23. detsember 2015
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Millised on eduka veebikaupluse alustalad?

Foto: Pexels.com
Enne veebikaupluse tegemist tuleb valida välja platvorm, valida transpordipartner ja makselahendused veebikauplusesse, samuti tuleb mõelda ka kuidas on korraldatud ladu ning kas veebikauplus ühildub raamatupidamistarkvaraga. Et veebikauplusesse tuleksid ka kliendid, tuleb seda ka turundada.

Veebipoed.ee / Infovõrgud OÜ[email protected]www.veebipoed.ee 

Enne e-poe loomist tuleb valida välja platvorm, kuhu seda poodi üldse ehitama hakata. Lihtsama e-poe teostuseks sobib väga hästi valmiskujundusega lahendus, kus saab e-poe muuta omanäoliseks logo, bännerite, taustade ja tekstide värvilahenduste või muude kujunduselementide lisamisega“, rääkis e-poodide lahendusi väljatöötava veebipoed.ee juht Riho Maisa. Ta lisas, et siiski on enamasti igal e-kaubanduse ettevõttel arenedes vaja enamat: näiteks liidestust laohaldus- või finantstarkvaraga, paremaid võimalusi toodete haldamisel ja tuge turunduskampaaniate läbiviimiseks.

„Eestis on enamlevinuimad e-poodide platvormid Magento, PrestaShop, WordPress ja OpenCart, millel on igaühel oma spetsiifika olenevalt haldamise lihtsusest ja loogikast,“ rääkis Maisa. Lisades, et nende ettevõtte eesmärk on olla kliendi kõrval juba tema platvormi valikul, aidata tal tegeleda jooksvalt turundus- ja müügitööga ning rakendada enda kogemusi koos tehniliste teadmistega tema äri edendamiseks.

Maisa soovitab esimese sammuna mõelda oma äriidee korralikult läbi, panna kirja eesmärgid ja kaardistada kliendid ja turud. „Olemasoleva kaupluse puhul tuleb läbi mõelda kaupluse ja e-poe omavaheline seos,“ ütles ta. Maisa rõhutas, et e-pood ei ole lihtsalt vahend millegi müümiseks, vaid sisaldab endas enamat: toodete logistika, tellimuste haldus ehk mis juhtub enne ja pärast seda, kui kaup veebipoes müüki läheb.

Samuti peab Maisa sõnul andma veebipood ostjatele asjakohast infot, olles kui link müügi ja loatarkvara vahel ning e-pood peab muutma ettevõtte tööd tõhusamaks, olemata seejuures liiga suur väljaminek.

E-poe kujundus peab suunama külastaja ostu sooritamiseni, tehes seda märkamatult ja kliendi jaoks võimalikult mugavalt. „E-pood on äritegemise vahend, mis kätkeb endas üldjuhul oluliselt keerukamaid taustaprotsesse kui koduleht,“ rääkis Maisa. Ta lisas, et nii nagu veebilehe puhul, on ka e-poe puhul väga oluline märksõnade optimeerimise võimalus. „Meie kogemus näitab, et oskajad kaupmehed saavad ilma suuremate lisakuludeta oma leheküljed süsteemse tööga otsingutulemuste tippu.

Maisa rõhutas, et e-pood korralikult toimiks, peab selle eest hea seisma inimene, kelle tööülesanne on e-poega igapäevaselt tegeleda. „Loomulikult peab lehekülg olema piisavalt efektiivne ega tohi võtta liiga suure osa töötaja päevast, kuid päris oma elu ei saa ükski e-pood jätkusuutlikult elada,“ ütles Maisa.

