Tarbija muutub üha julgemaks

Käibe kukkumise peatumine, klientide naasnud emotsionaalsed ostud ja kaardimaksete arvu kasv poodides annavad kaupmeestele põhjust rõõmustada - kodumaine tarbija kulutab taas.

"Meil on juba alates märtsi viimasest nädalast ja terve aprill olnud väga tõsine müük," rõõmustas Amserv Auto tegevjuht Mart Mägi. "Tarbimine on küll elavnenud, aga meie puhul tuleb arvestada ka seda, et meil on praegu hooaeg," lisas ta.

"Kui me aga võrdleme eelmise aasta sama perioodiga, siis on müük suurem. Siit võib ka üldiseid tarbimise elavnemise märke välja lugeda. Me ei räägi küll 50% kasvust, aga 15%-20% kasv võrreldes eelmise aastaga on selgelt tuntav," sõnas Mägi.

Prisma: ostjat julgustavad head uudised ja euro tulek
"Võin kindlalt väita, et nüüd on tarbimises selgelt positiivne suund olemas," märkis Prisma Peremarket ASi tegevjuht Janne Lihavainen. "Suurest kasvust ei saa veel rääkida, kuid oluline on see, et suund on õige," lisas ta.

"Kui nüüd Kreeka ära unustada, siis tarbimist on mõjutanud positiivsed sõnumid majanduse paranemisest terves maailmas, Eestis on palju positiivset toimunud. Ka euro tulek, millesse ise usun, on teinud inimeste elu kindlamaks ning tööandjate oma samuti," rääkis Lihavainen.

ASi Sandman Grupp tegevjuhi Martin Pedai sõnul on Euronicsi ja + - Elektroonika kauplustes müük kindlasti paranenud. "Inimesed reisivad vähem ja vaatavad rohkem oma koduseid asju ning kaubanduses on elavnemist näha," rääkis ta.

"Müügi kasv on kindlasti olnud ligikaudu 10-15%. Praegu inimesed ei deponeeri niivõrd enam raha pangakontodel, vaid julgevad seda palju rohkem investeerida," ütles Pedai.

Ta lisas, et see aasta on selgelt digitelevisiooni aasta ning talvel soosisid müüki ka taliolümpiamängud ning järgmine spordi suursündmus ehk jalgpalli maailmameistrivõitlused on jälle ukse ees. "Kuna teatakse, et digitelevisioon tuleb niikuinii, siis ei lükata telerite ostuotsust edasi ning spordisündmused annavad lisatõuget."

"Viru Keskuse puhul võiks öelda, et langus on pidurdunud. Kui võrrelda eelmise aasta märtsi selle aasta märtsiga, siis oli käive 2,5% väiksem, aga eelnevatel kuudel oli see veel 10% kandis," rääkis Viru Keskuse juht Ants Vasar. "Käibe langus on stabiliseeruma hakanud, aga kas ta selgelt tõusuks pöörab, ei oska lubada. Väike lootus on, et me oleme põhja jõudnud."

Emotsionaalsed ostud hakkavad tagasi tulema
Vasar rääkis, et pööre toimus tänu sellele, et inimesed, kel ei olnud vaja allahindluste ajal osta, muutsid ikkagi oma ostukäitumist üldisest olukorrast tulenevalt. "Nad tarbisid natuke tagasihoidlikumalt ehk mõtlesid kolm korda, nüüd on nii kaugele jõutud, et nad mõtlevad kaks korda," märkis ta.

"Kõigi eelduste kohaselt hakkavad ennast vabamalt tundma need, kel tegelikult ei olnud kogu selle masu ajal erilist probleemi, aga üldine situatsioon pani ka neid säästvamalt elama," lisas ta.

"Seda näitavad ka uuringud, et need, kes võivad endale kõike lubada, on natuke rohkem ostma hakanud ja jälle on emotsionaalsetes ostudes väike tõus tekkinud," kinnitas Vasar.

Kaardimaksed näitasid tõusu
Eestis tegutsevast neljast pangast kolmel kasvas esimeses kvartalis, sealhulgas märtsis, kaardimaksete arv kuni paari protsendi võrra.

"On huvitav, et 2010. aasta jaanuar oli esimene kuu, kus kaardimaksete summa ületas kaardiga sularahaautomaadist väljavõetud sularaha summa. Kaardimaksete arvu kasv tuleneb üldisest trendist, et kliendid maksavad järjest enam kaardiga sularaha asemel. See trend on täheldatav kõigis kliendisegmentides ja vanuserühmades," märkis Swedbanki pressiesindaja.

Paariprotsendilist kasvu aastases võrdluses näitasid ka SEB tulemused, samuti märtsi ja veebruari võrdluses. "Märtsis on alati toimunud kaardimaksete aktiviseerumine, kuid tõus oli sellel aastal küll suurem kui märtsis 2009," märkis pressiesindaja.

"Kuude lõikes on kaardimaksete tehingute arv samuti kasvanud, mis omakorda tähendab, et suurenenud on ka kaupmeeste makstav teenustasu," sõnas Nordea Pank Eesti jaepanganduse juht Olavi Pakkonen.

Ta selgitas, et kaardimakse tehingute arvu suurenemise põhjuseid on mitu - kasvanud on väljastatud kaartide arv, pank on sõlminud uusi lepinguid kaupmeestega, mõju avaldab nii majanduskeskkonna olukord tervikuna kui ka sesoonsus.

Sampo Panga kaarditehingute arv püsis panga kaardivaldkonna juhi Ainar Nurga andmeil tänavu märtsis ja esimeses kvartalis 2009. aasta tasemel.

Kommentaar
Marika Merilai
Eesti Kaupmeeste Liidu juht

Konjunktuuriinstituudi 2010. aasta tarbijate uuringute järgi on tarbijate kindlustunde indikaator oluliselt paranenud. Vaatamata sellele ei saa me praegu rääkida veel tarbimise elavnemisest, kuigi jaemüügi langus on aeglustunud. Selle aasta jaanuari, veebruari ja märtsi jaekaubanduse käibemahud on oluliselt väiksemad kui 2007.-2009. aastate vastavates kuudes. Samal ajal võib täheldada languse stabiliseerumist võrreldes eelmise aasta näitajatega.

Väikseim on langus peamiselt toitu müüvate kaupluste müükides. Mõnevõrra on paranemas muude spetsialiseerimata kaupluste müügitulemused. Enam vähenes endiselt jaemüük majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjalide kauplustes.

Väikest tõusu on näidanud farmaatsiakaupade ja kosmeetika jaemüük. Jaekaupmehed ostujõu hüppelist elavnemist ei prognoosi, kuid sooviks on ületada aasta lõpuks eelmise aasta tase.

 

 

 

Osale arutelus

Toetajad

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Tarkvara

Innovatiivne ja suurte võimalustega Microsoft Dynamics NAV keskmistele ja suurtele ettevõtetele

Dynamics NAV on Microsofti majandustarkvaradest globaalselt enim müüdud ja kiiremini arenev lahendus, mida on viimasel kümnendil jõuliselt arendatud.

Lihtsam viis e-poe loomiseks

Müü oma tooteid kasutades Eesti suurimat pilve-põhist platvormi! Meie võimas e-poe lahendus annab sulle kõik vajalikud tööriistad ehitamaks endale sobiv e-pood.

Statistika

Teabevara