Autor: Kaubandus.ee • 29. juuli 2008
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Olmeelektroonika hinnalangust juhivad sel sajandil mobiilid

Soome riikliku statistika järgi on telerite ja arvutite tarbijahinnad alates 2000.a. langenud 40% ja mobiiltelefonidel koguni 80%.

Kodutehnika teabefoorumi juhi Timo Laatikaineni sõnul on muutused olnud tõesti suured, vahendas STT. “Paljud mäletavad, kuidas paremat sorti teler maksis mõni aasta tagasi isegi 5000 eurot ja läpaka hinnas oli üks null praegusest rohkem,” kirjeldas ta.

Müüjate oma statistika andmeil on üksikute toodete puhul hinnalangus ilmselt suuremgi. Tänavu jaanuarist märtsini langes DVD-mängijate keskmine hind 30%. Üheks hindade kahanemise seletuseks on odavtoodete müügimahu suur kasv, nõudluse kasvades toovad kaupmehed kiirelt turule ka odavkaubamärke.

Külmikute, pesumasinate ja pliitide hinnad on peaaegu kogu 2000-ndad aastad paigal seisnud. Hindade kukkumist pole näha olnud, kuivõrd suurte kodumasinate turg erineb selgelt meelelahutusmasinate omast. “Uusi suuri kodumasinaid ostetakse eelkõige siis, kui vana on üles ütelnud. Peale selle on nende tootearendus keskendunud energiasäästule, mis just paljudele ostumagnetina ei mõju,” rääkis Laatikainen. Pesumasinate ja külmkappide valmistamise toorainete nagu teras ja naftast toodetav plastmass hinnad on tugevalt tõusnud, samas tarbijahindade kohta seda öelda ei saa. Kodutehnika odavnemise taustaks on komponentide tootmise keskendumine odava tööjõuga Aasiasse, samuti koostatakse varasemast enam tooteid Ida-Euroopas. “Skandinaavias või Lääne-Euroopas mingit tootmist enam õieti polegi,” ütles Laatikainen.

Tema sõnul on arvutite, mp3-mängijate ja ka mobiiltelefonide puhul hinnalanguse eri mõjutajatest ilmselt olulisim mälukiipide hinna langus murdosale varasemast, kuigi seadmete mälumaht on plahvatuslikult kasvanud. Veel üks seletus koduelektroonika alanenud keskmistele hindadele on Soome EL-iga liitumisest innustatud rahvusvaheline konkurents. Avatud siseturg tõi Soome jaekaubandusse päris kiiresti välismaiseid odavkette. “Konkurents on läinud pingelisemaks ja keskendunud just hinnale,” märkis mees.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757