Loe pikemalt „Kuidas leida sobiv e-poe lahendus?“

Itella SmartPOST OÜ[email protected] www.smartpost.ee

 

Pakimahud on pidevas kasvus

Eestis on pakiautomaatide kasutusaktiivsuse poolest maailmas esirinnas, kus kõige aktiivsemad kasutajad jäävad Eestis vanusegruppi 15-34 elusaastat. „Tulevikku vaadates on põhjust uskuda, et pakiautomaatide kasutamine muutub veelgi aktiivsemaks, sest praegune nö nutipõlvkond hakkab oma tarbimisharjumustega jaekaubandust aina tuntavalt mõjutama. Peagi saab täisealiseks põlvkond, kes ei vaja ostude tegemisel teenindajat ning füüsilist kontakti kaubaga. Just seda, mis seni on saanud takistuseks, miks e-poest tellimisel veel tavapoode eelistatakse,“ sõnas Itella SmartPOST tegevjuht Risto Eelmaa, lisades, et uuringu järgi eelistab täna vaid viiendik inimestest paki kättesaamiskohana postkontorit.

Eelmaa sõnul toetavad pakiautomaadi teenused e-kaubanduse arengut ning mõlemad on viimastel aastatel tormiliselt arenenud. „Mida rohkem on Eestis e-poode, seda enam on põhjust teha lisapingutusi, et pakke Eesti piires kiiremini liigutada. Teisalt, mida kvaliteetsemat teenust pakutakse, seda rohkem näevad ettevõtlikud eestlased võimalusi ka e-kaubandusse sisenemiseks, oma poe avamiseks ja globaalsetele e-kaubandushiidudele vastu astumiseks,“ rääkis Eelmaa.

Täna on Eestis ligi 2200 e-kaupmeest, kes pakuvad klienditele Itella SmartPosti pakiautomaadi või SmartKuller teenust. „Ärikliendid, kes eelistavad üks kord kuus arveldamist, iseteeninduskeskkonna kasutamist ning teisi lisateenuseid ja hüvesid, sõlmivad selleks lepingu. Umbes kolmandik pakimahust liigub aga eraisikute või ettevõtete vahendusel pakiautomaatides otseselt lepingut sõlmimata.“

Lepingu sõlmides on ettevõtetel boonuseks see, et ta saab arveldada kord kuus ning alates teatud mahust võib lisanduda ka parem hind. „Pakume lepingulistele klientidele ka personaalset kliendihaldurit ja lähenemist kliendi vajadustest lähtuva teenuse ning erinevate lisateenuste osutamiseks. Saame klientidele pakkuda kaupade komplekteerimise või ka tagastuste käsitlemist.“

„Pakimahud on pidevas kasvus ning turg tervikuna kasvab ca 15% aastas,“ ütles Eelmaa. Lisades et hetkel on väga suureks trendiks väikepakkide saatmine, mis on tänavu juba jõudnud 35% kogu pakimahust.

Itella SmartPosti juht peab kõige olulisemaks lisaväärtusteenuseks SmartEXPRESS sama päeva teenust. „Kohalikud ei suuda võidelda globaalsete ettevõtete sortimendi ja hindadega, küll aga emakeelse teeninduse, lihtsa tagastuse ja muidugi kiire tarnega.“

Loe pikemalt „Nutipõlvkonna tarbimisharjumused suurendavad pakiautomaatide kasutust“

AS Smarten Logisticswww.smarten.ee[email protected] 

Koostöö logistikaettevõttega kiirendab veebikaupluste tarneaegu

„Veebikaupmehed on hakanud mõistma, et koostöö logistikaettevõttega mitte ei pikenda vaid kiirendab tarneaegu. Täna on klientide ootused tarneaegade suhtes väga kõrged ning eriti puudutab see e-kaubanduse valdkonda, kus tellijad soovivad reeglina oma kauba kätte saada juba samal päeval. Selles suunas koos klientidega ka liigume;“ ütles logistikaettevõtte Smarten Logistics müügidirektor Mark Paves.

Logistika ei tähenda tema sõnul pelgalt kauba hoiustamist ja transportimist, vaid logistilist täislahendust, mille alla kuuluvad kaubavarude juhtimine, kaupade vastuvõtt, ladustamine ja komplekteerimine ning lisaväärtusteenused nagu toodete markeerimine, kampaaniapakendite valmistamine, erikujuliste müügialuste valmistamine ja turvaelementide ning maksumärkide lisamine. E-poodide klientidele pakub Smarten Logistics võimalust suuremad ostud nagu mööbel või aiatehnika kätte saada otse laost.

