Riigi otsus võib tubakamüüjale kahju tekitada

British American Tobacco Estonia ja Kaupmeeste liit taotlesid riigilt vana maksumärgiga tubakatoodete müümistähtaja pikendamist pärast euro tulekut kolmelt kuult kuuele. Kuna valitsus ettepanekut ei toetatud, leiab firma, et riik võib tekitada neile 6,6 miljoni kroonise rahalise kahju.

„Müügipiirang on ka varem olnud kolm kuud, kuid antud juhul tuli otsus nii hilja ja etteteatamise aeg on lühike. Võib tekkida olukord, et kaupmehed ei saa vana maksumärgiga tooteid realiseeritud,“ selgitas Eesti Kaupmeeste Liidu tegevjuht Marika Merilai, miks on vaja pikemat müügiperioodi. Ta lisas, et suurim mure on tal just väikekaupmeeste pärast. Merilai sõnul on müümata jäänud tooteid küll võimalik aktsiisilattu tagasi saata maksumärkide ümbervahetamiseks, kuid see nõuab täiendavaid kulutusi ja aega.

"Kui nüüd valitsus piirab krooni maksumärkidega sigarettide müüki kolme kuuga, siis ainuüksi British American Tobacco Estonia ASi kahju valmistoodete, pakendite ja maksumärkide hävitamisest võib ulatuda hinnanguliselt miljonitesse kroonidesse," kommenteeris ettevõtte esindaja Taavi Salumets, hinnates kahju suuruseks umbes 6,6 miljonit krooni. Salumets märkis, et praegu ei välistaks firma ka riigi vastu kahjunõude esitamist.

Info pikema müügitähtaja lubatavuse kohta oli kaupmeeste liidu ja Salumetsa sõnul väljas ka voldikus "Tere euro", samuti maksu- ja tolliameti kodulehel ja Eesti Panga ametlikus euroteavituse portaalis euro.eesti.ee.

„Kaupmeeste liit on toetamas üht tubaka maaletoojat. Samas teised on vastupidisel seisukohal,“ põhjendas riigikogu rahanduskomisjoni esimees Taavi Rõivas valitsuse otsust müügitähtaja pikendamata jätmise kohta. „Seaduse muutmine tekitaks osale turuosalistest ebasoodsa olukorra,“ rõhutas Rõivas ja lisas: „ma ei pea õigeks, et ühe turuosal survel võtavad ka esindusorganisatsioonid mingi hoiaku ja me peaks kõik õigusloome printsiibid prügikasti viskama. On ka palju sisulisi argumente. Nii poolt kui ka vastu,“ selgitas ta.

Merilai sõnul ei pöördunud liidu poole ükski ettevõte eraldi ning seega ei oska ta kommenteerida, millist firmat Rõivas silmas peab.

Septembris vastas rahandusministeeriumi kantsler Tea Varrak Eesti Tubakatootjate Assotsiatsiooni päringule, et justiitsministeeriumiga kooskõlastatud alkoholi- tubaka-, kütuse- ja elektriaktsiisi seaduse muutmise seaduse eelnõuga nähakse ette erisus, mille kohaselt tubakatoodete müüki ei piirata maksumärgi kujunduse ja määra muutumisel 2011. a 1. jaanuaril. Rõivase sõnul ei saa üht või teist arvamust võtta kindla pähe ning seda kuidagi tõlgendada, sest lähtuda tuleb ikkagi kehtivast seadusest.

Japan Tobacco International Balti riikide ja Soome korporatiivsuhete juht Ramunas Macius rääkis, et suvel ja varasügisel oli võimalus, et vanade maksumärkidega sigarettide müügiperioodi pikendatakse kuue kuuni või jäetakse üldse piiramata. „Kuivõrd novembri alguses valitsus otsustas selgelt, et seadus jääb kolmekuulise müügiperioodi põhimõtte juurde, siis see teave jõudis ka turuosalisteni,“ ei leia firma siin mingit probleemi. „Seetõttu pole meil põhjust prognoosida vanade maksumärkidega varude hävitamisvajaduse tõttu suuri kahjumeid,“ lisas Macius.

