Iseostlemise ABC

Olgu esmalt öeldud, et kirjutama ajendas või isegi sundis mind üks hiljuti avaldatud artikkel, kus taas oli püütud võrrelda iseteeninduse süsteeme kuid kahjuks oli teema käsitluses liiga palju ebaõigeid eeldusi ja järeldusi, kirjutab Nixor EE tegevjuht Imre Reinson.

Leidsin, et sellises olukorras on tehnoloogiapartneril, kes on juurutanud erinevaid iseteeninduse süsteeme, moraalne kohustus püüda asjasse selgust tuua.

A - Mis on mis?

Iseteeninduskassa - Self Check Out

See on kassa ilma kassiirita. Ostuprotsess kuni kassani on sama nagu varem - kaubad võetakse riiulilt ja pannakse korvi. Kassase jõudes tuleb endal kõik kaubad skanneriga registreerida analoogselt tavakassale. Maksevahendina toimib standardlahendusena kaardimakse, lisavõimalusena saab tasuda ka sularahas, kui vastav riistvara on süsteemile lisatud.

Eestis on iseteeninduskassad kasutusel alates aastast 2009 Tartu TK Lembitu Konsumis ja Keila TÜ Rõõmu Kaubamajas. 2013 aasta sügisel on iseteeninduskassasid juurutamas Prisma.

Iseskanneerimine - Self Scanning

See on mobiilne personaalne “kassa”. Enne ostlemist võetakse skanner, millega kõik kaubad enne kotti panemist registreeritakse. Kui kõik vajalik on ostetud ja kotti asetatud minnakse isemakseterminali. Isemakseterminalis toimub tasumine kaardimaksega. Vajadusel saab sularahas tasuda kassiirile tavakassas.

Eestis on iseskanneerimine kasutusel alates aastast 2011 Selveris. SelveEkspressi teenus on kasutusel rohkem kui kümnes kaupluses.

B - Miks üks ja miks teine?

Mõlemad lahendused suurendavad ostuprotsessi kiirust ja mugavust, kuid teevad seda erinevalt. Iseteeninduskassa on eelkõige arendatud ja disainitud väikese ostukorvi kiireks ja mugavaks käsitlemiseks. Iseskanneerimise lahendus on loodud keskmise ja suurema ostu  teenindamiseks. Oluline on teada, et siin toodud kaks iseostlemise lahendust ei ole konkureerivad lahendused vaid täiendavad üksteist. Suuremates kauplustes saavad olla kasutusel mõlemad lahendused samaaegselt. Kasutajaid oleks mõlemal lahendusel, sest nad teenindavad erinevate vajadustega kliente.

C - Põhitegevuste võrdlustabel

Detailidesse minemata olgu öeldud, et mõlema iseostlemise süsteemiga on lahendatud vanusekontroll. Samuti on turvalisuse küsimused lahendatud erinevate meetoditega ning ostude õige registreerimise kontrollimise võimalus on olemas mõlemal lahendusel. Sõltuvalt olukorrast ja inimesest võib ostukontroll olla rohkem või vähem tülikas, kuid lõppkokkuvõttes on tegemist siiski teenindamisega eelisjärjekorras Seda vähemalt tipptunnil kui alternatiivina tuleks oodata järjekorras kuni tavakassas järjekord sinuni jõuab.

Osale arutelus

  • Imre Reinson

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Tarkvara

8 põhjust, miks valida PilveNAV

PilveNAV on veebipõhine ja kuutasuline majandustarkvara arenevale ettevõttele, mis kasvab koos ettevõttega. Tarkvara on saadaval valmislahendusena ja taskukohase hinnaga.

Excellent pakub laoettevõtetele terviklikku lähenemist

Pidevalt suurenevate tegevusmahtude ja keerukate tarneahelate tõttu on oluline, et ettevõtte fookus püsiks põhieesmärgil ja ei varjuks tehniliste tegevuste taha. Ettevõtte eri funktsioonide ja osakondade tegevus peab käima käsikäes, sealhulgas raamatupidamine, müük ja laohaldus. Laoarvestus peab kajastuma ka finantsnäitajates ja vastupidi. Kuidas seda lahendada, räägib Excellent Business Solutionsi vanemkonsultant Eva-Mai Saard.

Statistika

E-KAUBANDUS

Teabevara