6 tunnustamise kuldreeglit, mida iga juht peaks järgima

motivatsioon, motiveeimine, tunnustamine
motivatsioon, motiveeimine, tunnustamine

Rahast ainult töötajate motiveerimiseks ei piisa. Kuigi kõik juhid on seda omal nahal kogenud, ei otsi siiski paljud alternatiive. Põhjus selleks on muidugi lihtne – juhid ei teadvusta, et töötajatel on 2 liiki motivatsiooni: sisemine ja väline motivatsioon, kirjutab motivaator.ee koolitaja Kaido Pajumaa.

Väline motivatsioon tuleneb kõigest, mille nimel tööd tehakse. Ja kuna juurdunud arusaamine on, et tööd tehakse ainult palga (või muude rahaliselt mõõdetavate tasude) pärast, jäävadki palju juhid jänni oma töötajate motiveerimisel.

Tegelikult eksisteerib aga ka teine motivatsiooniliik – sisemine motivatsioon. Sisemine motivatsioon ei välista väliseid (raha jms), vaid täiendab neid. Sisemine motivatsioon on miski, mis tekitab töötajates huvi töö enda vastu, mitte ainult töö eest saadava tasu vastu. Motivatsiooniuurija Daniel H. Pinki sõnul on sisemisi motivaatoreid inimesed 3 – tähendus, iseseisvus ja progress.

Kõige olulisemaks sisemiseks motivaatoriks on meil kõikidel vajadus tunda end kellegi jaoks vajalikuna. Me soovime näha, kuidas meid pingutuste eest hinnatakse ja tunda, kuidas keegi saab meie olemasolust kasu (see on lausa eksistentsiaalne küsimus). Kuidas aga tekitada seda tunnet? Ainult rahaga seda teha ju ei õnnestu.

Just siin kohtubki juht tunnustamisega. Ainult ametlike, mitteametlike ja igapäevaste tunnustamise viisidekombineerimisel suudab juht töötajates tekitada püsiva väärtusetunde, mille baasil saab töötaja oma tööd rahus teha ning aidata juhil oma eesmärke saavutada. Kuni aga juht toetub ainult rahalistele võimalustele, panustab ka töötaja ainult nii palju, nagu ta vajalikuks peab (loe: mis on tema hinnangul palgaga kinni makstud).

Kui juht soovib oma töötajaid rohkem tunnustama hakata, peaks ta tähelepanu pöörama nendele 6 tunnustamise kuldreeglile:

  1. Tunnustus peab tulema üllatusena;
  2. Tunnustus peab olema pigem väike (rahalises mõtted);
  3. Tunnustama peaks regulaarselt, mitte ootama ühte ja suurt asja;
  4. Tunnustama peaks avalikult, et teised näeksid, mille eest tunnustada saab;
  5. Tunnustama peaks käitumist, mitte tulemust, sest tulemuse saab ära teha ka ebasobivaid võtteid kasutades;
  6. Tunnustama peaksid töötajad ka üksteist, mitte ainult ootama seda oma juhilt.

Kui juht neid põhimõtteid järgib, loob ta oma meeskonnas tunnustava sisekultuuri, mis suurendab meeskonna koostöövalmidust ja ühtsustunnet. Kui aga juht jääb lootma ainult rahalistele motivaatoritele, jääb ta ka varem või hiljem nägema töötajaid, kellel oleks nii palju anda, aga nad lihtsalt ei anna.

Allikas: motivaator.ee

* Motivaator on koolitusettevõte, mille peamine fookus on meeskondade ühtsustunde suurendamisel ja tunnustava juhtimise kasutuselevõtul organisatsioonides.

Osale arutelus

  • Kaido Pajumaa

    Kaido Pajumaa

Toetajad

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

KindlustusEst Kindlustusmaakler otsib MÜÜGISTRATEEGI

TALENTOR ESTONIA / In Re OÜ

23. juuni 2017

Expert otsib TV/AV TOOTEJUHTI

Expert Eesti OÜ

06. juuni 2017

Tarkvara

Uudne tarkvara tuvastab hoobilt isiku ja aitab kelmid tabada

Ajujahi konkursil osalev MARKUS asus täna Elisa esinduses piloteerima uudset tehisintellektil põhinevat isikutuvastuse süsteemi, mis aitab tulevikus vältida inimlikke vigasid inimeste tuvastamisel ja ära hoida kelmuseid.

Kuidas kaupmehed saavad muuta kliendi kogemust?

Ajakiri Forbes toob välja 3 mõtet, kuidas kaupmehed saavad muuta kliendi kogemust kaupluses ja kaubanduskeskuses paremaks.

Blogid

Käsi­raamatud