„Trend on jätkuvalt logistikateenuse sisseostmine ehk outsorcing, mis on kliendi jaoks mugav, soodne ja turvaline lahendus, sest klient ei pea enam omama laopinda, tegelema pakkide saatmisega ega palkama selleks inimesi,“ sõnas Paves, lisades, et kaupade kolimine Smarten Logistics lattu toimub reeglina nii väiksema mahu kui ka tuhande kaubaaluse puhul kiirelt ja valutult, kusjuures klient ei kaota ühtegi laopäeva.

Lisaks teostab Smarten Logistics koostööpartneri soovi korral kauba vastuvõtul põhjaliku kvaliteedikontrolli ning pakub kliendilt tagastatud kauba käitlemise teenust. Netikaubanduse keskmine tagastuste hulk on ca 20%. Tagastatud kauba lattu saabudes kontrollitakse koheselt selle kvaliteeti ja vajadusel saadetakse toode garantiitöid teostava partneri juurde.

Loe pikemalt „Smarten Logistics: e-kaubandus on meie jaoks kasvav trend“

[email protected]Tel. 6 800 400

LHV Panga ja EveryPay interneti-kaardimakselahendus pakub paremat ostukogemust

EveryPay interneti-kaardimaksete lahendus võimaldab kaupmeestel pakkuda oma klientidele internetis kaardimakse võimalust, mille puhul tuleb kliendil maksmiseks sisestada kaardi andmed vaid ühe korra. Iga järgneva makse saab klient teha kiirelt ja mugavalt kaardiandmeid uuesti sisestamata.

Maksmisel kasutatakse Eesti start-up ettevõtte EveryPay loodud süsteemi, kus maksed liiguvad läbi kohaliku LHV Panga. Teenus võimaldab mitmeid uusi mugavaid võimalusi, nagu ühe-kliki-makse või korduvmakse. Interneti kaardimakse näol on tegemist paindliku võimalusega teenindada tarbijaid Eestis ja välismaal, see on kiirem ja mugavam alternatiiv senistele pangalingi maksetele.

Klient saab e-poes valida makseks oma krediit- või deebetkaardi. Võrreldes tavapärase kaardimaksega on uue süsteemi suurimaks väärtuseks korduvmaksed ja ühe-kliki-maksed, mille puhul pole alati vajadust haarata ID-kaardi lugeja või PIN kalkulaatori järgi. Sel juhul saab kaupmees võimaldada registreeritud klientidel koos esimese ostuga salvestada kaardiandmed ning järgmistel ostudel piisab ostu sooritamiseks põhimõtteliselt ühest klikist.

EveryPay platvormi toetab Visa ja MasterCardi nii krediit- kui deebetkaardi makseid, ühildub erinevate e-poodide platvormidega ning pakub oma mooduleid e-kaubanduse ettevõtjatele tasuta. Kõigi maksete puhul kasutatakse parimaid turvameetmeid ja võimekat pettuste ennetamise tööriista.

LHV soovib koostöös EveryPay’ga viia internetimaksed Eesti e-kaubanduses kvalitatiivselt uuele tasemele. Kuni tänaseni ei olnud Eesti ettevõtjal võimalik Eesti pangast saada e-kommertsi kaardimaksete teenust, mis võimaldaks ühe-kliki makseid või korduvmakseid.

EveryPay lahendus võimaldab kaupmeestel luua uusi ärimudeleid, parandada olulisel määral klientide kasutusmugavust ning seeläbi parandada oma ettevõtte majandustulemusi. Antud makselahendus suurendab klientide lojaalsust, sest korduvate ostude sooritamine on mugav ja lihtne. Samuti tagab kaardimaksete lahendus, et ka välismaa kliendid saavad pakutud kaupa või teenuseid osta.

Kui täna kasutusel olevate analoogsete interneti-kaardimaksete puhul laekub tehingu eest raha kaupmehele keskmiselt 7 päeva jooksul, siis EveryPay tagab laekumise koostöös LHV Pangaga seitse korda kiiremini ehk juba järgmise päeva lõunaks.

