Autor: Art Lukas • 13. august 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Laieneda Baltikumi – kas ja kuidas?

Kindlasti on paljud kaupmehed mõelnud või juba katsetanud laiendada oma äriga koduriigist välja. Mis oleks veel parem vallutusplaan, kui praktiseerida seda ennekõike oma naaberriikide peal.
Art Lukas Baltikumi E-kaubanduse aastakonverentsil 2018

E-poodidele makselahendusi pakkuva firma Maksekeskus juht Art Lukas on näinud nii õnnestumisi kui ka ebaõnnestumisi. Kuidas mitte komistada iseenda varba otsa?

Mitte miski ei hakka iseenesest tööle

E-poe ehitamine on investeering – nii rahaline kui ka ajaline. Pärast seda, kui e-poe arendamisesse on palju energiat panustatud, jäävad osad e-kaupmehed loorberitele puhkama ning eeldavad, et kui pood tehniliselt toimib, siis hakkab ka kasum ilma edasiste tegevuste tulema. Praktikas see kahjuks nii lihtne ei ole. Kaupmehed, kes soovivad oma äriga laieneda, peavad läbi mõtlema mitu väiksemat ja suuremat sammu, mis lõppkokkuvõttes määravad e-poe ekspordi edukuse.

Mis riigid ja millises etapis vallutusplaani lisada?

Enamasti saab liikuda kahe erineva strateegia suunas. Esimesel juhul võetakse ette üks konkreetne turg korraga, teisel juhul on aga eesmärgiks globaalne vallutus. Siinkohal tuleb mõelda ettevõtte toote/teenuse ja ressursside peale. Kui on olemas nišitoode või –teenus, mida kaupleja müüb ingliskeelsel lehel ning mis leiab globaalsel tasandil õige sihtrühma, siis pole vaja kauplejal nii palju konkreetsetele turgudele mõelda. Samuti, kui tegemist on suurettevõttega, kellel on rohkem ressursse nii aja kui ka tööjõu mõttes kui n-ö hobikauplejal, siis sellisel organisatsioonil on globaalne strateegia märksa lihtsam.

Juhul, kui tegemist on väikekauplejaga, soovitan läheneda turgudele ükshaaval. Isegi kogu Balti turu ette võtmine võib kauplejale liiga suur amps olla. Lisaks on oht kaotada fookus, mis võib päädida tulemustega, mida kaupleja laienemisest ei oota.

Kui kaua peab kaupleja ootama, et ennast uuel turul koduselt tunda?

Mõistagi keskmist ajavahemikku on keeruline öelda, kuna see kõik sõltub ressurssidest, e-poe planeerimisest, pakutavatest toodetest/teenustest jne. Lisaks näitab minu kogemus, et infotehnoloogia maailmas võtavad erinevad arendused oodatust kauem aega, seega tuleb kauplejal varuda kannatust. Protsessi kiirendamisel tulevad jällegi mängu ressursid – mida rohkem on võimalik aega, energiat ja vahendeid panustada, seda kiirem protsess on.

Foto: rawpixel.com

4 nippi, mida ekspordis silmas pidada

1. Domeenilaiendi valik

Kohaliku domeenilaiendiga on väga keeruline välisturgudel klientides usaldust võita. Tendents näitab, et inimene usaldab rohkem kas kodumaist toodangut või teada-tuntud rahvusvahelist ettevõtet. Seetõttu soovitan luua turupõhise domeenilaiendusega e-poe. Näiteks, kui soovitakse siseneda Läti turule, siis tuleks kasutusele võtta .lv lõpuga või rahvusvahelise laiendusega .com domeen.

2. Ettevõtte nime tähendus

E-poel tuleb mõelda ka ettevõtte nimele ja selle tähendusele uuel turul. Juhul, kui ettevõtte nimi otsetõlkes ei tähenda kodanikele mitte midagi, tuleks mõelda nime lokaliseerimisele. Näiteks Omniva tütarettevõttena tegutseval Maksekeskusel on Eestis väga selge tähendus, kuid Lätis ja Leedus ei tähenda otsetõlkena see mitte midagi. Seetõttu kasutame Lätis oma teenuse müümiseks Omniva kaubamärki Omniva Checkout.

