Autor: Evelyn Lume • 28. november 2018
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Pilkupüüdev väljapanek eeldab uuenduslikku mõtlemist

Kaubandusmaastiku trendid on pidevas muutumises. Mis oli asjakohane eile, on homseks juba aegunud. Atraktiivne kaupade väljapanek eeldab uuenduslikku mõtlemist - ajaga peab kaasas käima nii juht kui ka teenindav personal, kirjutab Meediagrupi turundusjuht Evelyn Lume.

Kaubanduskeskuste lisandudes on märgata, et kaupluste väljapanekud on juba mõnevõrra läbimõeldumad just selles mõistes, et kvantiteedi asemel pannakse rõhku kvaliteedile. Muidugi ei saa veel suuremalt üldistada, kuna enamus supermarketeid jätkab suunal "rohkem on uhkem".

Kliendi jaoks on oluline talle vajaminevad tooted poepinnalt võimalikult väikese ajakuluga leida. Kaupa on palju ja selle realiseerimiseks on ette nähtud seda ka samas mahus välja panna, kuid kas see on ikka ainuõige valik? Soodustoodete promomisel on oluline need suurest valikust eristada, kuid tihti tuuaksegi arusaadavalt esile vaid sooduspakkumised ning ülejäänud kaubad jäävad justkui tahaplaanile.

Põhjanaabrid soomlased on seisukohal, et vähem on rohkem ning ostlemisprotsess tuleb kliendile teha lihtsaks ja mugavaks. Selle tagab kaupade hea nähtavus, loogiline väljapanek ja kauba kvaliteet. Valik peab olema mitmekülgne , kuid ohjeldamatul hulgal erinevate kaubaartiklite "kuhjamist" poelettidele see ette ei näe. Uuemaid supermarketeid iseloomustavad endisest madalamad kaubariiulid, mille ülemine riiul on mugavalt vaadeldav ka alla keskmist pikkusmõõtu kaupluse külastajale.

Erinevate tootegruppide puhul, pidades samal ajal silmas ka toodete otstarvet, pakendit ja säilitustingimusi, on kasutatud erinevaid riiulisüsteeme ja -lahendusi. Nende eesmärgiks on tõsta tooted nähtavale, hoida tooteread korrektsed ja vastavuses ning tagada värske kauba järjepidev ringlus. See aitab luua silmapaistva väljapaneku ja lihtsustada ostuprotsessi.

Koguseliselt väiksema väljapaneku teed tuleks nii atraktiivsuse kui ka kvaliteedi nimel minna kindlasti puu- ja juurviljade puhul. Viljade riiuliea maksimaliseerimiseks on väljapaneku lahenduste loomisel oluline arvesse võtta ka viljade omapära. Traditsiooniline väljapaneku lahendus ei taga kõigile vajaminevaid säilitustingimusi. Näiteks kõrgustesse kuhjatud pehmemate saaduste puhul leiame alumistest kihtidest alati kahjustatud või riknenud vilju, millel puudub kaubanduslik välimus ja on enamasti müügikõlbmatud. Kaupmehe jaoks on need aga jäätmed ja ühtlasi ka kulu. Värskuse säilitamiseks on alternatiivseks lahenduseks paigutada tooted väiksemates kogustes eraldi spetsiaalsetele riiulitele või sootuks sahtlisse. See toob erinevad viljad paremini esile, tagades neile nii paremad tingimused kui ka pikema säilivusaja.

Raskusjõu ja tõukuri abil toimivad riiulisüsteemid hoiavad esirea alati täidetuna ning tagavad kaupade nähtavuse viimase eksemplarini. Nimetatud süsteemid on üsna universaalsed, mistõttu sobivad need kasutamiseks nii tetra- ja klaaspakendi kui ka tekstiilitoodete juures ning neid on võimalik paigutada nii tavariiulile kui ka külmikusse ja sügavkülma. Kui raskusjõul toimiv rulliksüsteem hoolitseb erinevate joogipakendite ja ka kodukeemia parima esitluse eest, siis tõukursüsteemiga riiulilahendus on suureks abiks näiteks nii kulinaariatoodete kui ka karpi pakendatud pizzade jms toodete vertikaalse väljapaneku loomisel sügavkülmikus, mis tõstab oluliselt nimetatud tootegrupi nähtavust. Sarnaselt saab edukalt ärgitada ka impulsiivostudele, kohendades hästinähtavaks ja ahvatlevaks kassade lähistel olevad kommipakid ja šokolaaditahvlid.

Kohalikud kauplused aga suhtuvad uuendustesse, eestlasele omaselt, veel pigem skeptiliselt ja eelarvamustega. Vaatamata asjaolule, et uued lahendused aitavad parendada väljapanekuid ja lihtsustavad oluliselt poe personali tööd, olles minimaalse ajakuluga korrastatavad ja täiendatavad, ei kiputa uusi asju kiirelt proovima. Paljuski taandub vastuolulisus kaupluste personali mugavusele ja harjumuspärasusele vana süsteemiga, millega kaasneb enamasti ka kindel veendumus, et kõik uus on liiga kallis, keeruline või aeganõudev. Prooviperioodid uute süsteemide katsetamiseks on aga jällegi näidanud, et eelarvamusi on positiivse kogemusega võimalik tühistada ning vanade lahenduste juurde pöördutakse tagasi väga harva. Ulatuslikud ümberkorraldused jäävad tõenäoliselt küll veidi kaugemasse tulevikku.

Uute riiulisüsteemide tellimiseks võtke ühendust:

Tjorn Treu

Tootejuht

[email protected]

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757