Viimastel aastatel on e-kaubanduse kasutajate kasv olnud ligi 20% aastas. Tänaseks toetavad juba viiendik Eesti ettevõtetest online-tellimuse võimalust ehk on teinud oma teenused ja kaubad interneti kaudu kättesaadavaks. Kas sellele numbrile võib LHV Panga hinnangul kasvu oodata, sest võimaldab ju internetikaubandus müüa ka tarbijatele, kes ei asu Eestis, kuid on huvitatud siinsete ettevõtete pakutavast.

Nüüd koostöös EveryPay’ga on LHV Pangal ka internetimaksete osas võimalik pakkuda kaupmeestele kvaliteetseid valikuvõimalusi. Kuna nii uue teenuse arendus kui maksete liikumine toimuvad Eestis, siis LHV ja EveryPay suudavad pakkuda tõhusalt toimivat kasutajatuge. Kaupmeestel on tekkinud paindlik kohalik partner, kellega rääkida ja oma erisoovidele lahendus leida.

Loe pikemalt „Viimaks saab internetipoes mugavamalt maksta“

Account Studio OÜ[email protected] www.accountstudio.ee

E-poe arendamisel mõtle igal sammul ka raamatupidamisele

Account Studio kogemuste kohaselt tõstab suurem osa e-poodide raamatupidamisalane võimetus raamatupidajate juuksed püsti.

Pahatihti pannakse uue e-poe loomisel kogu aur veebipoe kujundusele ja funktsionaalsusele, mis on ka väga tähtsad, kuid see on vaid pealisehitus. Korralik vundament ehk e-poe raamatupidamis- ja aruandlusvõimekus on see, mille alusel saab teha firma käivet ja kasumit mõjutavaid otsuseid: kas toote allahindlus mõjutab müügikatet, kui suured saavad olla toote müügikulud, kui palju kliente on veel võlgu ning millises summas jne. Kuid pahatihti tähendab ettevõtte e-poe ülepeakaela juurutamine küll kulude kokkuhoidu ühes kohas, kuid suuri lisakulutusi raamatupidamises – nii ajas kui rahas.

Millele mõelda enne e-poe tegemist?

Pärast e-poes tehtud müügitehingut või edukat kauplemispäeva peavad kõik veebipoes toimunud liikumised kajastuma kohe ka laos ja raamatupidamisesE-poe edukaks juhtimiseks on Sul vaja teha õiged otsused. Selleks on vaja olulist infot piisaval määral ja õigel ajal.Jamad algavad siis, kui Su e-pood ei tea, mis raamatupidamistarkvara teeb ja vastupidi.

Ilma korralike raamatupidamisandmeteta on ettevõte võimetu tegema e-poe majandamist puudutavaid edukaid otsuseid, eriti pikema aja jooksul. Paljud kassa- ja laotarkvarad reklaamivad, et neil on sisse ehitatud raamatupidamisalane tugi. Kahjuks ongi paljudel juhtudel tegemist sisse ehitatud toega, mitte loomuliku sünergiaga, mis saab tulla vaid põhjalike raamatupidamisalaste teadmiste ühendamisel tarkvaraalaste kogemustega.

Loe pikemalt „Miks uus e-pood võib raamatupidaja ja firmajuhi hulluks ajada?“

Meedium Marketing OÜ[email protected]www.meedium.ee 

Esimesed tehnilised sammud turunduses, mille abil saab muuta e-poodi edukamaks ja kasumlikumaks

Meedium Marketingi digiturunduse spetsialistide Taavi Raidma ja Fred Koppeli sõnul on e-turunduse ja eriti e-poodide turunduse alus tulemuste mõõtmine ja analüütika. See on ka e-kaubanduses üks olulisi eeliseid tavakaubanduse ees – võimalus kõike väga täpselt ja reaalajas analüüsida ning andmete baasil poe efektiivsust ja tulusust pidevalt parandada.

