(Sisuturundus) Ettevalmistusi tegemata langeb jaekaubanduse kasum tubaka müügilt

2019. aasta juulist rakendub Eestis seadus, milles kehtestatakse esimesena Balti riikidest, karmistatud nõuded tubakatoodetele. Eesti jaekaupmeestel on tarvis hakata juba täna planeerima edasisist tegevust, kirjutab kaubandustehnoloogiaettevõtte StrongPoint tegevjuht Julius Stulpinas.

2012. aasta lõpus hakkas Austraalias kehtima seadus, mille kohaselt peavad tubakatooted olema pakendatud ühetaoliselt. Prantsusmaa oli esimene Euroopa riik, kus seadus kehtima hakkas. Seaduse muudatuse tulemusena kogus Austraalias hoogu varimajandus, Prantsusmaa tervishoiuminister tõdes, et ühetaoliselt pakendamise regulatsioon ei toimi. Suures osas oli negatiivsete mõjude põhjuseks kohaliku jaemüügisektori vähene ettevalmistus muutusteks.

Alates uute regulatsioonide jõustumisest peavad tubakatootjad tarnima sigarette jaekaubandusele ühetaolistes pakendites. Jaekaubanduses on edaspidi keelatud tubakatoodete avalik väljapanek. See keeld ei rakendu tubakatoodetele spetsialiseerunud kauplustes, rahvusvahelistel laevadel, sadamates ja lennujaamades. Jaekaubandusettevõtted, kes ei ole viinud tegevust vastavusse uute nõudmistega ei tohi edaspidi tubakatoodete müügiga tegeleda.

Väljakutse jaekaubanduses

Teiste riikide kogemus näitab, et uus tubakamüügi regulatsioon toob jaemüüjale kaasa uued väljakutsed. Tubakamüügist saadud tulu langeb, sest toodet müüa on keerulisem. Tarbijad muudavad harjumusi eelistades soodsamaid sigarette. Reguleerimata must turg kasvab jaekaubanduse arvelt. Varimajanduse tõkestamisega tegelevad erinevad riiklikud institutsioonid, kuid ka jaekaubandus saab valmistuda eesolevateks muutusteks. Käes on aeg plaanid läbi mõelda.

Esmalt on jaemüüjal vaja leida sobiv koht tubakatoodete jaoks. Euroopa Liidu igal riigil on õigus otsustada, milliseid tubakatoodete tootmist ja müüki reguleerivaid nõudeid on vaja karmistada. Seetõttu võib igas riigis kohata mitte ainult standardiseeritud tubakatoodete pakendeid, vaid ka nende väljapanekut reguleerivaid nõudeid. Eestis on juba otsustatud, et sigaretipakid peavad asetsema mittenähtavas kohas, mis tähendab, et tubakatooted kaovad lettidelt ja kliendi soovitud toote leidmine on müüjatel raskendatud.

Teiseks peavad jaemüüjad nüüd hakkama ise haldama kogu müügiprotsessi ning samal ajal jälgima, et järjekorras olemise aeg ei pikeneks ja vigu ei tekiks. Riikides, kus regulatsioonid on juba jõustunud näeb olukordi kui klient palub kassas kindlat tüüpi sigarette, müüjal kulub aega otsimisele ning ta ei leia seda või ulatab vale toote. Sellises olukorras mitte ainult müüja ei tunne ennast ebamugavalt, vaid ka ostja muutub närviliseks, sest tema aega raisatakse. Nüüd kujutage seda sama olukorda ette veel rohkem raskendatuna, sest kõik suitsupakid on standardse välimusega. Protsess pikeneb mitte ainult ostjate, vaid ka müüjate jaoks, eriti kui suitsupakkide paigutust pidevalt muudetakse, sest muutuvad klientide seas populaarseimad tooted.

Automatiseerimine on lahendus

Piirkondades, kus uued regulatsioonid juba kehtivad leiavad jaekaubandusettevõtted, et tõhusaim viis uute väljakutsete ohjeldamiseks on tubakamüügi automatiseerimine. Jaekaubandustehnoloogia ettevõtted juba pakuvad selliseid lahendusi. Üks võimalik lahendus on kaubaväljastusautomaat, mis on seadistatud konkreetses riigis tubakatoodetele kehtivate piirangute järgi. Selliseid seadmeid kasutades on tubakatooted ostjate eest peidus ning müüjatel ei ole vaja pead murda, kus neid tooteid hoida.

Kaubaväljastusautomaadi lahendus kõrvaldab võimaluse, et müüja ulatab kliendile vale või defektse toote. Kui riigi valitsus keelab tubakatoodetel näidata kaubamärki, nagu on otsustatud Eestis, võib tõenäoliselt ekraanil siiski toodete äratundmist võimaldavaid sümboleid näidata. Võimalusi on mitu: tooteid saab valida eraldiseiseva infokioski ekraanilt või võimaldatakse nende toodete valik iseteeninduskassas. Sellel juhul ei pea kliendid enam seisma eraldi tubakaosakonna järjekorras või tavalises kassas, kui on soov tubakatooteid osta. Vanusekontrolli eest vastutab iseteeninduskassa järelvaataja.

EL tubakatoodete direktiiv ei puuduta ainult tootjaid, vaid muutused ootavad ees ka jaekaubandusettevõtteid. Ettevalmistusi tegemata võib teiste riikide halb kogemus tabada ka Eesti jaekaubandusettevõtet. Tubakatoodete müügi automatiseerimine on laialt levinud praktika, mille kasutuselevõttu on õige aeg planeerida juba nüüd.

Sisuturundus (ST) on oma kauba, teenuse või firma tutvustamine huvitavate lugude jutustamise kaudu. Vormilt sarnaneb ST kvaliteetsele meediale, mistõttu on väga oluline, et ST oleks lugeja või vaataja jaoks ühemõtteliselt eristatud. ST on uudne ja moodne turundusviis, mille puhul jagatakse klientidega ka infot, mis varem jäi vaid siseringi teada. ST teenib alati tellija turunduslikke eesmärke.

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Tarkvara

Excellent pakub laoettevõtetele terviklikku lähenemist

Pidevalt suurenevate tegevusmahtude ja keerukate tarneahelate tõttu on oluline, et ettevõtte fookus püsiks põhieesmärgil ja ei varjuks tehniliste tegevuste taha. Ettevõtte eri funktsioonide ja osakondade tegevus peab käima käsikäes, sealhulgas raamatupidamine, müük ja laohaldus. Laoarvestus peab kajastuma ka finantsnäitajates ja vastupidi. Kuidas seda lahendada, räägib Excellent Business Solutionsi vanemkonsultant Eva-Mai Saard.

Erply veebipõhine kassa- ja laotarkvara

Erply on veebipõhine kassa- ja laotarkvara, mis on suunatud hulgimüügi, jaemüügi ja teeninduse valdkonnale. Kõik vajalik on standardlahenduses olemas ning lihtsasti juurutatav.

Statistika

E-KAUBANDUS

Teabevara