11. aprill 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kuidas ennetada tehingute vaidlustusi e-kaubanduses?

Foto: Schutterstock
Kui tarbija jaoks on internetis poodlemise suurimaks riskiks oht jääda ilma ostetud kaubast, siis e-kaupmehe puhul on peamiseks peavaluks tehingute vaidlustamine. Sellisel juhul kaotab kaupmees negatiivse stsenaariumi korral nii raha kui ka toote ning on lisaks kohustatud maksma ka vaidlustuse tasu. Kuidas sellist olukorda ennetada, selgitab kaardimaksete lahenduste ettevõtte EveryPay tegevjuht Lauri Teder.

Interneti kaardimakseid vaidlustatakse klientide poolt erinevatel põhjustel. Juhtudel, kui klient tõepoolest ei ole saanud soovitud kaupa või ei ole selle kvaliteediga rahul ja tahab tehingut tühistada, on kõige lihtsam ja odavam viis suhelda kliendiga otse ning leida üheskoos lahendus. Põhjendatud olukordades raha tagastamine või kauba vahetamine aitab vältida kaupmehe maineprobleeme ning vaidlustuse kopsakaid tasusid.

Seega soovitan kaupmeestel oma kliente julgustada probleemide korral nendega otse ühendust võtma ning teha kontaktivõtmine lihtsaks ja mugavaks. Eesmärk on leida probleemile kiire ja mõlemaid pooli rahuldav lahendus ning vältida tehingu vaidlustamist ostja panga kaudu, mis on kaupmehele kõige kulukam viis olukorra lahendamiseks. Kaasaegsetes kaardimaksesüsteemides saab kaupmees raha tagastamise ise mugavalt korraldada.

Kui kaupmees otsustab kliendile tehingu raha tagastada, tuleb kasutada sama kaardimaksetehingu tagastamist. Pangaülekandega või sularahas raha tagastamine võib pahatahtliku skeemi korral tuua kaasa uusi vaidlusi. Kui klient peaks näiteks pärast rahatagastamist väitma, et summad pole temani jõudnud, siis on seda kaarditehingu korral lihtne ja kiire tõestada.

Üheks levinud pettuse liigiks on tehingu vaidlustamise õiguse pahatahtlik kuritarvitamine. Teatud juhtudel tagab sellises olukorras kaitse 3D Secure autentimine, kuid mitte alati. Seetõttu tuleb iga tehingu puhul koguda võimalikult palju andmeid: logid, kliendi nõusoleku kinnitamised ostu sooritamisel, elektroonsed kirjavahetused ja teavitused, kauba saatmist ja kättesaamist kinnitavad dokumentatsioonid, allkirjastatud kulleri kviitungid jne. Pahatahtliku vaidlustuse korral aitavad need kogutud andmed pangale tõestada, et tehing leidis kindlasti aset ning ostja sai tasutud kauba kätte.

Lõpetuseks pealtnäha elementaarne soovitus - probleemide ennetamiseks peab kaupmees kasutama korrektset müügikoha nimetust, mis kajastub ka ostja kaardi väljavõttel pangas. Samuti peavad klientidele olema arusaadavad ja internetipoes võimalikult nähtaval kohal kättesaadavad täpsed internetipoe kasutamise ja maksetingimuste juhendid ning reeglid.

Autor: Lauri Teder, EveryPay juht

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757