Autor: Kaubandus.ee • 29. aprill 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Elioni analüüs: majanduslangus märtsis aeglustus

Märtsikuus oli märgata telekommunikatsioonituru stabiliseerumist, mis lubab järeldada, et märtsis majanduslangus aeglustus, selgub Elioni analüüsist.

Käesoleva aasta esimeses kvartalis jätkus järsk majanduslangus, meie hinnangul vähenes SKP võrreldes 2008. aasta esimese kvartaliga umbes 13 protsenti, teatas Elion. "Vähemal määral mõjutas majanduslangus ka telekommunikatsiooniturgu. Märtsikuus oli aga märgata telekommunikatsioonituru stabiliseerumist, mis lubab järeldada, et märtsis majanduslangus aeglustus," märkis Elioni analüütik Virgo Mänd.

Järgmises kvartalis ootab Elion majanduslanguse tunduvat aeglustumist, uskudes siiski, et võrdluses 2008. aasta teise kvartaliga jääb langus üle 10%.

Äriklientide käitumine näitab Elioni teatel, et nii riigisektori kui ka eraettevõtete kokkuhoiupoliitika toimib: kliendid kaaluvad oma kulutusi paremini ja pööravad senisest rohkem tähelepanu efektiivsusele. Kvartali lõpus hakkasid ka eratarbijad, kel tulevased sissetulekud otseselt ohus ole, pöörduma tagasi oma tavaliste tarbimisharjumuste juurde, teatas Elion. "Selge erinevus võrreldes heade aegadega on selles, et püsikaupade ostud lükatakse edasi ja hoidutakse ka tuleviku kohustuste võtmisest. Samuti ostetakse tunduvalt vähem ka luksuskaupu," seisab Elioni analüüsi kokkuvõttes.

Järgmisest kolmest-neljast kuust Eesti IT- ja digikaupade jaemüügiturul rääkides kinnitas Elioni jaekaubanduse ärijuht Martin Kalling, et raskemad ajad on veel ees, sest traditsiooniliselt on suvekuudel müük väiksem. Septembris selgub, kas turg pöörab uuesti tõusule või mitte, märkis ta.

Traditsioonilisi teenuseid nagu telefonside ja internet kasutatakse Elioni teatel harjumuspäraselt, kuid kokkuhoid ilmneb lisateenuste ja uute teenuste kasutamises. Majanduses toimuv väljendub samal määral või isegi pisut võimendatult ka IT- ja digikaupade turul. Esimeses kvartalis iseloomustas sektorit tervikuna nõudluse vähenemine, üksikute eranditena paistsid silma LCD-telerid, mobiiltelefonid, GPS-seadmed ja telepulgad, mille järele nõudlus võrreldes eelmise aasta sama perioodiga kasvas. Ülejäänud IT-alased ostud lükatakse pigem edasi.

Elioni teatel tehakse 10% ostudest täna internetis, firma e-poe külastajate arv suurenes eelmisel aastal 2007. aastaga võrreldes ligi kümnendiku võrra ning ostude arv tõusis kolm korda, käibe kasv oli enam kui kolmekordne.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757