Jaekaubandus 2013

Kokkuvõtvalt võib aasta lõpus öelda, et mööduv aasta oli kaupmeestele hea aasta. Kaupmeeste Liidu tegevdirektor Marika Merilai võtab kokku möödunud aasta jaemüügi, e-kaubanduse seisu, kaubanduskeskuste edu ja tööjõu vajaduse.

Statistikaameti andmetel suurenes 10 kuuga jaemüük püsivhindades 5% ning aasta kahe viimase kuu jooksul müügi kasv jätkub. Kaubandusettevõtete juhtide hinnangul jätkub kasv ka lähiajal ning selline olukord peaks jääma püsima ka lähimaks poolaastaks.

Müügi kasvu aluseks on majanduse stabiilne kasv, mis sel aastal jäi oodatust väiksemaks. Sissetulekute kasv ja tarbijate kindlustunde paranemine võrreldes aastataguste näitajatega, samuti inflatsiooni kasvu aeglustumine on jaekaubanduse tulemustele olulist mõju avaldanud. Tarbijate kindlustunnet iseloomustavad ka Konjunktuuriinstituudi andmed: 37% tarbijatest suudavad säästa, 54%-l on tulud tasa kuludega ja 8% elab varasemate säästude arvel või on võlgades.

Sel aastal on kiirenenud tööstuskaupade kaupluste jaemüügi kasvutempo. Keskmisest enam on suurenenud jaemüük majatarvete, kodumasinate ja ehitusmaterjalide kauplustes ning muudes spetsialiseeritud kauplustes, kus kaubeldakse peamiselt arvutite, fotokaupade, raamatute, sporditarvete, mänguasjadega jne. Toidukaupade kaupluste müük võrreldes eelmise aasta sama perioodidega on 4-5% võrra suurem.

E-kaubandus hoogustub

E-kaubanduse kasutajate arv üha kasvab, seega lähiajal on oodata internetikaubanduse osakaalu suurenemist, seda kindlasti just tavakaubanduses e-kaubanduse müügivõimaluse pakkumise teel. Jaekaupmehed peavad ühildama enda kontseptsioonid kaubanduse erinevate kanalitega. See tähendab seda, et kauplus on esindatud ühtemoodi nii tavapoes, veebis kui ka teistes kanalites. Viimastel aastatel on e-kaubandus Eestis hoogustunud, aga arenguruumi on veel palju, kui võrrelda e-kaubanduse osatähtsust teiste Euroopa riikidega.

Hetkel ostab keskmine eestlane internetist kaks korda vähem kui keskmine eurooplane, kuid see nišš kasvab kiiresti. Online-ostlemisele on kaasa aidanud ka pakiautomaatide võrgu laienemine, mis ostuprotsessi mugavamaks teeb. Lisaks suureneb ka piiriülene e-kaubandus. Kasvule aitab edaspidi kaasa krediitkaardi laialdasem kasutamine ja mobiil-ID kasutamine, kuid siinjuures kardetakse identiteedi vargust ja pettust. Kindlasti väärib e-kaubanduse puhul enam tähelepanu ostuprotsessi mugavamaks muutmine, kliendi nõustamine ja kliendiprobleemide lahendamine, kui ka sobivad logistilised lahendused.

Kaubandus on üheks suureks tööandjaks

Kaubandus kui üks suurimaid tööandjaid, kus jae-, hulgi- ja mootorsõidukite kaubanduses on kokku hõivatute keskmine arv 82 000.

Selle aasta III kvartalis oli tööga hõivatud isikute arv jaekaubanduses 44 tuhat inimest, mis võrreldes 2010. aastaga on 3000 inimest enam ehk majanduslanguse perioodil kaotatud töökohtade arv on taastunud ja seoses uute kaupluste avamisega on töökohti ka juurde tulnud. Samuti on kasvanud hulgikaubandusettevõtete töötajate arv. Samal ajal on tööturul toimunud demograafilised muutused, mis kõik ka omakorda on mõju avaldanud tööjõu nappusele sektoris.

Jaekaubandus on üks vähestest majandusharudest, kus pidevalt luuakse uusi töökohti ja kus on mitmekesised võimalused karjääriredelil liikumiseks. Parim lahendus on alustada karjääri õpingutega kutsehariduse süsteemis ja seejärel jätkata praktilise poolega, kus saab ennast edasi arendada.
Paraku on vabu töökohti sellel tegevusalal veelgi ja olemas nii võimalused tööd leida, kui ka kohapeal väljaõpet saada. Suurim vajadus on müüja-klenditeenindajate järele.

Müüjate, kassapidajate, klienditeenindajate arv on hetkel üle 22 000 ja loeb iga töökäsi, sest masinad seda tööd ei tee. Arvestades seda, et suurem osa töötajatest on naised, siis on sellise suure töötajate arvu juures pidevalt ka muutusi – kes jääb lapsega koju, kes pensionile, kes läheb edasi õppima. Kindlasti on ka neid, kes leiab uue eriala. Sageli on töökoha vahetus tingitud just baasteadmiste puudumisest, sest ainult kassatöö äraõppimisest kaubanduses ei piisa.

Kaubanduskeskused endiselt populaarsed

Täna eelistavad suur osa kliente külastada kaubanduskeskusi, sest seal on suurem kaupade ja teenuste valik ning kliendil on võimalik saada kõik soovitud kaubad ja teenused ühest kohast. Lähiajal ei ole märke sellest, et Eestis ega ka Euroopas kaubanduskeskused kaoksid, küll aga nad peavad enam pingutama kliendi tähelepanu võitmisel ja teenindamisel.

Keskustest ostetakse kõike –  luksusbrändidest odavkaupadeni. Mõned brändid kaovad ja asemele tulevad uued. Keskustes toimub pidev uuendamine, sest arvestades klientide nõudlikkust, on vajalik hoolsamalt selgitada kliendi vajadusi ja olla senisest paindlikumad ning muuta ostuprotsess mitmekesisemaks, kasutades lisaks ka e-kauplemise võimalusi.

Konkurentsi tihe kaubandusturg annab tõuke uuteks väljakutseteks ja sunnib leidma uusi innovaatilisi lahendusi.

Teisest küljest, arvestades perede üha suurenevaid kulutusi eluasemele ja toidule, on nii Eestis kui ka mujal e-kaubanduse ning kaubanduskeskuste arendamise kõrval oma roll ka mugavuspoodidel ja discounteritel.

Pühadeperioodil pingutavad kõik kaupmehed selle nimel, et pakkuda klientidele meelepärast kaupa. Seega soovin kõikidele kaupmeestele õigeid valikuid ja kauneid pühi.

Osale arutelus

  • Marika Merilai

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Tarkvara

Excellent pakub laoettevõtetele terviklikku lähenemist

Pidevalt suurenevate tegevusmahtude ja keerukate tarneahelate tõttu on oluline, et ettevõtte fookus püsiks põhieesmärgil ja ei varjuks tehniliste tegevuste taha. Ettevõtte eri funktsioonide ja osakondade tegevus peab käima käsikäes, sealhulgas raamatupidamine, müük ja laohaldus. Laoarvestus peab kajastuma ka finantsnäitajates ja vastupidi. Kuidas seda lahendada, räägib Excellent Business Solutionsi vanemkonsultant Eva-Mai Saard.

8 põhjust, miks valida PilveNAV

PilveNAV on veebipõhine ja kuutasuline majandustarkvara arenevale ettevõttele, mis kasvab koos ettevõttega. Tarkvara on saadaval valmislahendusena ja taskukohase hinnaga.

Statistika

E-KAUBANDUS

Teabevara