Euroopa Komisjon ähvardab Google´t trahviga

Euroopa Komisjoni asepresident pidas 23. septembril ametliku kõne, milles märkis üllatuslikult, et kuna seoses Google suhtes käiva konkurentsiõiguse menetlusega on saabunud pea 20 ametlikku kaebust, milles esitatakse uusi tõendeid ja tugevaid argumente, siis on komisjon teinud Google´le ettepaneku täiendada ettevõtte poolt võetavate kohustuste nimekirja. Komisjoni esindaja vihjas, et kui Google ei suuda oma kohustuste ettepanekuga konkurentsiprobleeme piisavalt leevendada, siis ähvardab Google´t ametlik süüdistus. 

Euroopa Komisjon alustas 2010. aastal talle esitatud mitme kaebuse tõttu Google’i suhtes menetlust küsimuses, kas see ettevõte võib olla internetiotsingu teenuse pakkumisega seoses kuritarvitanud oma turgu valitsevat seisundit.

Peamine konkurentsiprobleem on tekkinud sellest, et kui tarbija otsib interneti otsingumootori abil infot, annab Google’i otsingumootor peamiselt kahte tüüpi tulemusi. Esimesed on tasuta tulemused, mida nimetatakse ka loomulikeks otsingutulemusteks, ja teised on kolmandate osapoolte poolt tasutud reklaamid. Google’il on aga tavaks esitada otsingutulemuste seas kõige silmapaistvamalt hoopis internetilinke omaenda spetsialiseeritud otsinguteenustele (nn vertikaalsed otsinguteenused ehk Google’i spetsialiseeritud andmebaasid hinnavõrdluste, restoranide, hotellide ja toodete kohta, nt Google Shopping, YouTube ja Maps). Selliselt on konkurentide teenused tarbijale halvemini nähtavad, sest ta peab nende kohta info saamiseks liikuma otsingutulemuste lehel allapoole. Seejuures ei teavita Google tarbijaid sellisest eeliskohtlemisest, ehkki see vähendab tarbijate võimet leida potentsiaalselt asjakohast alternatiivset spetsialiseeritud otsinguteenust.

Euroopa Komisjon ongi menetluse käigus analüüsinud, kas Google on kuritarvitanud oma turgu valitsevat seisundit seoses internetiotsinguga viisil, et alandab temaga konkureerivate teenuste tasuta tulemuste asukohta otsingutulemuste pingereas ning annab eelisasukoha omaenda vertikaalsetele otsinguteenustele.

Google on menetluse lõpetamiseks pakkunud välja mitmeid kohustusi, mida ta oleks valmis võtma, et leevendada komisjoni poolt välja toodud konkurentsiprobleeme. Viimane versioon kohustuste loetelust esitati 5. veebruaril 2014 ning peale muude lubab Google selles võtta järgmised kohustused: 1) teavitada kasutajaid asjaolust, et Google soosib otsingutulemuste seas omaenda spetsialiseeritud otsinguteenuseid; 2) eraldada nimetatud teenused teistest, nn loomulikest otsingutulemustest graafiliselt; 3) esitada seoses asjakohaste spetsialiseeritud otsingutulemustega ka silmapaistvad lingid kolmele konkureerivale spetsialiseeritud otsinguteenusele vormis, mis on visuaalselt võrreldav Google’i enda spetsialiseeritud teenuste linkidega (kui näiteks Google’i teenuse linkidel on pildid, siis peavad need olema ka konkurentide linkidel). Konkureerivad ettevõtjad saaksid nendele kolmele linkide eeliskohale enampakkumise teel konkureerida.

Kui Euroopa Komisjon leiab, et kohustused, mida Google on nõus endale võtma, leevendavad konkurentsiprobleeme piisavalt, võib ta teha nende kohustuste järgimise Google’ile kohustuslikuks viieks aastaks kogu Euroopa Majanduspiirkonnas. Pärast kõnealuste kohustuste Google’ile kohustuslikuks tegemist ei menetle komisjon enam küsimusi, mis on nende kohustustega kaetud. Kui Google edaspidi neid kohustusi rikub, saab komisjon teda karistada trahviga summas kuni 10% aasta käibest.

2014. a suve jooksul on tulnud aga mitmeid kaebusi seoses Google pakutud kohustustega, milles väidetakse, et Google pakutud kohustused ei leevenda konkurentsiprobleeme vaid võimaldavad Google´l vastupidiselt konkurentide arvel täiendavat tasu teenida. Väiksemate kuludega lahendus võiks seevastu olla see, et konkureerivate teenuste lingid saaksid otsingutulemuste hulgas hea koha loomulikul teel. Just sellest tulenevalt ongi Euroopa Komisjon palunud Google´l vastavaid kohustusi täiendada ning hoiatanud, et vastasel korral ähvardab ettevõtet trahv.

Hoolimata sellest kas Euroopa Komisjon aktsepteerib Google pakutavaid kohustusi või teeb Google´le ametliku süüdistuse, tuleb kinnitada, et suure tõenäosusega on Google seoses internetiotsingute teenusega turgu valitsevas positsioonis ning peab seetõttu kohtlema otsingutulemuste esitamisel oma kliente (sh iseendaga) võrdselt. See ei tähenda, et Google ei tohiks võtta klientidelt reklaami eest tasu, ent tarbijal peab olema tegelik võimalus teha otsingutulemuste hulgas valik Google’i enda ja kolmandate isikute konkureerivate teenuste vahel.

Osale arutelus

Toetajad

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

HKScan otsib KATEGOORIAJUHTI

HKScan Estonia AS

27. september 2017

Tarkvara

Jaekaubandus – kas valida jäik või paindlik laoarvestuse meetod?

Kaalutud keskmine kui lihtsamini hallatav meetod jaekaubanduses, on enam levinud kui FiFO, sest võimaldab lihtsustatud laoliikumist ning kiire jaemüügi puhul üliolulist miinusesse müüki.

Innovatiivne ja suurte võimalustega Microsoft Dynamics NAV keskmistele ja suurtele ettevõtetele

Dynamics NAV on Microsofti majandustarkvaradest globaalselt enim müüdud ja kiiremini arenev lahendus, mida on viimasel kümnendil jõuliselt arendatud.

Statistika

Teabevara