(Sisuturundus) CM: E-kaubanduse pealetung

Kümne aasta pärast ostavad tarbijad kaubad praegusest 10 korda rohkem e-kaubandusest ja kaubanduskeskused peaksid muutuma kaubandus-jaotuskeskusteks.

Milline näeb jaekaubandus välja  kümne aasta pärast?

Tarbija hindab üha rohkem oma isiklikku aega ja kui on võimalus ostuotsus teha kodust lahkumata, siis seda võimalust ka kasutatakse. Põhjuseid on mitmeid, peale on kasvanud põlvkond, kelle suhtlus- ja tarbimisväljund on ja saab olema üha rohkem online kanalid. Enamus nn „social digital shopper“ (sotsiaalmeediat väljundina kasutav ostjad) ostjaskonnast on alla 35-aastased. Lähemal kümnendil mõjutab e-kaubanduse arengut peamiselt sotsiaalmeedia. Baltic Retailadvice’i nägemus on, et paljud tööstus – ja kestvuskaupade ostud liiguvad internetipõhiseks.

Eelpool mainitud ostjaskond usaldab rohkem e-kanaleid ja mobiilirakendusi just peamiselt ostude sooritamisel kiire informatsiooni kättesaadavuse ja mugavuse tõttu. E-kaubanduse arengut kiirendab ka kasvav kaugtööd tegevate inimeste arv. Arengule on aidanud kaasa ka Euroopa Liidu sisese kauba sisseostu ja kiire logistika lihtsustamine. 2011. aasta arvude põhjal oli jaekaubandusest e-kaubanduse osakaal umbes 1,5%, siis järgneva kümne aasta jooksul on oodata vähemalt 10-15 kordset kasvu.

Millest selline prognoos?

Kui vaadata USA ja Lääne-Euroopa hetkeseisu e-kaubanduses, siis meie areng on sama suunaline ning liigume teatud nihkega järele. Väga kiiret kasvu näitab Lääne-Euroopas ja Põhja-Ameerikas e-kaubandus  ja „cross channel“  jaekaubandusväljundid (CLICK & COLLECT & RETURNS).

„Cross channel“ on offline ja online kaubanduse segu (kasutatakse ka terminit „multi-channel“), milles online osakaal kasvab offline arvelt. USAs ja Suurbritannias on „Cross channel“ jaekaubanduse väljundina teistest riikidest pikalt ees. Möödunud kümnendi ärimudelitest kinnihoidvad kauplused ja kauplusteketid lakkavad tõenäoliselt oma praegusel kujul eksisteerimast.

Milline tulevik meid siis ees ootab?

Suure tõenäosusega liigub kuni 40-50% tööstuskaupade turust online kanalitesse. Online kanalitesse investeerivad tööstuskaupu müüvad kaubandusketid on kasvutrendis.

Online kaubandust alahindavad kauplused hakkavad turgu kaotama, sest nende turuosa võtavad osaliselt üle olemasolevad konkurendid, kes panustavad „cross channel“ ärimudelisse ning ainult e-kaubanduse valdkonnas tegutsevad uued tulijad.

Online kaubanduse arengut mõjutab ka tugevalt tehnoloogiaareng: nutitelefonid, 3D printerite areng, riiete ja jalatsite ostmiseks loodavad lahendused ja teised e-kaubandust toetavad tehnoloogilised uuendused, mis lihtsustavad ostude tegemist e-kauplustes.

Milline saab olema kaupluse müügisaal?

Suure tõenäosusega läheb mingi osa müügisaalis olevatest kaupadest e-kauplusesse, selle tulemusel ei vaja kauplused enam nii suurt müügipinda. Lisaks tekib e-kaubanduse valdkonnas tegutsevatel ettevõtetel vajadus väljastuspunktide järele. (Hispaanias avas DIY internetikauplus bricmania.com füüsilise kaupluse 200m2 müügipinnaga, et pakkuda klienditeenindust traditsioonilistele klientidele. Kaupluses on võimalus müügisaalis olevatelt ekraanidelt sooritada ost virtuaalsest keskkonnast, kus valik märksa suurem, ning lisaks on TOP tooted varustatud QR koodidega, et oleks võimalus kaubaga tutvuda ja sooritada ost nutitelefonis).

Üha rohkem e-kauplusi lubavad kauba kiiret kätte toimetamist sest tarbijad ei ole nõus nädalaid ootama. Seetõttu peavad e-kauplused omama reaalset laovaru ja eristuma kaubavalikus. E-kaupluse ärimudel, kus toote juurde on märgitud „kaup hankija laos“ ja tarneaeg on ikkagi nädalate pikkune, siis see enam ei toimi.

Usalduse võitmiseks on vaja lisaks reaalsele laovarule omada ka füüsilist kaubaväljastuspunkti,  kuna e-kauplusele kehtib seadusest tulenev nõue, et tarbija võib kauba tagastada 14 päeva jooksul peale kauba kättesaamist, sõltumata põhjusest. Tarbijal on vaja kindlustunnet, et tal on koht kuhu pöörduda kui tekivad kaubaga probleemid.

