Lubatakse püksirihma pingutada

Vaid veerand Eesti elanikkonnast plaanib
järgneva kuue kuu jooksul jätta tarbimisharjumused samaks, enim hakatakse
kärpima kulutusi toidule ja kütusele, selgus eelmisel nädalal valminud
uuringust.

Üllatuslikult plaanitakse kõige rohkem säästa pigem igapäevaste kaupade, nagu toidu ja auto arvel kui meelelahutuse, reisimise või riiete pealt. Kui viimaste puhul plaanib kõige rohkem kulutusi vähendada 4-6% elanikkonnast, siis toidukorvi pealt tahab esimese ja suurima säästuna kokku hoida 14% ja autole tehtud kulutustelt 12% vastanuist. Seejuures hakkavad naised eelkõige piirama väljaminekuid toidule (16% vastanuist) ja mehed autole (11%).

Küsitluse korraldanud uuringufirma Norstat tegevdirektor Valdeko Pihelgas ütles, et auto pealt kokkuhoidmise plaane oli oodata, sest kütusehinna märkimisväärset tõusu tajuvad inimesed kõige selgemini. "Küll aga on huvitav see, et rahvas hoiaks pigem kokku toidu kui näiteks reisimise või muu meelelahutuse pealt," oli ka Pihelgas üllatunud.

"Võimalik, et kuna meedias räägitakse palju toidukaupade hindade tõusust, siis osutavad inimesed sellele ka muust rohkem tähelepanu. Ollakse küll teadlikud majanduse jahtumisest, kuid esialgu ei olda valmis millestki loobuma. Ei kaalutleta veel, mis on hädavajalik ja mis mitte. Pigem piiratakse nende asjade tarbimist, mille hind on kõige enam tõusnud," lisas ta.

"Et inimesed sel aastal rohkem raha loevad, oleme juba tundnud," kommenteeris uuringut Tallinna Kaubamaja turundusdirektor Enn Parel.

Kui mullune esimese poolaasta müügikasv oli Kaubamajades 24 ja Selverites 32 protsenti, siis selle aasta esimese kuue kuuga kasvas müük Kaubamajades kuus ja Selverites 12 protsenti. "Nii et kasvutempo on päris tuntavalt aeglustunud," ütles Parel, kuid lisas, et tarbimise kasvu aeglustumist eeldati ka prognoose tehes ning selleks ollakse edaspidi valmis.

Ka Maxima Eesti avalike suhete juht Erkki Erilaid ütles, et inimeste tarbimiskäitumine on selgelt muutunud ja võrreldes aasta algusega on tarbijad hakanud eelistama odavamaid kaupu. "Kaupluste seas käib järjest kõvem rebimine hinnaliidri nimetuse peale. Mõningaid tooteid ollakse nõus selle nimel isegi müüma lühiajaliselt alla omahinna. See on muidugi tervitatav tarbijale. Kogused ju ei ole muutunud."

Erilaiu sõnul toob Maximale praegune olukord juurde uusi kliente. "Hinnad on stabiliseerunud ja näiteks piimatoodete osas ka langenud. See annab lootust, et inflatsiooninumbrid hiljemalt aasta lõpus on praegusest juba tunduvalt väiksemad. Võtmeküsimus on siin siiski energiakandjate hinnaliikumine," ütles ta.

Kütuseketi Olerex turundusjuhi Antti Moppeli sõnul on klientide valmisolek vähendada mõne kaubagrupi tarbimist tõsiseks signaaliks mis ahes tööstusharus, ka kütuse jaemüügis. Olerexi tellitud autokütuse tarbimisuuring näitas, et kütuse hinna kriitiliseks piiriks peeti 20 krooni. Kui diislikütus selle hinna juunis saavutas, teatas 22% küsitletuist, et asuvad kütuse tarbimist piirama.

"Pikemaajalistes prognoosides oleme arvestanud autokütuse kõrgete hindade püsimisega. Tõenäoliselt peame vähendama ka enda prognoose Eesti kütuseturu kasvu kohta. Ei saa välistada, et kõrge hinna püsimisel võib väheneda kogu Eesti kütusetarbimine," ütles ta.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Tarkvara

8 põhjust, miks valida PilveNAV

PilveNAV on veebipõhine ja kuutasuline majandustarkvara arenevale ettevõttele, mis kasvab koos ettevõttega. Tarkvara on saadaval valmislahendusena ja taskukohase hinnaga.

Excellent pakub laoettevõtetele terviklikku lähenemist

Pidevalt suurenevate tegevusmahtude ja keerukate tarneahelate tõttu on oluline, et ettevõtte fookus püsiks põhieesmärgil ja ei varjuks tehniliste tegevuste taha. Ettevõtte eri funktsioonide ja osakondade tegevus peab käima käsikäes, sealhulgas raamatupidamine, müük ja laohaldus. Laoarvestus peab kajastuma ka finantsnäitajates ja vastupidi. Kuidas seda lahendada, räägib Excellent Business Solutionsi vanemkonsultant Eva-Mai Saard.

Statistika

E-KAUBANDUS

Teabevara