Autor: Kaubandus.ee • 24. september 2008
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Lihavainen: konsolideerumine jätkub

ASi Prisma Peremarket tegevjuht Janne Lihavainen ennustas, et tuleval aastal saab uue käigu sisse konsolideerumine jaekaubanduses ning kasvu järgmisel aastal ei tule.

„Tulemused saavad olema midagi muud, kui oleme harjunud,“ lausus Lihavainen. „Müük ei tõuse, aga kulud kasvavad kiiresti ja protsessi ei saa nii kiiresti ümber organiseerida, ei suudeta nii kiiresti efektiivsust tõsta.“ Uut tõusu ei oota Lihavainen enne, kui 2010 aasta lõpus, 2011 alguses. „Klient tuleb meie juurde ju oma rahakotiga ja kui seal raha pole, pole mõtet ka tõusu oodata,“ sõnas Lihavainen.

„Paljud kauplused on täna saanud hakkama, sest asuvad heas kohas – neil on pood ja midagi riiulitel, aga edasi nii lihtsalt ei lähe,“ oli Lihavainen kindel. „Kasvust eriti rääkida ei saa, võib-olla ainult inflatsiooni võrra. Inflatsioon tuleb 0 ja 2008. aasta numbri vahel, kindlasti madalam, aga endiselt väga kõrge.“ Lihavainen ennustas, et suur langus ootab tarbekaupade müüjaid – jalgratta ostmise asemel inimene jalutab ning uusi riideid ei ole samuti iga nelja nädala tagant.

„Aga leib, sai ja piim, neid peab ikka ostma. Või vähemalt jahu peab ostma, et ise küpsetada, seega toidukaubas me nii suurt langust ei näe,“ lausus Lihavainen. Samas tunnistas ta, et inimesed on hetkel pessimistlikud ja on hakanud täpsemalt raha lugema.

„Olen elanud Eestis viis aastat ja selle jaanipäeva ajal oli meie enimmüüdud toode esimest korda viiner,“ tõi ta näite. „Tööpuudus ei ole veel väga hull, aga inimesed on otsustanud, et läheb halvasti ja nüüd me tarbime vähem.“

Lihavainen ennustas veel, et suurte hüpermarketite osakaal Eestis kasvab veel, kuna inimeste nõudmised on muutunud – inimesed reisivad, nende soovid kasvavad.

„See, mis oli vanasti laia sortimendiga pood, ei ole seda enam. Klient ei saa aru, miks punast lasanjet ei ole, on ainult musta, aga viis aastat tagasi keegi üldse ei teadnudki, et sellised asjad on olemas,“ tõi Lihavainen näite. „Klient muidugi tahaks keldripoe asukohta hüpermarketi hindadega, aga see pole võimalik. Suurem on efektiivsem ja ka rikas klient jälgib hinda, sest ta ei taha olla idioot.“

Lihavainen näeb, et Baltimaades on ruumi viiele suuremale ketile, kes omavahel turu ära jagavad. „Konsolideerumise protsess on kogu aeg käinud, aga nüüd pannakse uus käik sisse ja seda arengut kiirendab praegune majandusolukord,“ üles Lihavainen.

Lihavaineni sõnul on Prisma valmis ka hinnasõjaks, mida Eestis pole veel korralikult nähtudki. „Kõik muidugi ei ole valmis ja see kiirendab konsolideerumist, lõpuks jäävad alles need, kes on teinud oma tööd korralikult,“ sõnas Lihavainen.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757