Autor: Tanel Raig • 13. oktoober 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Head elamused ja emotsioonid müüvad

Kaubanduses edukas olemiseks ei piisa enam ainult kauba ja hinna pakkumisest, kaupluse keskkond ja klienditeenindus tuleb viia tasemeni, mis toob kliendi tagasi poodi ja paneb ta seal ostu sooritama.

Ostjaid meelitatakse elamuskaubandusega. 2001. aastal tegi Tartu külje all uksed lahti Lõunakeskus ning esimesest päevast peale liideti selles majas müügitööle meelelahutus, et pakkuda inimestele emotsioone, mis tooks nad taas kaubanduskeskust külastama – üles pandi ronimissein, korraldati suuri õnneloosimänge, esinesid orkestrid ja ansamblid. Lõunakeskuse projektijuht Jaan Lott ütles 2002. aasta alguses: “Oleme oma meeskonnas võtnud kasutusele sõna elamuskaubandus ja teeme alanud aastal kõvasti tööd, et Lõunakeskuses oleksid meeldival kujul ühendatud kaubandus ja ajaviide.” Tänaseks päevaks on Lõunakeskusest kujunenud külastajate arvukuselt Lõuna-Eesti kaubandusturu vääramatu liider.

Tänased kaubandusvaldkonna edukamad peavad oma strateegiliseks eesmärgiks luua kliendile elamusi pakkuv keskkond, mis paneb ka poodides rohkem kulutama. Tallinki laevadel kauplusi opereeriv ja tänavuse jaekaubanduse TOPi võitnud Tallink Duty Free juhatuse esimees Aimar Pärna ütleb, et nende jaoks on tähtis, et reisija tunneks ennast laeval hästi ja saaks sealt elamuse, misläbi ta ka kulutab rohkem. “Kogu pardakaubandus peab olema sünergias muu teeninduse ja pakutavate teenustega, et pakkuda reisijale positiivset emotsiooni,” räägib Pärna.

Positiivse elamuse kauplusest aitab luua ka nõuandev klienditeenindus. Euronics on aru saanud, et elektroonikakauplusesse ei tulda enam lihtsalt ühte asja ostma. Euronicsi turundusdirektor Urmas Arula ütleb, et müüja peab inimesele selgitama, kuidas soovitav toode hakkab tööle koostöös teiste seadmetega. Müüja peab koos kliendiga mõtlema tulevikule, kuidas kliendi seadmed omavahel suhtlema panna. Pingutame selle nimel, et inimesed ei saaks kauplusest kaasa ainult selle ühe ostu, vaid oleksid ka hiljem toodet kasutades rõõmsad ja saaksid mõnusa kasutajakogemuse, räägib Arula. Seega müüja ei ole enam lihtsalt kaupluse töötaja, kes kliendile laost soovitud toote toob ja kassas raha vastu võtab, vaid konsultant, kes nõustab, kuidas osta toode, mis annab kasutades parima emotsiooni.

Kaubandusturuliidrite kogemus näitab, et elamused ja head emotsioonid on väärtuslikum kaup, mida kliendile pakkuda, sest muudab ka kaupmehe äri edukaks.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757