EKSTRA: Statoili leiba võitavad jäised näpud

Tallinna lähedal Loo alevikus on reas mitukümmend külmade näppudega naist - nad töötavad külmkapitemperatuuril ruumides ja valmistavad võileibu Statoili bensiinijaamadele.

Härmas aknaraamide taga määrib üks leivale või. Teine paneb singiviilu. Kolmas pistab vahele täpselt neli Felixi kurgiviilu. Üht sorti võileiva valmistamisel seisab rivis kuus-seitse vaprat naist. Tootmisruum on külm kui hundilaut, et toiduained temperatuuri kõikumise tõttu ei rikneks.

Igale võileivale jääb peale nii-öelda käejälg. "Minu kui koka nägemus on, et see nii-öelda käejälg teebki selle toote teistest paremaks," ütleb Lunden Foodi peakokk Vambola Moores. Tema hinnangul annab see võileivale mõnusa koduse hõngu ja sellest on eriti puudu suurel võileivasööjate maal Soomes.

Möödunud aasta oktoobris sõlmis toidutootja Lunden Food OÜ lepingu Statoiliga ja hakkas endise lepingupartneri Fazer Amica (praegune Fazer Food Services AS)asemel bensiinijaamale võileibu valmistama. See oli ettevõte jaoks murrang Eesti turul - käive kasvas kolmandiku. Nüüd kurdab ettevõtte juht Ülo Rekkaro, et tootmisruumid hakkavad väikseks jääma.

Ettevõte haub kasvuplaane
Lunden Food on juba Jõelähtme valla üks suuremaid tööandjaid: põhikohaga töötajaid on 32. Suvel oli rohkemgi, sest siis on võileibade läbimüük suurem. Rekkaro sõnul jäävad kasvuplaanid ja investeeringud võib-olla järgmisesse aastasse.

Teistes, võib-olla isegi külmemates ruumides valmivad supipõhjad, lihakastmed ja lasanje. Need lähevad Viking Line'i ja Silja Line'i laevadele, kus kaetakse Rootsi laud. Suurima osa ettevõtte käibest annab toidu müük liinilaevadele. Kui kriis Eestisse jõudis, suutis 2007. aastal asutatud ettevõte just tänu laevade toiduturule ellu jääda. Aga isegi siis oli kohati tellimusi nii vähe, et töötajad tulid kell kaheksa ja said juba üheteistkümnest koju.

Tootmishoone tagaruumis on ka riiul, kus on kolm plaaditäit kartulivormilaadset toitu ja juures silt "Vambola". Peakokk Moores on teinud kolm plaaditäit ahjurooga prooviks. Retsepti ta reeta veel ei tohi.

Ei tooda grammigi rohkem
Omapäraseks teeb Lundeni see, et tegu pole üksnes tootmisega. Kui Statoil hakkas Lundenist võileibu hankima, veetsid lepingu osapooled mitu kuud ninapidi koos. Mitmekesi töötati välja retseptid ja mõõdeti millimeetri haaval saia pikkust ja laiust. Statoili kontseptsioonijuht Kai Realo hindab Lundeni tegutsemisviisi, sest ettevõte ei tooda midagi niisama, vaid täpselt nii palju ning täpselt sellist kaupa, nagu tellija soovib.

Sel aastal plaanib Lunden laieneda Soome turule ja tugevdada oma positsiooni Eestis.

Suurte toidukaubakettide turg on siin lukus, sest enamikul neist on köök juba olemas. Mõeldud on ka hotellide varustamisele, kuid ettevõttel pole veel müügikeskust ja logistika tahab arendamist. "Ma ei näe praegu võimalust, et sõidaksime iga päev hotelli ette värske piimaga," tõdeb Rekkaro, kes hoiab veel laienemisplaane sama jäises saladuses, nagu on tema tootmisruumid.

kommenraar

Rita Reim, Fazer Food Services AS müügi-ja marketingidirektor

Eks ikka hoiame neil kui konkurendil silma peal. Nende võileibu olen söönud. Meie toodetel ei ole aga nii pikad säilivusajad, sest püüame pakkuda rohkem värskust. Meil ei ole võileibu, mis säiliksid üle seitsme päeva. Samuti ei kasuta me gaasikeskkonda ega säilitusaineid.

Märt Vilbaum, Saarioinen Eesti juhatuse liige

Eks nad said tuule alla tänu Statoilile. Teistpidi tubli, et hanke võitsid, sest see annab võimaluse Eesti turul edasi minna. Meie tootevalik on oluliselt laiem. Kuna Eesti kaubandusketid valmistavad ise toitu, tuleb turul ellujäämiseks leida tooterühmi, millega teistel on keeruline toime tulla.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Tarkvara

8 põhjust, miks valida PilveNAV

PilveNAV on veebipõhine ja kuutasuline majandustarkvara arenevale ettevõttele, mis kasvab koos ettevõttega. Tarkvara on saadaval valmislahendusena ja taskukohase hinnaga.

Excellent pakub laoettevõtetele terviklikku lähenemist

Pidevalt suurenevate tegevusmahtude ja keerukate tarneahelate tõttu on oluline, et ettevõtte fookus püsiks põhieesmärgil ja ei varjuks tehniliste tegevuste taha. Ettevõtte eri funktsioonide ja osakondade tegevus peab käima käsikäes, sealhulgas raamatupidamine, müük ja laohaldus. Laoarvestus peab kajastuma ka finantsnäitajates ja vastupidi. Kuidas seda lahendada, räägib Excellent Business Solutionsi vanemkonsultant Eva-Mai Saard.

Blogid

Statistika

E-KAUBANDUS

Teabevara