15. detsember 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

10 põhjust, mille tõttu jaemüüjad ebaõnnestuvad

Foto: EPA
Enamik inimesi usub, et edu saavutamiseks on oluline uurida edukate inimeste ja edukate organisatsioonide tegevust. Kuigi selline arusaam on suures osas õige, on sama oluline ja hariv uurida ka ebaõnnestumisi. Tõepoolest, ebaõnnestumise põhjusi uurides ja neist aru saades on võimalik tegutseda teadlikumalt. Tegelikult ei tohi pikaajalise edu saavutamiseks kunagi eirata neid aspekte, mis võivad viia ebaõnnestumiseni, kirjutas majandustarkvara Erply juht Kristjan Hiiemaa enda blogis.

Kuigi paljud ettevõtted alustavad hästi, teevad nad mingil hetkel midagi ikkagi valesti. Seda juhtub ettevõtetega igas ärivaldkonnas ja ettevõtete ebaõnnestumise põhjusi peab alati uurima. Vaatame kümmet peamist põhjust, mille tõttu jaemüügiettevõtted ebaõnnestuvad.

Kui teil on kavas asutada jaemüügiettevõte või teil on oma jaemüügikauplus juba olemas, peaksite kindlasti võtma arvesse jaemüügiettevõtete ebaõnnestumise võimalikke põhjusi. See annab teile suure hulga uusi teadmisi ja aitab vältida teie ettevõtte pankrotti.

Siin on jaemüügiettevõtete kümme peamist ebaõnnestumise põhjust.

1.    Piisava kapitali puudumine

Nagu igat liiki ettevõtted, vajavad ka jaemüügiettevõtted päris palju kapitali nii äri alustamiseks kui ka äritegevuse jätkamiseks. Isegi pärast äriga alustamist jõuavad paljud jaemüügiettevõtted peagi sellisesse etappi, kus nad vajavad tegevuse jätkamiseks lisaraha.

Ettevõtete omanikud peavad alati hoolitsema selle eest, et neil oleks kapitalile piisav juurdepääs, ja leidma võimalusi rahastamise tagamiseks juba palju aega enne seda, kui ettevõte raha vajab. Kapitali õigeaegse olemasolu tagamine võib olla otsustav tegur selles, kas ettevõte on edukas või läheb pankrotti.

2.    Katastroofid

Katastroofid – nii inimeste põhjustatud kui ka looduslikud – võivad anda jaemüügiettevõtetele surmahoobi. Kuigi katastroofe on sageli raske ette näha ja vältida, peab jaemüügiettevõtete omanikel olema plaan hädaolukorraga võitlemiseks. Peale selle peavad ettevõtete omanikud kandma hoolt selle eest, et neil oleks sellisteks olukordadeks olemas piisavad kindlustuspoliisid.

3.    Üldkulude alahindamine

Kuigi suur hulk ettevõtete omanikke pöörab väga suurt tähelepanu oma äritegevuse kõigile üksikasjadele, jäetakse üldkulud sageli tähelepanuta. Üldkulud sisaldavad püsi- ja jooksvaid kulusid, mis on vajalikud ettevõtte igapäevaseks tegevuseks. Kui selliseid kulusid täpselt ei arvutata, võivad jaemüügiettevõtete omanikud leida end olukorrast, kus nad peavad igapäevase tegevuse jätkamiseks raha oma taskust juurde maksma.

Jaemüügiettevõtete omanikud peavad alati arvestama üldkuludega ja hoidma ettevõttes raha nende eest maksmiseks. Samuti on hea mõte teha arvutus väikse varuga, et katta muutuv- ja muud sellised kulud, mida iga päev ei pruugi tekkida.

4.    Hooletus

Hooletus on üks suurimaid jaemüügiettevõtete ebaõnnestumise põhjusi. Sageli on just ettevõtjad need, kes asutavad jaemüügiettevõtte. Kuid visionääridena naudivad ettevõtjad eelkõige põnevaid ja riskantseid ettevõtmisi ning kui ettevõtte asutamisega kaasnev põnevus möödub, hakkab nende huvi hääbuma.

Jaemüügiettevõte nõuab edu saavutamiseks juhtidelt väga palju panustamist ja selgete sihtide seadmist. Juhid peavad säilitama huvi oma ettevõtte vastu ja sellega kogu aeg tegelema.

5.    Kehvad müüginumbrid

Ettevõtted teenivad raha müügist ja ilma müügita ei jää ellu üksi ettevõte. Müük on seotud paljude teguritega, muu hulgas suundumustega majanduses ja turu teadlikkusega, ning ettevõtte juhtkond peab kogu aeg otsima võimalusi müüginumbrite suurendamiseks, et ettevõte saaks kasvada.