Üks populaarsemaid andmete kogumise ja analüüsimise rakendusi on Google poolt tasuta jagatav Google Analytics ning seal on eraldi moodul E-commerce, mille põhifunktsionaalsuse abil saab poepidaja mõõta e-äris olulisemaid mõõdikuid (ostmismäär, ostude kogusumma, keskmise ostu suurus jm). Neid andmeid saab analüüsida nii turunduskanalite kui ka ajaperioodi lõikes ning see aitab läheneda digiturundusele kui omaette kvantitatiivsele teadusele. Näiteks üsna lihtsalt saab luua raporteid, mis näitavad konkreetse turunduskampaania tulemust märksõnade ja kellaaegade kaupa – seega saad iga uue kampaaniaga eelmistest kogemustest õpitut arvesse võtta ja oma investeeringuid järjest täpsemalt suunata. Teadliku e-turundaja jaoks on säärane informatsioon põhisisendiks oma töösse.

Kuus põhilist näitajat, mida iga veebipood peaks jälgima:

Konversiooni- või ostumäär näitab, mis % sinu veebipoe külastajatest sooritab ostu.Kliendi püüdmise kulu näitab, kui palju reklaamiraha kulub keskmiselt ühe kliendi püüdmiseks tasulistes kanalites.Keskmine ostu suurus näitab täpselt seda, et mis on keskmine ostukorvi suurus.Ostukorvi hülgamise määr näitab seda, kui suur osakaal tooteid ostukorvi lisanud inimestest lahkub lehelt ilma ostmata.Läbimüük kanalite lõikes näitab erinevatest kanalitest saadud läbimüüki ja aitab hinnata, millistesse kanalitesse on mõtet rohkem aega ja raha investeerida..Tagasipöörduvate klientide osakaal näitab, kui suur osa müügitehingutest on seotud juba eelnevalt ostu teinud Sinu poest.

ROAS ja ROI on finantsterminid, mille abil on võimalik reklaami- ja investeeringutulusust mõõta.

Kuidas turundada enda veebi?

See, kui heal positsioonil otsingumootoris on veebileht, sõltub veebilehe sisust ning millest tema arvates leht räägib ja sellest, kui autoriteetne tema arvates veebileht on. Kolm olulist SEO mõjurite kogumit on:

a)      Tehniline ülesehitus ja struktuur – otsingumootorite automaatrobotid külastavad ja hindavad veebilehti paljuski sarnaselt inimestele – neile ei meeldi, kui leht kaua laeb ja kui mobiilis ei ole võimalik lehte normaalselt lugeda või kui viimane uudis on postitatud mitu aastat tagasi.

b)      Sisuloome – Originaalne sisu nagu näiteks unikaalset tootekirjeldused on olulised, et otsingumootor oskaks õigete märksõnadele veebipoodi otsingutulemustes kuvada.

c)       Viited ja lingid – sissetulevad viited on endiselt Google’i algoritmi üheks põhialuseks ja aitavad hinnata lehe autoriteetsust. Põhimõtteks on see, et kui teised veebilehed sinu poele lingivad, siis sa oled ilmselt ka linkimist väärt.

Ehkki SEO tegevused on aja-, töö- ja teadmiste mahukad, on see üks atraktiivsemaid tegevusi veebiliikluse kasvatamiseks enda e-poodi. Esmased tulemused võtavad küll reeglina nädalaid või kuid aega, kuid see-eest on pikaajaline tulu seda väärt – orgaaniliste külastuse eest ei pea midagi juurde maksma.

Makstud otsinguliiklus ehk Paid search on külastajate segment, kes on jõudnud veebipoodi tasulise otsingureklaami, näiteks Google AdWordsi kaudu. Tasulise otsingureklaami puhul määrab reklaamija, millise märksõna ostmise peale tema reklaami näidatakse ja kui palju ta on valmis ühe kliki eest maksma.

Makstud reklaam otsingumootoris võimaldab kuvada reklaami täpselt neile, kes Su tooteid ja teenuseid otsivad, tehes temast väga hinnalise kanali. Lisaks saab tulemuslikkust analüüsida iga märksõna ja reklaamteksti lõikes eraldi ning kampaania efektiivsust optimeerida nii sihtimise, reklaamtekstide kui ka märksõnade kaudu. Oskusliku tegevusega võib Google AdWordsiga teha tõelise veebipoe müügimasina.

