Konkurentsiõigus kui kaitsekilp lepingulistel läbirääkimistel

Lepingulistes suhetes on lepingupartnerid harva võrdselt tugevas läbirääkimispositsioonis. Selliselt võib ennast nõrgemas läbirääkimispositsioonis leida näiteks väiksem ettevõtja või ettevõtja, kelle jaoks teine lepingupool kujutab niivõrd olulist koostööpartnerit, keda ei tohi majanduslikult edukaks tegutsemiseks kaotada, kirjutab advokaadibüroo Varul vandeadvokaat Triinu Järviste.

Näiteks võib edasimüüja ennast tarnija jaoks kujutada äärmiselt vajalikku ust suurele tarbijaturule või võib just vastupidi tootja toota toodet, mida ükski endast lugupidav edasimüüja ei saa oma tootevalikust välja jätta. See tähendab, et paratamatult soovib tugevamal läbirääkimispositsioonil olev lepingupartner teataval määral teisele peale suruda just talle soodsaid lepingutingimusi, mille lepingusse kaasamisele on teisel nõrgemal lepingupartneril keeruline vastu vaielda. Sellest tulenevalt on oluline teada, et konkurentsiõigus võib lepingulistel läbirääkimistel anda tugevama lepingupoole poolt lepingutingimuste pealesurumisele kaalukaid vastuargumente.

Nimelt võivad paljud teisele lepingupoolele soodsad lepingusätted minna vastuollu konkurentsiõigusega, kujutades endast keelatud konkurentsivastast kokkulepet. Konkurentsivastased kokkulepped on seaduse kohaselt aga tühised ja loetakse ka kuriteoks, mille eest on ettenähtud suured rahalised karistused. Suutes lepingueelsetel läbirääkimistel õigesti tuvastada võimalikud sätted, mis võivad minna konkurentsiõigusega vastuollu, on sellele argumendile tuginedes seetõttu võimalik samaaegselt esiteks vältida tühiste sätete kaasamist lepingusse, teiseks vältida karistatava süüteo toimepanemist ja kolmandaks vältida nõrgemale lepingupoolele majanduslikult ebasoodsa lepingusätte kaasamist lepingusse.

Edasimüügilepingutes võib olla konkurentsiõigusega vastuolus näiteks säte, mille eesmärk on määrata kindlaks kindel või minimaalne edasimüügihind, kindel või minimaalne hinnatase, millest edasimüüja peab kinni pidama (või ka selline surve või stiimulid soovitusliku edasimüügihinna järgimiseks, kui sisuliselt muutub soovituslik või maksimaalne hind fikseeritud või minimaalseks müügihinnaks). Edasimüügilepingutes vajab konkurentsiõiguslikku analüüsi ka kohustus mitte osta konkureerivat kaupa ühegi teise müüja käest ja kohustus mitte müüa kaupa edasi kindlal territooriumil asuvale või kindlasse tarbijagruppi kuuluvale tarbijale.

Erinevates lepingutes võivad konkurentsivastased olla näiteks mittekonkureerimise sätted, millega üks lepingupool kohustub teisega mitte konkureerima teatavas piirkonnas, teatava tarbijagrupi osas või teatava toote või teenuse osas, ehk säte, millega sisuliselt üks lepingupool soovib ennast kaitsta teisest lepingupartnerist tuleneva võimaliku konkurentsisurve vastu. Samal määral võivad konkurentsivastased olla erinevates lepingutes sisalduvad sätted, millega piiratakse lepingupoole tootmist, arengut, investeerimist või millega lepitakse kokku strateegilise info jagamises.

Võimalikult konkurentsivastaste sätete nimekiri on küll eelloetletust võrratult pikem ja ka lahtine, kuid tavapäraselt on konkurentsivastaste sätete ühisnimetajaks see, et piiratakse vähemalt ühe lepingupoole tegutsemisvabadust ehk võimalust turul oma soovi järgi vabalt konkureerida. Tõsi mitte alati ei ole ülal näidetena loetletud sätted konkurentsivastased. Siiski võiks eelnevast tulenevalt olla rusikareegliks see, et kui lepingupool tunneb, et teine lepingupartner surub talle peale sätet, mis piirab tema võimalust turul omaenda majandusstrateegiast lähtudes konkureerida, siis tasub olukorra kohta paluda konkurentsiõiguslikku hinnangut õigusnõustajalt. Konkurentsiõigus võib sellises olukorras anda väärtuslikke argumente lepingulistel läbirääkimistel taoliste sätete lepingusse kaasamata jätmiseks.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Tarkvara

8 põhjust, miks valida PilveNAV

PilveNAV on veebipõhine ja kuutasuline majandustarkvara arenevale ettevõttele, mis kasvab koos ettevõttega. Tarkvara on saadaval valmislahendusena ja taskukohase hinnaga.

Excellent pakub laoettevõtetele terviklikku lähenemist

Pidevalt suurenevate tegevusmahtude ja keerukate tarneahelate tõttu on oluline, et ettevõtte fookus püsiks põhieesmärgil ja ei varjuks tehniliste tegevuste taha. Ettevõtte eri funktsioonide ja osakondade tegevus peab käima käsikäes, sealhulgas raamatupidamine, müük ja laohaldus. Laoarvestus peab kajastuma ka finantsnäitajates ja vastupidi. Kuidas seda lahendada, räägib Excellent Business Solutionsi vanemkonsultant Eva-Mai Saard.

Statistika

E-KAUBANDUS

Teabevara