Kuigi alati ei saa tagada, et ettevõte müüb hästi, peavad jaemüügiettevõtete omanikud jälgima väga tähelepanelikult suundumusi turul ja klientide eelistusi. Turgu uurides ja strateegias vajalikke muudatusi tehes saab jaemüügiettevõte reageerida kiiresti ja see võib aidata müüki suurendada.

6.    Ülelaienemine

Paljud jaemüügiettevõtted alustavad hästi ja teevad peagi laienemisplaane, et ettevõte saaks edeneda. Kuigi laieneda kindlasti tuleks, peaks seda tegema mõõdutundega. Liiga palju või liiga kiiresti laienemine võib tekitada suure hulga probleeme, millega tegelemiseks ei pruugi jaemüügiettevõtte olla valmis.

Enne laienemise ja suurema turuosa hõlvamise kavandamist peaksid ettevõtete omanikud hoolitsema selle eest, et nad on teinud piisavaid ettevalmistusi logistikaprobleemide, rahastamisprobleemide, personaliprobleemide ja tarneahela juhtimisega seotud probleemide lahendamiseks. Laienemine selleks ettevalmistusi tegemata võib tähendada, et jaemüügiettevõttel tuleb võidelda oma ellujäämise pärast.

7.    Probleemid juhtkonna või juhtimisega

Probleemid juhtkonna või juhtimisega on üks paljudest jaemüügiettevõtete ebaõnnestumise põhjustest, mille eest vastutab täiel määral ettevõtte omanik. Kuigi jaemüügiettevõtte võis asutada ettevõtja, on väga tähtis, et selle igapäevast tegevust juhitakse tõhusalt.

Vajalike kogemuste puudumine ja juhtkonna ebakompetentsus on üks peamine põhjus, miks jaemüügiettevõtted ebaõnnestuvad. Ettevõtete omanikud peavad kandma hoolt selle eest, et nad märkavad kõiki juhtimisprobleeme ja lahendavad need tõhusalt enne, kui asjad käest lähevad.

8.    Majandusolud

Sageli ei saa ettevõtete omanikud majanduslikke tegureid kuidagi mõjutada. Teatud aja tagant saabub majanduslangus ja ettevõtete omanikud ei saa sellist olukorda vältida. Kuid need jaemüügiettevõtted, kes on selliseks languseks rahaliselt valmistunud, saavad raskel ajal paremini hakkama.

Majandusolude muutmine käib ettevõtte omanikule alati üle jõu. Siiski võib koolitus ja planeerimine muutlike majandusoludega toimetulekuks osutuda otsustavaks teguriks jaemüügiettevõtte edus või ebaõnnestumises.

9.    Pettused

Paraku on pettus midagi sellist, mida kohtab igas valdkonnas ja mille võivad panna toime kõik, nii partnerid, tarnijad, kliendid kui ka isegi töötajad. Kuigi pettusi ei ole võimalik täielikult ära hoida, peavad jaemüügiettevõtted tagama nõuetekohase hoolsuse ja olema sellisteks olukordadeks valmis. Samuti on hea mõte sõlmida kindlustuslepingud enda kaitsmiseks mis tahes pettuse eest. See aitab ettevõtete omanikel selliste olukordadega tõhusalt tegeleda ja nendega võidelda.

10.    Probleemid klientidega

Tegevusvaldkonnast olenemata peab iga ettevõte olema suuteline lahendama klientidega seotud probleeme. Klientidega seotud probleemid võivad tähendada nii seda, et klient ei maksa arvet õigeks ajaks, kui ka seda, et ta ei ole rahul ostetud toodete või osutatud teenustega.

Kuigi üht ja alati toimivat moodust kliendi õnnelikuks tegemiseks ei ole, peavad jaemüüjad reageerima klientide probleemidele kiiresti ning olema nendega suhtlemisel alati selgesõnalised. See tagab, et klientidega seotud probleemid ei vii ettevõtet hukule.

Need on kümme peamist põhjust, mille tõttu jaemüügiettevõtted ebaõnnestuvad

Kuigi need põhjused on väga erilaadsed ja ulatuvad välistest majandusteguritest ettevõttesiseste probleemideni, on kõige tähtsam sõnum see, et kõiki selliseid probleeme saab hoida ära põhjaliku planeerimisega ja eri olukordade lahendamiseks valmis olles. Lühiajalist edu võivad jaekaubanduses saavutada paljud, ent selleks, et ehitada üles ettevõte, mida saadab pikaajaline edu, peavad ettevõtte omanikud olema kogu aeg eri olukordadeks juba aegsasti valmistunud.

Autor: Kristjan Hiiemaa, Erply tegevjuht

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757