Autor: Kaubandus.ee • 26. november 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

BÖRS: Palju oleneb mustast reedest

Kui USA finantsturud on Tänupüha tõttu suletud, on investorite meeli teravdamas must reede.

Must reede on liikuva kuupäevaga sündmus, mis tähistab jõuluhooaja jaemüügi algust USAs ning on Tänupühale järgnev päev. Arvestades seda, et USA SKPst annab suure osa eratarbimine, kipub see olema oluline nii üldmajandusele kui ka selle kaudsele baromeetrile aktsiaturule. Kuna pool maailma toodab ja ekspordib USAsse, et sealsete tarbijate soove täita, on mõju teistele majandustele olemas.

Kuigi ametlik must reede on tänavu ikka reedesel päeval, ei ole mallanud kaupmehed ametliku algust ära oodata ning hooajamüük algab juba täna. Tarbijale tähendab see, et poodi püütakse meelitada allahindustega. Tarbijad ootavad suuri allahindlusi, kuna rahakoti vahel on vähe krõbisevat ja ka plastikkaartide vabad limiidid ei ole suured. Ameeriklased on tööpuuduse kasvu hirmus hakanud tarbimise kõrval ka säästma. Tööpuudus on USAs 26aasta kõrgeimal tasemel.

Ega ootused hooajale kõrged ei ole – kuid võib tulla üllatusi mõlemas suunas. Jaekaubanduse pühadehooaja käibemuutuseks on Reutersi andmetel prognoositud alates kolme prtosendisest langusest kuni kahe protsendise kasvuni.

Päevakangelased ehk tarbijad on aga kahevahel. Ühelt poolt meenub tavapärane poesabades selle aja sagin, kus kingiostuhulluses kipub raha lugemine ununema. Teiselt poolt ollakse kogu aasta kulusid koomale tõmmatud ning vahest on sellest kõrini saanud ning nüüd lubatakse taas heldemaid kulusid.

Sektoritest on kõige olulisem muidugi toimuv jaekaupmeestele, mille aktsiad on indeksi näol juba tänavu tõusnud 47 protsenti võrreldes laia aktsiaindeksi S&P 500 vaid 23 protsendise tõusuga.

USA jaekaupmeeste assotsiatsiooni hinnangul võivad mustast reedest selle pühapäevani poodi jõulukinkide järele minna kuni 134 miljonit USA tarbijat. Kahe kuu jooksul tarbijate seas läbiviidud küsitluse alusel plaanivad suurem osa tarbijatest kulutada mullusest kinkidele vähem raha, kuid see meelestatus võib olla pehmenemas. Deloitte läbiviidus küsitlus aga näitas, et nüüd ollakse valmis kulutama hooajale rohkem, kui oli kavas kuu või kaks tagasi.

Jaemüüjad ei kavatse vähemalt sõnades enam nii suuri allahindlusi nagu mullu teha. Jaekaubanduskonsultatsioonifirma NPD vanemanalüütik Marshal Cohen, kes on 30aastat jälginud jaekaubanduses toimuvat ütles, et tema ei usu, et sel aastal jaekaupmehed teevad mitmeid 75 protsendiseid allahindluskampaaniaid nagu läinud hooajal. Pigem usub ta sel aastal kuni 50 protsendiseid allahindlusi.

„Laovarud on nii madalad, et me ei näe enam samal tasemel allahindlusi nagu eelnevatel aastatel, kuid see ei pruugi meelitada nii palju kundesid,“ oli sama meelt hedge fondi Durban Capitalis jaekaubandusele spetsialiseerunud ettevõtete analüüsimisele pühendunud David Berman.

Bloomberg kirjutab, et Wal-Mart Stores, Kohl's ja Toys'R' US võitlevad klientide pärast allahindlustega ja pikendavad säästlikumate ostuhullude tarvis lahtiolekuaegasid.

Seda, kuidas ostuhullusel läheb jälgitakse hoolega. Veel enne, kui poed oma päeva müüginumbrid kokku saavad, tegelevad spetsialiseerunud analüüsifirmad kaubanduskeskuste parklates autode loendamisega, et saaks võrrelda, kuidas võiks hooaeg minna.

Termin must reede pärinevat wikipedia andmetel 1966. aastal Philadelphiast, kus sedasi jõulueelset ostuhulluse nimel ummikutes kannatama pidanud sõidukijuhid ja politseinikud sündmust nimetasid. Kuid jõulueelne hooaja alguse traditsioon ulatus vähemalt 1924. aastasse, mil toimus kaubamaja Macy tänupühade paraad. Hiljem on kaupmehed ja ka meedia hakanud sündmust seetõttu mustaks nimetama, et jaekaupmehed peaksid hooaja alguseks kasumisse jõudma (lähtudes loogikast, et punane number kasumiaruandes peaks tähistama kahjumit ja must number kasumit).

 

Las siis ameerika tarbijad pühitsevad ja ostlevad. Nagu on sageli öeldud, et kui Ameerika tarbija aevastab, on muu maailm tõsiselt haige. Loodame, et neil väga häda ei ole.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757