Autor: Kaubandus.ee • 26. aprill 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Rootsigi tahab kärurahvaks

Stockholmi äärelinnas üle-eelmise reede varahommikul autost välja astudes on mul tunne, nagu oleksin väljunud ajamasinast, mis on mind viinud paari päeva tagusesse Eestisse.

Mu ees avaneb samasugune pilt, mida olen äsja Eesti ajalehtede veebikülgedelt näinud - aiakärudega rahvamass seisab Bauhausi ehituspoe ees ja hoolimata sellest, et kell on 6.30 hommikul, on inimesed rõõmsad ja reipad.

"Minge võtke kohvi ja saiakesi!" hüüab poenurga juurde püstitatud lavalt Bauhausi töötaja ja keerab peale Bruce Springsteeni laulu "Everybody's got a hungry heart" (eesti keeles: igaühel on näljane süda).

Praegu igatseb igaühe näljane süda arvatavasti kümne tuhande Rootsi krooni suurust kinkekaarti. Loosimiskuponge on selleks aiakärudega kohaletulnuile välja jagatud alates kella poole kuuest hommikul. Võiduvõimalus on kohale meelitanud silma järgi hinnates umbes 200 inimest, mis jääb Eesti umbes poole tuhande pealisele massile kõvasti alla. Tõsi, Stockholmi äärelinnas asuv pood pole uhiuus nagu Lasnamäel avatu, vaid varahommikuse aktsiooniga õnnistatakse sisse poe taasavamine.

Loosimine läheb lahti

Mõnekraadises hommikujaheduses tatsuvad inimesed jalalt jalale, tehes endale sooja nagu talvist suusavõistlust pealt vaadates. Noored emad kohendavad aiakärus magavate beebide tekke.

Punases jopes bauhauslane palub lavale vaataval publikul ümber keerata ja lehvitada fotograafile, kes tõstukiga taeva poole kõrgub. Tõuseb kätemeri.

"Mis su nimi on?" küsib bauhauslane lõpuks esimeselt kinkekaardi võitjalt, kes on lavale jooksnud.

"Carina!" hõikab naine kõvasti mikrofoni, nii et ta nimi üle platsi vastu kajab.

"Ja mis sa võidetud rahaga teed?"

"Ostan dušikabiini!" hõikab ta võidujoovastuses veelgi kõvemini ja rahvas plaksutab.

"Mida teie tavaliselt kell 6 hommikul teete?" küsitakse järgmiselt võitjalt. "Ja kuhu võiduraha läheb?"

"Sõidan Poola," kõlab vastus. Kas tegemist on poolakaga, jääb selgusetuks. Küll aga ütleb järgmine võidumees, et tema on tulnud Rootsi elama Palestiinast.

"Ja mis sa 10 000 krooniga teed?"

"Remondin."

"Mida?"

"Kogu maja!" on võidumees 10 000 krooni kõikvõimsuses kindel.

Tasuta ämbrid jäävad ära

Aga juba siis, kui kõlamas on viimased võidunumbrid, keerab kärurahvas lavale selja, valgub parkimisplatsi poole ja hakkab seal oma plekist sõpru autode peale mahutama. Eriti kirglikel kärusõpradel on kärusid kuhjatud nii auto pakiruumi kui ka järelkärusse.

Käruta inimesed seavad end ritta aga kohe avatava poe juurde - sealt saab end kärurahva sekka lunastada vaid 99 krooniga. Juba ongi siin-seal inimesed oma trofeedele rattaid alla kruvimas. Lavalt kõlavate viimaste tänusõnade peale pole platsil enam kedagi plaksutamas.

Võidust ilmajäänud on aga näost ära vajunud. Miks küll rootslastele ei pakutud tasuta ämbrite nimel rüselemise rõõmu nagu Eestis Lasnamäel?

Kommentaarid

Anne Aland, Lõunakeskuse juhatuse liigeLõunakeskus oli üks esimestest, kes ostuöid korraldama hakkas. Seda juba pea üheksa aastat tagasi, kui keskus avati.

Peamine, mis inimesi meelitab, on kindlasti hind. Oodatakse isegi aasta aega seda ööd ja siis ostetakse asi ära. Meie trump on ka kindlasti selline meelelahutusprogramm, mida võib-olla igaüks pakkuda ei saa, sest meil on liuväli.

Hind on peamine, aga eks öö on ka natuke salapärane ja lummav ning pakub eristumisvõimalust. Iseasi, et kui nüüd kõik ostuöid teevad, siis kus see eristumine on. Aga praegu see töötab. Laias laastus võib öelda, et see neli tundi võrdub kogu laupäevase päeva käibe ja külastatavusega.

Guido Pärnits, Ülemiste keskuse juht

Me olime mõned aastad tagasi kaks tundi kauem, kella 23ni lahti. Need on sellised turunduslikud üritused, mis müüki küll elavdavad, aga millel on lisakulud - öiste tundide eest tuleb müüjale eraldi maksta ja madalamad hinnad lähevad marginaali kallale.

Tõenäoliselt annavad need lisarahavoogu hetkeks juurde ja mingil ajal on seda ka väga vaja. Aga eriti viimasel ajal olen kaupmeestelt kuulnud, et päeva lõpuks, kui kasum-kahjum kokku lüüakse, siis väga kasumlikud need ei ole.

Hommikused või öised müügid toimivad hästi väiksemates linnades, kus on elu veidi igavam, seda mitte halvas mõttes. Seal tõmbab keskuste meelelahutusprogramm. Tallinnas toimub nii palju, et mõne lauljaga rahvast ei meelita. Nii et selliseid edulugusid nagu Tartu Lõunakeskuses või Rakvere Põhjakeskuses siin ei ole.

Enn Parel, Tallinna Kaubamaja turundusdirektor

Öised müügiüritused töötavad kahel põhjusel: esiteks, tavaliselt pakutakse olulist hinnasoodustust, ja teiseks, osaleda saavad ka näiteks inimesed, kes normaalajal harva poodi satuvad, kuna näiteks töögraafik seda ei luba.

Oma roll on kindlasti ka juhuslikel möödakäijatel (seda pigem kesklinna puhul), kes melu nähes sisse astuvad ja mõne ostu sooritavad. Tegemist ei ole kullaauguga, aga, nagu näha, sääraseid kampaaniaid siiski korraldatakse, mis tähendab, et ära nad ennast tasuvad.

taust

Öiseid müügikampaaniaid kui turundusnippi on aastate jooksul korraldama hakanud peale ostukeskuste ka toidukaupluste ketid, automüüjad, elektroonikapoed, reisifirmad, internetipoed. Kampaaniad kannavad nimesid Ostuöö, Imede Öö, Öömüük, Ööoksjon, Kaubaöö.Bauhaus teeb kampaaniast saladuse

Äripäev tahtis ehituspoelt teada, kuidas nad Eestis toimunud avamisega rahule jäid, kust tuli kärukampaaniaidee ning mis nende meelest inimesed poodi meelitas.Bauhausi Eesti pood suunas ajakirjaniku Soome turundusjuhi Tiina Lukkarila poole. "Pean kahetsusega ütlema, et ma ei saa nendele küsimustele vastata, sest me ei anna sellist infot välja," vastas Lukkarila e-kirjas.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757