Autor: Kaubandus.ee • 29. aprill 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Sigaretimüüjad kahtlustavad salakauba plahvatuslikku levikut

Sigarettide maaletoojad tunnevad salaturu pealetungi omal nahal. Kui juba tunamullu oli salasigarettide turuosa 20-25%, siis märtsis kukkus legaalsete sigarettide müük aasta varasemaga võrreldes 22%.

"No eks see on avalik saladus. Venemaalt on alati sigarette toodud, kuid eks see ole viimasel aastal ja praeguses majandussituatsioonis hoogustunud," ütles British American Tobacco Estonia juht Juhan Matt massilise sigaretiturismi kohta. "Kas salaturu osakaal nüüd 40% on, ei saa öelda, aga arvan, et üle 20% on see kindlasti," kommenteeris Matt lisades, et kõige rohkem on müük kukkunud Ida-Virumaal.

"See tähendab kaotust müügis, turuosades ja sissetulekutes," ütles Äripäevale Philip Morris Eesti korporatiivsuhete juht Kai Raamat. "Salasigaretid avaldavad negatiivset mõju ka riigi maksulaekumistele."

"Tuleb tunnistada, et salasigarettide osakaalu kasv on üha suuremaks probleemiks ja seda eriti pärast eelmise aasta oktoobris täielikult jõustunud sigarettide aktsiisitõusu, mis langes samale ajale majanduse üldise jahenemisega," tunnistas JTI Marketing and Sales OÜ korporatiivsuhete juht Jaanus Pauts.

Kui võrrelda 2008. ja selle aasta esimest kvartalit, näeb AC Nielseni turu-uuringu andmetest, et legaalsete sigarettide müügimahud on langenud keskmiselt ligi 18%. Kuude lõikes on langus pärast uue aktsiisimäära tõstmist olnud 15-22%.

kuu
koguse muutus %
2008. märts6
2008. aprill6
2008. mai10
2008. juuni7
2008. juuli5
2008. august-4
2008. september-16
2008. oktoober-18
2008. november-19
2008. detsember-20
2009. jaanuar-15
2009. veebruar-18
2009. märts-22

Suitsetamisest loobujate arv küünib 1-2%ni aastas. "Seega loogiline järeldus on, et suur enamus müügilangusest on seotud illegaalse kaubanduse kasvuga. Toodete lõikes on selgelt näha, et inimesed ostavad võrreldes varasemaga odavamaid sigarette," arutles Pauts.

Ta lisas, et prestige ja premium (sigaretipaki hind 37 krooni ja rohkem) klassi sigarettide asemel eelistatakse sub-premium (31-36 krooni pakk) tooteid. Mid price (28-30 krooni pakk) segment väheneb ja value (26-27 krooni pakk) kasvab. Samas lähevad paljud value segmendi ostjad üle salasigarettide tõmbamisele.

Ega väga konkreetseid ja häid lahendusi pole, aga kindlasti tuleks kaaluda piirikontrolli tõhustamist, maksuvaba sigaretikoguse piiramist ja salakaubandusega seotud karistuste karmistamist, leidis Pauts.

"Sarnaselt Leeduga võiks maksimaalseks lubatud sigaretikoguseks maismaad mööda tuues olla ühe ploki ehk 200 sigareti asemel kaks pakki ehk 40 sigaretti," pakkus Pauts. "Praegune kuni 18 000kroonine trahv ei ole proportsionaalne võrreldes võimaliku kasuga, mis saadakse maksumärkideta sigarettide müümisest, sest legaalse sigareti hind Venemaal ja Eestis võib erineda kuni 5,5 korda," märkis ta.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757