(Sisuturundus) CM: Eesti ja Šveits ruulivad toidutööstuse pakendimaailmas

Eesti toiduainetetööstuse pakendimaailm on aasta-aastalt kasvanud ning täna ollakse koos Šveitsiga kaks maailma kõige enam arenenud pakendajat.

Võrreldes kümne aasta tagusega on Eesti tarbija hakanud eelistama väiksemaid pakendeid, viilutatud tooteid ning mugavust pakendite avamisel, kinnitab üheksa aastat toidukaupade pakkelahendusi pakkuva OÜ Multivac tegevjuht Margus Kupp.

Multivac pakub pakkemasinaid, viilutajaid, dosaatoreid, roboteid, etiketeerijaid, printereid, kaale ja pakkematerjale terviklahenduste väljatöötamiseks. 2011. aastal oli ettevõtte käive 600 miljonit eurot. Multivaci peakontor asub Lõuna-Saksamaal, firma kogu maailmas asuvates filiaalides töötab üle 3300 töötaja.

Kuidas on muutunud tarbijate eelistused aastate jooksul?
Esimesed pakendamismasinad loodi 50 aastat tagasi ja need kujutasid endast abivahendeid toote kilekotti klammerdamiseks. Seejärel tekkisid vaakummasinad ning säilivusaja pikendamiseks hakati toote pakendisse gaasi lisama. Esimesed pakendamisliinid toodi Eestisse 1967. aastal ning muide tänaseni töötab meil üks 1971. aastast pärit krabipulkade vaakumliin. 
Täna on elu kiirem ja tahetakse "kiireid" toite – näiteks viilutatud tooteid. Perekonnad on väiksemad ning seetõttu eelistatakse pisemaid pakke. Kui vanasti müüdi vorsti lati kaupa, siis nüüd 150 grammi kaupa, viilutatult ja mugavas pakendis. Pakendite osas on populaarne toote välimusele rõhuv skin-pakend, mis võimaldab toote ümber kogu pinna väga lähedalt kinni suruda ega lase liigsel vedelikul pakendisse koguneda.

Milline on Eesti tootja valik?
Eesti toiduainepakendite välimus ja marketing on omas kategoorias maailmatasemel.  Tehakse metsikut tööd tootearendusega ning mõistetakse, et toode on efektiivne reklaamikandja. Muide, Eesti ja Šveits on maailmas kaks kõige enam arenenud pakendajat, kus on toiduainepakendite kontsentratsioon kõrgeim. Karbina lahti- ja kinnikäivad pakendid ei ole Eesti tarbija prioriteet, küll aga on väga populaarsed Soomes.
Meil on väga kindlalt paika pandud reeglid, kuidas tooteid kaubanduses presenteerida. Näiteks riputatavate pakendite auk peab olema täpselt 10 mm, sest siis sobib see kõigi kaubanduskeskuste ja poodide inventariga. Eestis on pakendamisel tavapärane trükkida etiketile ainult kuupäev ja partii number, mis on väga mõistlik. Ülejäänud info on etikettidele juba eelnenult eeltrükitud.

Millised võiksid olla nipid, et tootja kaup oleks tarbijale hästi silmahakkav?
Kõigepealt muidugi ilusa kujundusega ja silmapaistev pakend, mis võiks rõhutada toote häid omadusi. Näiteks skin-pakend näitab selgelt ja ahvatlevalt välja toote värvi, kuju, struktuuri.
Kui räägime lihtsalt lauba ladustamisest riiulile, siis paljud tooted on üheteise peale laotud ning külje pealt pole aru saada, millega tegu. Kleebised võiksid ikkagi ulatuda ka toote küljele, et erinevate kauba väljapanekuviiside puhul oleks hea aru saada, millega tegu on. Samuti kasutatakse lahendusi, kus tooted on pakitud kartongkasti järjest nagu juustud, et iga toote äravõtmisel on järgmine kenasti näha.
Pakendada on võimalik ka automaatselt kastidesse ning kauba väljapanekul tõstetaksegi välja kast kaubaga – see kasvatab efektiivsust ja hoiab kokku kulusid. Mitmed kaubandusketid ongi lahendanud kauba väljapaneku nii, et kaup tõstetakse välja koos kastiga, mis on kiirem ja soodsam variant pakkide ümberladumisest riiulitele. Sel juhul peab tootja silmas pidama, et kaste oleks lihtne avada, sealt oleks mõnus kaupa välja võtta ning tooted oleksid selgesti näha.

Toiduainetööstusel on ääretult ranged hügieeninõuded...
Tõepoolest. Multivac on siin osas üks maailma lipulaevadest, tehes oma masinate arendamisel tugevat inseneritööd. See tähendab, et masinad on tugeva konstruktsiooniga, stabiilsed, töökindlad ning võimalikult hooldusvabad. Masinad on konstrueeritud liigsete nurkade ja liistudeta, et pesemisel ei jääks kuhugi vett ja batsillid ei saaks paljuneda. Automaatne keskmäärimine ja ketisüsteem ning hermeetiline elektrikapp on meie jaoks standard, aga paljude teiste ettevõtete masinate puhul peab arvestama selliste lisakuludega.
Mida vähem toodet pakendamisprotsessil puudutada, seda pikem on selle säilivusaeg. Kui toote saab automaatselt pakki, pikeneb ka säilivusaeg.
 
