7. juuni 2016
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

E-kaubandus saab vunki juurde

Omniva juhatuse esimees Aavo Kärmas
Foto: Andres Haabu
Euroopa Komisjoni algatused muudavad e-äri kiiremaks ja läbipaistvamaks, kirjutab Omniva juhatuse esimees Aavo Kärmas.

E-kaubandus on tulnud, et jääda. Lihtsus ja soodne transport muudab välisriigist ostmise atraktiivsemaks. Euroopa Liidus tellitakse internetist ja toimetatakse kohale ligi neli miljardit saadetist aastas. Aga Euroopa e-kaubanduse potentsiaal on palju suurem: ligi pooled ehk 44 protsenti kliente ostab e-poest oma maa piires ja ainult 15 protsenti teistest riikidest. Mujalt ostmise suurimate takistustena tuuakse välja piiriülese pakiveo tasusid, aga ka e-poodide seatavaid piiranguid ja tingimusi ostja asukohamaa osas. 

Seega on igati ootuspärane, et Euroopa Komisjon tuli välja algatusega võidelda toodete ja teenuste asukohapõhise piiramise ehk geoblokeerimisega ning muuta e-kaubanduses piiriülene pakivedu taskukohasemaks.

Hinnad läbipaistvaks

Komisjoni esimene ettepanek keelab piirata tarbijate juurdepääsu teiste riikide pakkumistele, näiteks saates ta tagasi asukohariigipõhisele kodulehele või lubades ostmisel tasuda ainult teatud riikide pangakaardiga. Kindlasti rõõmustab see kõiki netiostlejaid, kes on pidanud piirangutest möödasaamiseks otsima „õiges“ riigis elavaid tuttavaid või soovitud ostu lihtsalt tegemata jätnud.

Teine puudutab riikideülese pakiveo hindu. Praegu on need seinast seina ning hindades on suuri anomaaliaid. Ettepaneku kohaselt ei hakata hindu reguleerima, vaid eesmärk on, et hinnad oleksid maksimaalselt läbipaistvad ja konkurents paneks ise asjad paika. Pooldame igati seda lähenemist. Pakiäri vaadates võib öelda, et turg toimib ja konkurents on olemas, tarvis on lihtsalt suuremat läbipaistvust ja anomaaliatest lahtisaamist ning liigset bürokraatiat pole selle juures vaja.

Turvatunde suurenemine

Kolmandaks antaks riiklikele asutustele (näiteks tarbijakaitseamet) õigus e-poode kontrollida: kas kasutatakse geoblokeerimist või rikutakse Euroopa Liidu eeskirju müügijärgsete tingimuste osas. 

Samuti saavad ametid nõuda kelmusega tegelevate lehtede sulgemist ning küsida domeeniregistripidajatelt infot nende taga olevate ettevõtjate tuvastamiseks.

Kõik see suurendab kindlasti e-kaubanduses ostu sooritavate inimeste turvatunnet.

Autor: Aavo Kärmas, Omniva juhatuse esimees

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757