Sotsiaalmeedia on turunduskanaline paeaegu, et omaette digiturunduse alaliik, mis ühendab endas nii sisuloome, tasulise reklaami kui ka taasturunduse elemente. Lihtsama alguse saad teha Facebook’i profiililehega. Tänasel päeval on see iga ettevõttel või e-poel vältimatu, et end uudisvoos potentsiaalsete ostjate silmis nähtavaks teha või sellele alus panna. Alustada tasuks väärt nõu jagamisega oma toodetega seotult ning jaga vaid sisu, mida oleks sinu jälgijatel huvi oma sõpradele edasi jagada.

Meiliturunduse näol on tegu vägagi toimiva vahendiga e-poe müügi arendamiseks ning kui seda süstemaatiliselt ja eesmärgistatult kasutada, võib sellest kujuneda üks kasumlikum kanal e-poe turundamisel.

Edukas digitaalturunduse strateegia

Ehkki eduka digitaalturunduse strateegia saab ehitada ka iga turunduskanali ümber eraldi, siis siin on mõned levinumad kanaliülesed lähenemised.

a)      Kõikidest kahuritest maksimaalselt ja samaaegselt – see on kõige laiahaardelisem strateegia, mida reeglina kasutavad suuremad ja maksejõulisemad e-poed, kel on  käsil kas uuele turule sisenemine, agressiivne turuosa kasvatamine või hooajaline kampaania. Eesmärgiks on võimaliku suure hulga tarbijateni jõudmine, mille käigus kanalite otsene müügitasuvus on pigem tagaplaanil ja fookus pikemaajalisel tulul.

b)      Kombineeritud kanalitega sihtgrupikampaania – siia alla kuuluvad kampaaniad, mis sihivad erinevates kanalites kindlat inimgruppi: näiteks Eesti filmihuvilisi või siis venekeelset elanikkonda sihtiv brändingukampaania.

c)       Täpsuslaskmine otsingumootorites – otsingumootorite kaudu on võimalik püüda täpselt neid inimesi, kes pakutavat toodet või tooteid konkreetsel ajahetkel otsivad. Luues otsingureklaamide ja orgaanilistes tulemustes paigutamise toel endale pideva kohaloleku olulisemates otsingumootorites, on võimalik saada enda kätte väga oluline turuosa.

d)      Sisuturundus – selle eesmärgiks on läbi asjakohase sisu loomise ja levitamise arendada suhet olemasolevate klientidega ning luua huvi uutes potentsiaalsetes klientides. Selle alla liigituvad näiteks blogiartiklid, reklaamartiklid ajakirjanduses, temaatilised video- ja audioklipid, pressiteated, uudiskirjad ning sotsiaalmeedia.

e)      Püsikliendibaasi arendamine läbi kaasamise – Omades otsekontakti kliendiga läbi perioodiliste uudiskirjade või Facebooki-postituste saad ühest küljest teha sihitud eripakkumisi ja tõsta seeläbi oma läbimüüki ning teisest küljest langetada suhtlusbarjääri iseenda ja oma kliendi vahel.

f)       Remarketing ehk taasturundus – selle puhul näidatakse reklaami inimestele, kes on veebipoes juba käinud ja ehk seal ka mingi tegevuse juba teinud. Reklaami sisu võib olla nii üldine tagasisuunav kui ka kuvada konkreetsete toodete infot ja pilte, mida inimene veebipoes vaatas.

g)      Affiliate marketing ehk kaasturundus – see on see, kus teised inimesed või ettevõtted turustavad sinu tooteid ja teenivad müügi pealt kokkulepitud vahetasu.

h)      Autopiloodi reklaamitulususe optimeerimine – väga otsesele müügile suunatud strateegia põhineb tulu/kulu suhte mõõtmisel ning jätab tahaplaanile kaudsemad eesmärgid nagu näiteks veebipoe brändi ja korduvostude arendamise.

 

Loe pikemalt detailset kirjeldust koos soovitustega „E-poe turundus: kõik, mida peaksid alustuseks teadma“

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757