Sellise füüsilise poe või keskkonna loomine eeldab mingil määral investeeringut, kuid see on kindlasti palju madalam oma väiksema pinna suuruse poolest, kui investeeringud jaekeskkonna füüsilisse kontseptsiooni, kus on presenteeritud 100%-i kaubavalikust.

Mis muutub kaubanduskinnisvaras?

Suure tõenäosusega peavad paljud kaubanduskeskused ringi orienteeruma ehk ümber ehitama oma praeguse keskuse e-kaubanduse vajadusest lähtuvalt. Samas on olemasolevaid keskusi suhteliselt raske ringi ehitada, kuna need on rajatud offline kontseptsioonidest lähtuvalt, kus põhiosa renditavast pinnast on näidistesaal ja väike osa kaupluse ladu. Seega võivad ümberehituse investeeringud üsna suureks osutuda.

Uued tulijad/rentnikud vajavad vastupidist versiooni ehk väikest näidistesaali ja suuremat ladu. See eeldab uute lahendustega kaubandus-jaotuskeskuste arendamist. Tekib nimetatud kolmiklahendus – kaupmehe, logistikaettevõtte ja kinnisvaraarendaja koostöös arendatud kaubandus-jaotuskeskus.

Hetkel toimib antud lahendus logistikaettevõtetel pakiautomaatide näol, kuid logistika olemust muudab suuresti e-kanalite kaupade käitlemine uue aja keskustes. Logistikaettevõtted peavad kliendile tunduvalt lähemale tulema või klientidega lausa ühe katuse alla kolima. Uue aja kaubanduskeskus ei ole peamiselt ostu sooritamise kohaks, vaid online kanalites tehtud ostuotsuste realiseerimise koht, kus jääb ka võimalus tavapäraselt sisseoste teha. 

Kas hakkame ka toidu- ja esmatarbekaupu internetist ostma?

Kindlasti hakkavad kliendid toidu- ja esmatarbekaupu internetist ostma, Eestis võtab see aega, kuna Eestis puuduvad hetkel vastavad logistilised lahendused nii ladude, kui transpordi näol, mis võimaldaks eri- ja tavatingimusi vajavaid toidukaupu koos käidelda.

Võtmekohaks saab kindlasti e-kliendile orienteeritud tootjate, logistikaettevõtete ja online keskkondade koostöö sortimendi ja logistika osas (pakendi suurus, lõplik ostukorvi transportimispakend, temperatuurikaubad jne). Kindlasti peab tarbijale jääma võimalus tulla oma kaubale ise järele või „drive-in“-i, kuna osad tarbijad soovivad privaatsust kui ka võimalust oma ostud sooritada järjekorras seismata.

Õppida võiksime TESCO kaubandusketilt Suurbritannias, mis pakub võimalust üle interneti tellida kogu vajaminev toidu- ja esmatarbekaup koos kojutoomise teenusega.  

Lõpetuseks

Tõenäoliselt jäävad ostetavad kaubad, mis on valmistatud tehastes üle maailma, füüsilisse olekusse ka sellel sajandil. Need tuleb tarbijale valmis toota, turundada ja kohale toimetada. Aga ostukeskkonna muutused, mis on minemas füüsilisest olekust virtuaalsesse, saab olema väga kiire. 

Sisuturundus (ST) on oma kauba, teenuse või firma tutvustamine huvitavate lugude jutustamise kaudu. Vormilt sarnaneb ST kvaliteetsele meediale, mistõttu on väga oluline, et ST oleks lugeja või vaataja jaoks ühemõtteliselt eristatud. ST on uudne ja moodne turundusviis, mille puhul jagatakse klientidega ka infot, mis varem jäi vaid siseringi teada. ST teenib alati tellija turunduslikke eesmärke.

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Tarkvara

Lihtsam viis e-poe loomiseks

Müü oma tooteid kasutades Eesti suurimat pilve-põhist platvormi! Meie võimas e-poe lahendus annab sulle kõik vajalikud tööriistad ehitamaks endale sobiv e-pood.

Excellent pakub laoettevõtetele terviklikku lähenemist

Pidevalt suurenevate tegevusmahtude ja keerukate tarneahelate tõttu on oluline, et ettevõtte fookus püsiks põhieesmärgil ja ei varjuks tehniliste tegevuste taha. Ettevõtte eri funktsioonide ja osakondade tegevus peab käima käsikäes, sealhulgas raamatupidamine, müük ja laohaldus. Laoarvestus peab kajastuma ka finantsnäitajates ja vastupidi. Kuidas seda lahendada, räägib Excellent Business Solutionsi vanemkonsultant Eva-Mai Saard.

Statistika

E-KAUBANDUS

Teabevara