Autor: Kaubandus.ee • 1. veebruar 2008
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Agressiivsel kauplemisel ja kauba „pähemäärimisel“ on lõpp

Kui müüja sind ähvardab, sunnib või mõjutab tegema ostuotsust, mida sa muudes tingimustes teinud ei oleks, on tegemist ebaausa kaubandusvõtte alla kuuluva agressiivse kauplemisega, mis pole tänapäeval enam aktsepteeritav.

Täna tutvustati Eesti Kaubandus-Tööstuskojas toimunud koolituspäeval, mida toob endaga kaasa uus tarbijakaitse seadus.

Arvukaid näiteid agressiivsest kauplemisest tõi tarbijakaitseameti tarbijajärelevalveosakonna juhataja Anne Reinkort: kui te olete müüjale võlgu ja ta annab võla tasumiseks ajapikendust juhul, kui ostate ettevõttest veel midagi. Samuti on agressiivne olukord, kui tellite torumehe, kes pärast töö tegemist esitab teile viis korda kõrgema hinna, kui kokku lepitud. Kui te siis täie mõistuse juures selle tasumisest keeldute ja seejärel ühendab torumees parandatud torud uuesti lahti, taastades esialgse olukorra, on ta rakendanud agressiivset kauplemisvõtet.

Lisaks eelnevale on Reinkorti sõnul keelatud hoida klienti kinni seni, kuni ta toote omandab, või jätkata pakkumist näiteks kodus toimuval presentatsioonil seni, kuni suudetakse veenda ostjat asja raha eest omandama. Ka ei ole kohustus kannatada järjekindlate ja soovimatute pakkumiste tegemist telefoni, faksi, e-posti või muude sidevahendite kaudu.

„Selgelt agressiivne kauplemisvõte on reklaamis sisalduv otse lastele suunatud pöördumine, milles kutsutakse ostma või veenma oma vanemaid asja ostma,“ ütles Reinkort ning lisas, et loomulikult ei ole kauplejal õigust sõnadega märku anda, et kui kaupa ei osteta, siis ohustab see kaupleja tööd või sissetulekut.

„Soodustuste pakkumist ja kingitusi ei loeta mõjutamiseks, kuna see ei piira kuidagi ostja valikuvabadust,“ rääkis Reinkort.

Agressiivseks tunnistatakse iga kauplemisvõte iga konkreetse juhtumi kontrollimise järel. Ebaausa kauplemisvõtte, mille üks võimalus on agressiivne kauplemisvõte, kasutamise eest võib füüsilist isikut trahvida kuni 300 trahviühikuga ja juriidilist isikut kuni 50 000kroonise trahviga.

Pole lubatud öelda, et kampaania kestab, kuni kaupa jätkub, sest sellega vabastatakse end vastutusest ja tekib võimalus, et müüakse näiteks ainult 2 korvtooli ja see ongi kogu kampaania, jõuti järeldusele peale materjaliga tutvumist toimunud arutelu käigus.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757