Autor: Kaubandus.ee • 13. juuli 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kriisi õppetunnid: Puusepp õppis ka ebapopulaarseid otsuseid tegema

Õppetundidest rääkides tõdes Tallinna Kaubamaja juhatuse esimees Raul Puusepp, et otsused tuleb teha kiiresti - ka radikaalsed ja ebapopulaarsed otsused. Lahendustega viivitamine toob endaga kaasa probleemide süvenemise, lisas ta.

Puusepp ütles, et on kriisis õppinud seda, et me saame hakkama. "See ongi ilmselt suurim õppetund, et oleme kohanemisvõimelised ja dünaamilised," lisas ta.

"Loomulikult on plaanidesse tulnud teha korrektiive ja oma ärisid muutunud majandustingimustele üsna olulisel määral kohandada. Õnneks ei ole korrektiivid olnud äriliselt siiski liiga valusad. Mõningatest tagasilöökidest hoolimata võime öelda, et oleme oma ettevõtetega liikunud õiges suunas ja enam-vähem jõukohases tempos. Ehk siis varasemad otsused ja sammud on olnud õiged," rääkis ta.

Puusepp märkis, et ootamatus pole olnud kriis ise, vaid selle ulatus, pikkus ja sügavus. "Loomulikult teadsime, et tõus ei kesta igavesti ja peagi asenduvad ülisuured tõusud langusega. Selliseid langusi ja ülemaailmset määramatust aga ei osanud keegi ei meil Eestis ega ka kaugemal täiel määral ette näha," ütles ta.

"Kõige suurem üllatus on olnud ilmselt see, et emotsioonidel on majanduses ootamatult oluline roll. Olulisem, kui arvata oskame. Ühest äärmusest teise liikunud pendli võnge on suur," ütles ta.

Rääkides tarbimisest ja jaekaubandusest, märkis ta, et kliendid on hakanud käituma senisest ratsionaalsemalt, isegi üliratsionaalselt, lastes end pigem mõjutada emotsioonist "täna veel ei osta" ning püüdes oma ostuotsuseid edasi lükata. Rohkem otsitakse soodsat hinda, paremaid pakkumisi, märkis Puusepp.

"Seejuures ei ole inimeste põhiväärtused muutunud - järeleandmisi kauba kvaliteedis ei tehta, tarbimise struktuur on vähe muutunud. Ei saa öelda, et kvaliteetsemate ja kallimate kaupade osas oleks langus märgatavalt suurem kui odavamate seas. Ilmselt tuleneb see sellest, et eestlane oma põhiolemuses on alati olnud alalhoidlik ja kaalutlev," rääkis kaubamaja juhatuse esimees.

Õppetundidest rääkides tõdes Puusepp, et otsused tuleb teha kiiresti, ka radikaalsed ja ebapopulaarsed otsused. "Lahendustega viivitamine toob endaga kaasa probleemide süvenemise. Demokraatiat on sellistes situatsioonides vähem. Juhised peavad olema selged, konkreetsed ning lahti seletatud, sest laiapõhjalisteks aruteludeks kõikidele juhtimistasanditel sageli aega ei jää," rääkis ta.

"Kui kusagilt tuleb kahjum vastu võtta, siis tuleb seda teha – viivitamine ainult suurendab miinust. Muidugi juhul, kui kõik võimalikud ja võimatud tegevused selle vältimiseks ja minimaliseerimiseks on tehtud," lisas ta.

Puusepa sõnul saab kulusid alati vähendada. "Sa ei ole kunagi 100% efektiivne. Oluline seejuures on tajuda piiri, kust alates kulude kärpimine kahjustab ettevõtte hetketegevust või tulevikuväljavaateid. Tähtis on vaadata ka kaugemale ning tark valmistuda järgmisteks tõusudeks."

"Välja arvatud muidugi, kui tegemist ei ole tõelise "ellujäämisülesandega". Usun, et selles osas on Kaubamaja kontsern heas positsioonis. Meil on tugev potentsiaal turu korrastumist ja kriisi mitte ainult üle elada, vaid laduda ka tugev vundament paremateks aegadeks. Kriis pakub nii väljakutseid kui ka võimalusi," usub ta.

Puusepa arvates mõjub majanduskriis kõigile omamoodi röntgeniaparaadina, näidates selgemalt, kuivõrd elujõulised, paindlikud ja kohanemisvõimelised on meie ettevõtmised, targad, dünaamilised ja töövõimelised meie juhid. "Kriis toob esile töötajate stressitaluvuse, lojaalsuse ja tegelikud võimed ning osutab ebaefektiivsetele kohtadele äriprotsessides," leidis Puusepp.

"Oleme meelde tuletanud, et vanasõna "üheksa korda mõõda, üks kord lõika" tasub kõikidel aegadel järgida. Kõikidesse projektidesse ja tegevustesse tuleb suhtuda põhjalikkuse ja konservatiivsusega. Ka nendes ettevõtmistes, kus lihtsalt ei saa ebaõnnestuda, tuleb erinevad stsenaariumid läbi mõelda, tagataskus peab olema plaan B ja vajadusel ka plaan C," rääkis ta.

"Teisalt jälle on oluline mitte langeda padupessimismi - langus pöördub ükskord tõusuks tagasi ning et võita, tuleb selleks valmis olla," sõnas Puusepp optimistlikult.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757