Kui palju erinevaid pakendeid saab valmistada ühe masina abil?
Universaalsed seadmed pakendavad 2-4 sorti pakke ning pakendite suuruseid saab lihtsalt muuta. Eesti turg on pisike ning seetõttu on termoformeer ehk radamasina keskmine pakendamisvõimsus siinsel turul 30-60 pakki minutis. Saksamaal on näiteks masinad, mis suudavad pakendada 120-160 pakki minutis.

Kuidas sünnivad uued lahendused?
Edasipüüdlike ettevõtete esindajad on uudishimulikud, käivad ringi, näevad, mis maailmas sünnib ning oskavad küsida uusi lahendusi. Meil on mõtteid, nemad pakuvad omad ideed välja ning nii tekitame uue pakendi ja disainime seda ühise sünergiaga. Eesti ettevõtetest võiks innovaatilisematena välja tuua näiteks Nõo Lihatööstuse, Rakvere Lihakombinaadi ja Maag Lihatööstuse. Samas on ka selliseid firmasid, kes soovivad just teistega samalaadseid pakendeid.

Mis lahendus on kõige soodsam?
Kõige odavam on muidugi vaakumpakend ning mida õhemast kilest, seda soodsama hinnaga. Samas lõpptarbija jaoks pole see kõige mugavam, sest sellist pakki ei saa uuesti sulgeda ning kui tegemist on „mahlasema“ tootega, kipub vedelik kilekotist välja valguma. Samas kui liha korraga pannile panna, ei oma vahet, kas see on tugevas karbis või pehmes kiles.

Gaasiga täidetud pakendid pikendavad oluliselt toote säilivusaega, aga toote pakendamine on veidi kallim. Samas on masina peal termoformeeritud karp gaasipakendina soodsam kena väljanägemisega valmiskarbist, millele omakorda saab ideaalselt paigaldada reklaame, suuri etikette või panna karbile ümber silmapaistev papist ümbris. Skin-pakendile on näiteks reklaami suhteliselt ebamugav paigutada.

Samas ei saa iga hinna eest taga ajada kõige odavamat lahendust, kuna odavaim lahendus ei pruugi "töötada" - näiteks ei pruugi odav kile tagada pakendi hermeetilisust või etiketi aluspaber võib olla vilets ning rebeneda või etiketiliim ise olla kehva kvaliteediga. Kui pakend juba poes laguneb või kena välja ei näe, ei taha ka tarbija seda osta. Kaupmehele või tootjale võib paraja peavalu valmistada olukord, kus toote ribakood on kehvasti loetav. Seetõttu on parim lahendus lasta etikett koos triipkoodiga trükkida trükikojas ning pakendamismasinal etikett automaatselt peale lüüa. Kohapeal trükkimine ei pruugi tootja kõrgetele nõudmistele vastata, seda  juhul kui etiketeerimise tarvikute pealt kokku hoida.

Aga kuidas on lood keskkonnahoiuga?
Kogu maailma säästlik suhtumine loodusressurssidesse puudutab loomulikult ka meid, kuid looduses lagunevatest materjalidest tooted on suhteliselt kallid. Biolagunevad lamineeritud ehk mitmekihiliste barjääriga kilet ei ole olemas. Biolaguneva õhema ja kergema ühekordse monokile kasutamisele seab aga näiteks piirangu see, et sellise kile kaitsebarjäär on kehv ning pika säilivusajaga tooteid ei saa monokilesse pakkida. Aga muidugi on suund siiski looduse säästmise suunas ning sinnapoole peab liikuma. Tarbijatena räägitakse sellest palju aga reaalselt poes ostu tehes käitutakse tihti hoopis teisiti, sest kollane allahindluse lipik on põhiliseks indikaatoriks.

Selle artikli ilmumist toetas Multivac Eesti.

Multivac Eesti tegevjuht Margus Kupp
Tel 56800873; E-mail: Margus.Kupp@ee.multivac.com

www.multivac.com

Sisuturundus (ST) on oma kauba, teenuse või firma tutvustamine huvitavate lugude jutustamise kaudu. Vormilt sarnaneb ST kvaliteetsele meediale, mistõttu on väga oluline, et ST oleks lugeja või vaataja jaoks ühemõtteliselt eristatud. ST on uudne ja moodne turundusviis, mille puhul jagatakse klientidega ka infot, mis varem jäi vaid siseringi teada. ST teenib alati tellija turunduslikke eesmärke.

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Tarkvara

8 põhjust, miks valida PilveNAV

PilveNAV on veebipõhine ja kuutasuline majandustarkvara arenevale ettevõttele, mis kasvab koos ettevõttega. Tarkvara on saadaval valmislahendusena ja taskukohase hinnaga.

Excellent pakub laoettevõtetele terviklikku lähenemist

Pidevalt suurenevate tegevusmahtude ja keerukate tarneahelate tõttu on oluline, et ettevõtte fookus püsiks põhieesmärgil ja ei varjuks tehniliste tegevuste taha. Ettevõtte eri funktsioonide ja osakondade tegevus peab käima käsikäes, sealhulgas raamatupidamine, müük ja laohaldus. Laoarvestus peab kajastuma ka finantsnäitajates ja vastupidi. Kuidas seda lahendada, räägib Excellent Business Solutionsi vanemkonsultant Eva-Mai Saard.

Statistika

E-KAUBANDUS

Teabevara