Ka Prismale müügipiirang muret ei põhjusta, kuna neil suuri laovarusid ei ole, ütles Prisma Peremarketi ostujuht Marge Saluste. „Kolmekuuline tähtaeg on meile täiesi piisav ning tooteid ei ole meile kätte jäänud.” Sama kinnitas Tridens AS nõukogu esimees Juho Ojasoo, kelle sõnul ollakse müügipiiranguga juba arvestanud. "Ei usu, et kolme kuu möödudes veel midagi letil on. Tubakas on ju nii kiire pöörlemisega kaup," rääkis ta ja lisas, et väikepoodidele on ka soovituslikud tellimiskogused väljastatud.

KOMMENTAAR:
„Alates 1.04.2011 ei tohi enne 1. jaanuari kehtinud maksumärkidega tubakatooteid kaubandustegevusega hõlmatud isikud enam müüa. Pärast 1. aprilli kaubanduses olevad vana maksumärgiga tubakatooted kuuluvad konfiskeerimisele. Kaubandustegevusega hõlmatud müük tähendab jaekaubanduses ka kaupluse tagaruume, hulgiladusid ja muid ladustamise kohti, samuti niisuguse kauba transportimist. Seega oma tööd korraldades peavad kauplused arvestama, et enne 1. jaanuari müümata jäänud ja toona kehtinud maksumärgiga tubakatooted peavad jõudma hiljemalt 31.03.2011 hulgilao kaudu või siis otse aktsiisilattu ja maaletooja-aktsiisiladu otsustab seejärel, kas tootelt saab vana märgi eemaldada ja toote uue märgiga märgistada või tooted hävitatakse.
Toodetelt, mis hävitatakse koos maksumärgiga maksuhalduri esindajate juuresolekul saab aktsiisi tagasi taotleda, samuti maksumärkidelt, mis eemaldatakse toodetelt tagastamise eesmärgil.“
Hille Reinhold,
maksu- ja tolliameti maksude osakonna kaudsete maksude ja aktsiiside talituse peaspetsialist

TASUB TEADA:
Riigiteatajas avaldati uus maksumärk vähem kui kuu enne selle kehtimahakkamist ehk 2.12.2010. Maksumärgi tellimine võtab umbes 25 päeva, mille järel saab hakata maksumärke toodetele peale panema.
Rahandusministeerium andmetel on tubakatoodete varud Eestis tavaliselt suuruses 6-9 kuud.
4.11.2010 otsustas valitsus, et vastavalt varasemale seadusemuudatusele tõusevad järgmise aasta 1. jaanuarist tubakatoodete aktsiisimäärad. Valitsus otsustas mitte pikendada aktsiisiseaduses sätestatud kolmekuulist üleminekuperioodi, mille jooksul on lubatud müüa vana maksumärgiga tubakatooteid.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Tarkvara

Lihtsam viis e-poe loomiseks

Müü oma tooteid kasutades Eesti suurimat pilve-põhist platvormi! Meie võimas e-poe lahendus annab sulle kõik vajalikud tööriistad ehitamaks endale sobiv e-pood.

Excellent pakub laoettevõtetele terviklikku lähenemist

Pidevalt suurenevate tegevusmahtude ja keerukate tarneahelate tõttu on oluline, et ettevõtte fookus püsiks põhieesmärgil ja ei varjuks tehniliste tegevuste taha. Ettevõtte eri funktsioonide ja osakondade tegevus peab käima käsikäes, sealhulgas raamatupidamine, müük ja laohaldus. Laoarvestus peab kajastuma ka finantsnäitajates ja vastupidi. Kuidas seda lahendada, räägib Excellent Business Solutionsi vanemkonsultant Eva-Mai Saard.

Statistika

E-KAUBANDUS

Teabevara