Autor: Kaubandus.ee • 4. jaanuar 2008
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Ministeerium: novembris läksid hästi kaubaks arvutid, raamatud ja rõivad

Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium teatas statistikaameti jaemüügi käibe andmeid selgitades, et novembris kasvas enim rõivaste ning spetsialiseeritud tööstuskaupade, nagu arvutid, raamatud jms, käive.

Kuigi jaekaubanduse kasvutempo on viimased kaks kuud olnud alla kümne protsendi, on käibe kasv küllaltki hea, arvestades eelmise aasta väga kõrget võrdlusbaasi. Kiire hinnatõusu tõttu on tarbijate kindlustunne siiski mõnevõrra alanenud ja kauplustest ostetakse vähem kaupu. Jaemüüki toetasid endiselt kiire palkade kasv ja ka laenude jätkuv tõus. Ostjad teevad osa igapäevaoste ka tarbimislaenude toel, teatas ministeerium.

Müük kasvas novembris võrreldes eelmise aasta sama kuuga kõikides kauplustegruppides, v.a posti- ja kasutatud kaupade müük. Kiiremini kasvas müük muudes spetsialiseeritud tööstuskaupade kauplustes (29%). Spetsialiseeritud tööstuskaupade kauplused müüvad enam arvuteid ja teisi infotehnoloogiatooteid, fotokaupu, raamatuid jms. Müük tööstuskaupade kauplustes suurenes kokku 8%.

Hea müügi juurdekasv oli novembris endiselt garderoobikaupade kauplustel. Tekstiiltoodete, rõivaste, jalatsite ja nahktoodete kaupluste müük kasvas novembrikuus aastases võrdluses 12%, mis oli eelmistest kuudest tagasihoidlikum osaliselt ka seoses soojema ilmaga, mistõttu talvekaupade müük oli oodatust väiksem.

Suurem müügikasvu aeglustumine toimus majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjalide kauplustel. Jaemüük kasvas selles kauplustegrupis novembris võrreldes eelmise aasta sama perioodiga 5%, mis on aasta alguse kasvutempost palju aeglasem. Kasvu aeglustumise põhjuseks on kinnisvara- ja ehitusturu jahenemine, mis mõjutab ehitusmaterjalide ja sisustuskaupade müügimahtude vähenemist. Kodumasinate ja elektroonikakaupluste müüjad kurtsid samuti tagasihoidlikku müüki novembris.

Võrreldes viimaste kuudega aeglustus novembris ka autokaubanduse müügitulu. Sõidukikaubandusettevõtete müügitulu, mis kajastab nii jaemüüki kui liisingut, kasvas novembris võrreldes eelmise aasta sama kuuga jooksevhindades 11%, sellest mootorsõidukite ja nende varuosade müügitulu 12%. Autode müüki kasvatas novembrikuus endiselt uute autode müük. Esmaselt registreeritud uute autode arv kasvas aastases võrdluses 9%, mis oli eelmise aasta novembrikuu kasvutempost üle kolme korra aeglasem. Kasutatud autode registreerimine väheneb jätkuvalt ja oli novembris ligi kolmandiku eelmise aasta tasemest väiksem. Mootorikütuse müük kasvas püsivhindades 5%, mootorikütuse hinnad tõusid novembris võrreldes eelmise aasta sama kuuga 13%. Autode tagasihoidlikuma müügi tõttu kasvab vähem ka mootorikütuse müük.

Toidukaupade kauplustes kasvas novembris jaemüük aastases võrdluses 3%, mis oli oktoobrikuu kasvutempost kaks korda aeglasem. Aeglasemat kasvutempot põhjustas kiire toiduainete hinnatõus ja ka talvekaupade müük ei olnud novembris veel nii edukas, et oleks müüki oluliselt tõstnud. Suure osatähtsuse tõttu annavad toidukaupade kauplused kogu jaekaubandusettevõtete müügi juurdekasvust ikkagi üle poole.

Detsembris on oodata jaekaubanduse müügi kasvutempo kiirenemist seoses jõulu- ja aastavahetuse müükide kasvuga. Kaubanduskeskused prognoosisid võrreldes eelmise aastaga jõulueelset suuremat kasvu. Ka Eesti Konjunktuuriinstituudi novembrikuu kaubandusbaromeetri prognoosi saldod näitasid järgneva 3 kuu müügi suurenemist võrreldes oktoobriga 5 protsendipunkti võrra. Kindlustunde indikaator detsembris langes 5 punktile (eelmise aasta detsembris 14 punkti). Seoses hindade kiire tõusuga võib uue aasta esimestel kuudel müügitempo olla küllaltki tagasihoidlik.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757