Josing: heitlikul ajal osta konkurent üles

Eesti Konjunktuurinstituudi direktor Marje
Josin ütles tänasel majandusprognoosi tutvustusel, heitlikud ajad on soodsad
konkurentide üleostmiseks.

„Heitlikud ajad on ettevõtetele head osta üle konkurente. Ei tasu lihtsalt oodata ja vaadata,“ ütles Marje Josing majanduslanguse positiivsest küljest rääkides.

Samas tõdes ta, et konjunktuurbaromeetrid viitavad jätkuvale majanduse jahtumisele. Usaldus majanduse vastu on aastaguse ajaga võrreldes langenud 23,5 punkti ja võrreldes 2007. aasta detsembriga 2,3 punkti.

Josingu kinnitusel on ka tööstusettevõtete kindlustunne pikaajalisest keskmisest madalam. Uuringu andmed kinnitavad, et märtsis sai vaid 9% ettevõtetest tavapärasest rohkem tellimusi. Veebruaris oli selliseid ettevõtteid 18%.

63% ettevõtetel oli märtsikuu tellimuste maht tavapärasel tasemel ning 28% märkisid, et tase oli alla tavapärase. Möödunud aasta detsembris tunnetasid tellimuste mahu langust tavapärasele tasemele 23% tööstusettevõtetest. EKI andmetel tagavad praegused tellimused tootmise 4,3 kuuks. Ettevõtete tootmist piirab peamiselt nõudlus.

Jaekaubandusettevõtete kindlustunne on 26 protsendipunkti madalam kui aasta tagasi. Sellest hoolimata prognoosib 56% kaupmehi müügi kasvu. Josningu sõnul ei ole kaubanduse olukord halvenenud ja tarbija rahaline olukord pole tema kinnitusel samuti halb. „Tulemas on osturallid ja hullud päevad, võite ise vaadata, mis toimub.“

Järgmiseks kolmeks kuuks lubavad eksperdid kodumasinate müügi vähenemist, samal ajal suureneb toidu ja garderoobikaupade müük.

Ehituses toimuvad Josingu sõnul praegu ümberkorraldused. Iga neljanda ettevõtte tööde maht väheneb järgneval kolmel kuul. Töömahu kasvu loodab 40% ettevõtetest. Aasta tagasi hellitas sama lootust 70% ehitusettevõtteist.

Ehitustööde hinda plaanib järgneval kolmel kuul alanda 31% firmadest, 2007. aastal oli selleks valmis 3% ettevõtteid. „Üldiselt on see tellijale ja tarbijale hea uudis, et ehitusettevõtted plaanivad hinda alandada ja ka riigile on see hea. Tasub ehitada," kommenteeris Josing.

Tarbija kindlustunne on jätkuvalt madal. Pikaajalisest keskmisest on halvemad ka ootused riigi majandusolukorrale. Elanike hinnangul kasvab tööpuudus lähema 12 kuu jooksul. Perekondade rahanduslik olukord püsis märtsis hea ja tarbijate inflatsiooniootused on kahanenud. „Mida vähem tarbija tarbib, seda vähem saab tööstus toota. See on kahe teraga mõõk,“ rääkis Josing.

Küsimusele, kas toidukaupade hinnatõus viimasel kuue kuu jooksul on ostusid ja tarbimist muutnud, vastas 52,3% küsitletutest, et nad piiravad oma kulutusi toidule. 45,9% vastanuist ütles, et ostab samu toiduaineid samas koguses. EKI andmetel tõusis toidukorvi sisu hind võrreldes aastataguse ajaga tänavu märtsis pea kõikide põhitoodete osas. Langes vaid kartuli ja juurvilja hind.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Tarkvara

Lihtsam viis e-poe loomiseks

Müü oma tooteid kasutades Eesti suurimat pilve-põhist platvormi! Meie võimas e-poe lahendus annab sulle kõik vajalikud tööriistad ehitamaks endale sobiv e-pood.

Excellent pakub laoettevõtetele terviklikku lähenemist

Pidevalt suurenevate tegevusmahtude ja keerukate tarneahelate tõttu on oluline, et ettevõtte fookus püsiks põhieesmärgil ja ei varjuks tehniliste tegevuste taha. Ettevõtte eri funktsioonide ja osakondade tegevus peab käima käsikäes, sealhulgas raamatupidamine, müük ja laohaldus. Laoarvestus peab kajastuma ka finantsnäitajates ja vastupidi. Kuidas seda lahendada, räägib Excellent Business Solutionsi vanemkonsultant Eva-Mai Saard.

Statistika

E-KAUBANDUS

Teabevara