Excellent pakub laoettevõtetele terviklikku lähenemist

Pidevalt suurenevate tegevusmahtude ja keerukate tarneahelate tõttu on oluline, et ettevõtte fookus püsiks põhieesmärgil ja ei varjuks tehniliste tegevuste taha. Ettevõtte eri funktsioonide ja osakondade tegevus peab käima käsikäes, sealhulgas raamatupidamine, müük ja laohaldus. Laoarvestus peab kajastuma ka finantsnäitajates ja vastupidi. Kuidas seda lahendada, räägib Excellent Business Solutionsi vanemkonsultant Eva-Mai Saard.

Statistika

E-KAUBANDUS

Teabevara