Autor: Kaubandus.ee • 31. märts 2008
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Ministeerium: inimeste ostuvõime on kahanenud

Rahandusministeerium teatas, et lisaks kiiresti kasvavatele hindadele ja nõrgenevale kindlustundele on inimeste ostuvõime kahanenud, mistõttu on ka jaemüük eelmistest aastatest tagasihoidlikum.

Kaupade jaemüügitempo veebruaris võrreldes jaanuariga veidi kiirenes. Statistikaameti andmetel kasvas veebruaris jaekaubandusettevõtetes müük võrreldes eelmise aasta sama perioodiga 4% võrra.

Müük püsivhindades jäi jaanuarikuu tasemele. Jaekaubanduse müügi suuremat kasvu piiravad kiiresti kasvavad hinnad ja nõrgenev kindlustunne. Kiire hinnatõus ja majanduse jahtumine on kahandanud inimeste ostuvõimet, mistõttu on ka jaemüük eelmistest aastatest tagasihoidlikum.

Veebruaris elavnes tekstiiltoodete, rõivaste, jalatsite ja nahktoodete jaemüük, kasvades aastases võrdluses 7%. Sama palju kasvas müük ka spetsialiseerimata kauplustes, kus on ülekaalus tööstuskaubad. Tarbimisaktiivsus nendes kauplustegruppides veidi kasvas ning müüki aitasid tõsta ka veebruaris toimunud soodusmüügid.

Veelgi kiirem (9%) oli jaemüügi kasv farmaatsiakaupade, kosmeetika ja tualetitarvete kauplustes. Hästi läks veebruaris jaemüük posti teel, aastases võrdluses oli kasvutempo 22%.

Toidukaupade kauplustes kasvas veebruaris jaemüük aastases võrdluses 4%, mis oli jaanuarikuu müügist püsivhindades 2% kiirem. Kiiremat kasvu toidukauplustes pidurdab kiire toiduainete hinnatõus, mis toob kaasa nõudluse vähenemise. Samas suure osatähtsuse tõttu andsid toidukauplused 66% üldkäibe juurdekasvust.

Kui veebruarile eelnenud kaks viimast kuud olid müügid majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjalide kauplustel ligi 5% alla eelmise aasta taset, siis veebruaris müük nendes kauplustes veidi elavnes ja oli eelmise aasta baasist 1% võrra kõrgem. Kõrgemat kasvu on nendes kauplustes praeguses kinnisvara ja ehitusturu madalseisus raske saavutada. Elavneda võib veidi kodu- ja elektroonikakaupade müük.

Märtsikuu kasv võib tulla veebruarikuu kasvust veidi aeglasem, arvestades eelmise aasta märtsikuu veebruarist kõrgemat võrdlusbaasi (kasv 23%) ja kaupade edasist suurt hinnatõusu. Inimestel jääb vähem raha kaupade ostmiseks. Ettevõtete hinnangul kasvab nõudlus järgnevatel kuudel veidi.

Veebruarikuu konjunktuuriinstituudi kaubandusbaromeetri prognoosi saldod olid jaanuarikuu näitajatest paremad nii kaupade tellimuste kui ka järgneva 3 kuu müügi osas, mis võimaldab loota jaemüügi kasvu jätkumisele. Märtsis olid hinnangute saldod veelgi positiivsemad ja näitasid kaupade tellimuste ja müügi kasvu tõusu järgmise 3 kuu jooksul. Kindlustunde indikaator oli veebruaris kolme protsendipunkti võrra jaanuarikuu tasemest kõrgem. Sama protsendipunkti võrra oli märtsi kindlustunne veebruarist kõrgem. Tarbijate kindlustunne seoses hindade tõusuga on jätkuvalt negatiivne ja jäi märtsis jaanuarikuu tasemele.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757