26. veebruar 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

IKEA kasvustrateegia

IKEA
Foto: EPA
IKEA on aastate jooksul üles ehitanud väljapaistva lojaalsusprogrammi lahenduse. Vaid mõned üksikud ettevõtted suudavad samasugust edu ette näidata. IKEA on Rootsi mööbli tootmise ettevõte, mis asutati 1943. Erply tegevjuht Kristjan Hiiemaa kirjutab IKEA kasvustrateegiast, mis tõi ettevõttele edu.

Ettevõte kasutab strateegiliselt toodete hindade pidevat vähendamist, et kasvada. Selline lähenemine sai talle stiiliks ning see muutis IKEA kasvu kadestamisväärseks. Enne uute projektidega alustamist soovib IKEA teada saada täpseid tootmiskulusid. Nad suudavad hoida toodete hinda madalal ning kvaliteedi kõrgel tänu madalatele tootmiskuludele.

IKEA Grupp tegutseb 43 riigis

Ettevõttel on 315 kauplust 27 riigis

2014 aastal külastati IKEA Grupi kauplusi 716 miljonit korda

IKEA.com külastati 2014. aastal 1,5 miljardit korda, mis on 15% rohkem, kui aasta varem.

IKEA sortimendis on ca 9500 toodet

Igal aastal tuuakse turule 2000 uut toodet. IKEA’l on 12 maja disainerit ja 60-70 disainerit koostöölepingute alusel

Ta tahtis pakkuda tarbijatele sama kvaliteetset kaupa, kuid madalamate hindadega. Kuidas sai see võimalikuks? Ettevõtte uuris ning tegi endale selgeks, mis komponendid olid lisatud tootmiskuludele ning elimineeris kõik ebavajalikud elemendid.

Seejärel investeeris IKEA 100% enda säästudest põhitegevuse arendusse. See investeering aitas jätkusuutlikult tagada madalamad toodete hinnad. Siinkohal väärib märkimist, et tavaliselt investeerivad ettevõtted enda põhitegevusse maksimaalselt 25% säästudest.

Vaatamata majanduslangusele aitas see strateegia stabiliseerida IKEA marginali kasvu. Ettevõte säilitas umbes 10 protsendilise aastase kasvu ja seda kuni tänase päevani. Enne ülemaailmset majanduslangust nautis IKEA igati kasumlikku kasvu peaaegu kõikidel turgudel, kus ta tegutses.

Majanduslanguse tulemusena on ettevõte suutnud säilitada inimestele suunatud kultuuri ning muutnud enda tooted klientidele taskukohasteks.

Et hinna vähendamise strateegia oleks jätkusuutlik, siis tuli IKEA välja nelja punktilise plaaniga:

Esimene plaan oli hoida oma vajadustest lähtuvad omadusi samamoodi, kui arendatakse uusi kauplusi.Ettevõte tõmbas koomale suure osa tegevuskuludest. Teise plaanipunkti tagajärel suurenevad tootmismahud. See tagas tootmiskulude ja tooraine kulude vähenemiseSeejärel töötas ettevõte välja tõhusama tarneahela käitumisjuhendi.Lõpuks kaasati otsuste tegemisse rohkem töötajaid, et lahendada kiiremini ja paremini klientide probleemid. Olemasolevatel ja uutel töötajatel ei olnud keeruline omaks võtta ettevõtte uus kasvustrateegia, kuna ettevõtte kultuur oli juba kokkuhoidlik.

Hinna alandamise strateegia oleks olnud ebaefektiivne, kui IKEA tooted ei oleks vastanud klientide vajadustele.

Enamik kliente ei osta tooteid, kui neil ei ole neid tarvis, isegi madala hinnaga. Ettevõte suhtleb oma klientidega, et teada saada nende eelistused ning see on väga tähtis sisend toodete kavandamisel.

Autor: Kristjan Hiiemaa, Erply tegevjuht

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757