Autor: Kaubandus.ee • 19. veebruar 2008
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Gross: suurte kettide üleolekut võiks vast piirata turuosaga

Virumaa ettevõtja, OG Elektra juht Oleg Gross leiab, et suurte kaubanduskettide laiutamist on tunda ka Eestis.

Euroopa Parlamendi president Hans-Gert Pöttering kutsus eile, 18. veebruaril, konkurentsi peadirektoraati üles uurima ELi selvehallide sektori koondumise mõju turule.

„Kindlasti (puudutab deklaratsioon ka Eestit – toim.). Meil laiutavad täna ju Eestis suured ketid ja pikemas perspektiivis, kui tekib monopoolsus või väga suur turuosa, on selge, et lõpuks hakkavad suured kaubandusketid seda ära kasutama,“ märkis Gross.

Grossi sõnul täna seda võib-olla eriti tugevalt veel ei tunne, sest täna on surve hindadele ja ketid püüavad võimalikult tarbija meele järele olla. Kui aga turuosa läheb tugevamaks ja kõik väiksed tegijad välja surevad, siis läheb siin konkurentsisituatsioon palju kehvemaks.

„Seda on ju tunda täna. Nii kui VP Market tuli Eestisse, andsid tootjad talle kohe paremaid hindu kui meile, kes me oleme siin aastaid tegutsenud. Neil on käibemahud suuremad ja see on avalik saladus, et käibemahtude pealt antakse allahindlusi. On selge, et väike tegija ei saa kunagi selliseid allahindlusi,“ lisas ta.

Grossi hinnangul rikuvad sellega teisipidi ka tootjad oma marginaalid ära, kuid hetkeolukord on selline ja sellega tuleb arvestada.

„Igal juhul on siin tuum sees. See ei ole laenurgast ega kohvipaksu pealt võetud info. Selge see, et probleem on,“ kinnitas Gross.

Virumaa ettevõtja sõnul ei näe ta olukorra lahenduseks eriti muud võimalust kui turuosa limiteerimine. „Võib-olla tuleks numbriliselt määrata, kui palju võib ühe või teise piirkonna turuosast ühe tegija käes olla. On ta siis 15 või 20 või 30%. Ma arvan, et 30% on juba päris palju,“ sõnas ta, lisades, et vaba turumajanduse pooldajana ei ole ta küll õige mees seda ütlema, kuid midagi tuleks ette võtta.

OG Elektral on praegu üle Eesti 30 kauplust. Ettevõte püüab küll tasapisi laieneda, kuid see on juhi sõnul äärmiselt raske, kuna lootust suurtele järele jõuda siiski ei ole.

„Kui sa elevandi kõrval tahad kasvada ja oled väikesekasvuline loom, siis elevandi suuruseks ikka ei kasva,“ tõi Gross võrdluse.

OG Elektra netokäive oli mullu veidi üle miljardi krooni. Oleg Grossi hinnangul moodustab see umbes 3-4% Eesti turuosast.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757