3. Turuanalüüs

Iga turg on väga erinev – alustades seadusandlusega ning lõpetades makseharjumustega. Lahendused ja viisid, mis koduturul hästi toimivad, ei pruugi naaberturul edukad olla. Kõik küsimused, mis vajasid vastuseid ka algse e-poe loomise hetkel, tuleb iga turu juures uuesti läbi käia. Kui näiteks Baltikumis makstakse ligi 90% oma internetiostudest pangalingi kaudu, siis Rootsis ei ole pangalinkide kasutamine üldse populaarne. Kõiki erinevusi aitab kaardistada eelnevalt koostatud turuanalüüs.

4. Soodushind pole parim hind

Tänapäeval pelgalt hea hinnaga sooduspakkumistest müüginumbrite püsivaks kasvatamiseks ei piisa. Üha enam muutub oluliseks kogu ostu- ja teeninduskogemus, alustades e-poe navigeerimissüsteemist, ostu sooritamise lihtsusest kuni kulleri naeratava näo või pakiautomaadi sobiliku asukohani. Selleks, et tagada kliendile ühtlane teenindustase ja –kiirus, on mõistlik valida partner, kes katab Sinu ettevõtte vajadused igas maailmajaos. Omniva haare katab peaaegu kõik maailma riigid – Uus-Meremaalt Alaskani. Koduturul Baltikumis on Omniva turuliider omades suurimat võrgustikku ja pakkudes terviklahendust igale ärile just nii nagu tarvis.

5. Eksperdi kaasamine

Alati võtke endaga kampa mõni inimene, kes tunneb turgu, kultuuri ja Teie potentsiaalseid kliente ehk kohalikke inimesi. Lisaks turu tundmisele saab asjatundja suuresti panustada tekstide korrektsusele – tootekirjeldustele, e-poe tutvustustele, turundusmaterjalidele – kõik need peavad olema arusaadavad ja relevantsed. Otsetõlge või tõlketeenused pole alati parim lahendus.

Iga ettevõtte laienemine on suur töö ja investeering. See nõuab palju energiat ja kannatust. Õnneks on tänapäeval loodud palju abivahendeid, mis leevendavad mõningaid kitsaskohti ja lihtsustavad protsesse. Üheks selliseks abivahendiks on ka Maksekeskus, mille kontor asub Eestis, kuid mis tegutseb nii Lätis, Leedus kui ka Soomes.

Sõltumata sellest, millise riigi makseviise e-poodidel vaja kuvada on, piisab kauplejal ühest lepingust, mis on tal loodud Maksekeskusega. Kauplejal ei ole vajadust luua lepinguid iga pangaga eraldi, kuna Maksekeskus on selle eest juba hoolitsenud.

Maksekeskus on erinevates pankades ise kontod loonud, mis võimaldab kaupleja eest makse vastu võtta. Kui tarbija poolt on raha kontole laekunud, annab Maksekeskus sellest kauplejale reaalajas kinnituse. Alustuskulud ja püsikulud on Maksekeskuses minimaalsed, praktiliselt olematud – kohalikke pangalinke kasutades tasub kaupmees Maksekeskusele vaid iga edukalt teostatud müügi pealt ehk iga tehingu pealt, mis tarbija kaudu Maksekeskusest läbi käib. Kui kauplejal müüki ei toimu, ei ole ka tasu Maksekeskusele.

Lisaks on koostöös Omniva Läti üksusega plaanis lähiajal alustada piloartotprojektiga, mille eesmärgiks on pakkuda kauplejatele terviklahendust. Eesmärk on kaupleja jaoks ära lahendada nii maksevõimalused kui ka tarneküsimused. E-poodi kuvame automaatselt nii pangalingid kui ka pakiautomaatide asukohad.

Tutvu lähemalt SIIN

Laienemine ja uue turu võitmine on väljakutse, kuid kui seda teha õigesti ja planeeritult, avab see mitmed uued uksed ning on vaeva väärt!

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757