Autor: Kaubandus.ee • 24. mai 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Saksa bensiinimüüjate oligopol hoiab bensiinihinnad üleval

Saksa kartelliameti hinnangul on kõrge bensiinihinna põhjuseks vähene konkurents, kirjutab Süddeutsche Zeitung.

Saksa autoomanikud on ammu kurtnud, et kui on lähenemas nädalavahetus, pühad või suvepuhkused, tõusevad tanklates bensiinihinnad. Bensiinimüüjaid kahtlustatakse konkurentsi piirava turgu määrava oligopoli moodustamises, mis tähendab, et bensiinitoodete hind ei sõltu mitte ainult pakkumise ja nõudmise vahekorrast, vaid kütusemüüjate vaikivast hinnakokkuleppest.

Saksa kartelliamet on viimased kolm aastat jälginud hindade liikumisi 100 tanklas Hamburgis, Kölnis, Münchenis ja Leipzigis ning jõudnud järeldusele, et bensiini hinnad on Saksamaal kõrgemad kui nad olema peaksid. Sel neljapäeval avaldatakse ka pikem ametlik uurimistulemus.

Viis naftakontserni, Aral/BP, Shell, Jet, Esso ja Total esindavad rohkem kui kahte kolmandikku Saksa bensiiniturust. „Meie uurimused näitavad, et tegemist on oligopoliga ehk siis turustruktuuriga, mis kahjustab konkurentsi,“ ütles kartelliameti pressiesindaja. Hinnatõusude algatajateks on peaaegu alati turuliidrid Aral ja Shell. Kui üks kontsern hindu tõstab, järgneb talle mõnetunnise vahega teine. Seejärel kerkivad hinnad ka kolme ülejäänud oligopoli liikme juures.

Hinnalanguste puhul toimib sama skeem, ainult et aeglasemalt. Kartelliameti andmetel on kõigil suurtel naftakontsernidel üleriigilised konkurentide jälgimis- ja teavitussüsteemid. Illegaalseid hinnakokkuleppeid kartelliamet siiski ei tuvastanud. Seepärast on raske ka üksikute firmade suhtles menetlust alustada.

On küsitav, mida riik üldse tõusvate bensiinihindade vastu teha saab, kui puuduvad rikkumised konkurentsiõiguse vastu, järeldab SZ. Ei ole ju keelatud hindu tõsta kui nõudmine suureneb, nagu see on puhkusteaja alguses. Ainus, mida kartelliamet lubada saab, on keelata oligopoli liikmetel ühinemisi ja vabade tanklate ülevõtmisi.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757