Alustav ettevõte ja eksport käivad üha enam käsikäes

SEB hinnangul on viimastel aastatel tõusnud eksportijatest alustavate ettevõtete arv, mille tingib madal sisenõudlus ja väike koduturg.

„Alustavad ettevõtted suunduvad üha enam välisturule ning ettevõtlus ja eksport käivad käsikäes,“ rääkis SEB äriarenduse divisjoni direktor Mart Maasik.

SEB ärikliendi statistika järgi on tõusnud eksportijatest alustavate ettevõtete arv. Maasiku kinnitusel vaatab pank ettevõtteid aasta pärast ettevõtte asutamist ning nende andmetel firmad teisel majandusaastal pigem ekspordivad kui impordivad. Juba üle 8% SEB klientidest ekspordib, 2008. aastal oli see osakaal veidi üle 5%.

„Reaalsus on see, et iga kümnes alustav ettevõte suudab eksportida. Sellele tõukab ka hetkeolukord Eestis, kus sisenõudlus on madal, turg väike ning seega peab äri vaatama väljapoole,“ rääkis Maasik lisades, et nimetatud tegurid annavad tõuke trendi jätkumiseks ka tulevikus.

Swedbankis pole eksportijate kasvu märgata
Swedbank ei ole oma alustavatest ettevõtetest klientide seas sarnast uuringut läbi viinud. Panga väikeettevõtete osakonna juhataja Krõõt Kilveti sõnul on keeruline öelda kui palju ettevõtteid alustavad kohe ka ekspordiga ja seda peamiselt seetõttu, et eksporti ei märgita majandussektorina äriregistris.

„Oskame anda ligikaudse hinnangu, kui palju pöördutakse meie poole äriplaanidega, mis on ekspordi suunitlusega ja väga üldistavalt on see 1-2% meile esitatud äriplaanidest,“ rääkis Kilvet, kelle hinnangul ei ole see osakaal viimaste aastatega oluliselt muutunud, küll aga on suurenenud igakuiselt alustavate ettevõtete arv.

Samas möönis Swedbanki esindaja, et arvestades seda, kuidas ettevõtted hakkavad välisarveldusi tegema, võib number sarnaneda SEB hinnangule.

Muutused toimunud ka trendides
SEB hinnangul on toimunud muutused ka ekspordivaldkondades ning suund on võetud efektiivsuspõhiselt ettevõtlikkuselt uuenduspõhisele ettevõtlikkusele. „Kui varem domineeris kaubandus, siis nüüd teenused. Teenuse sektor on palju paindlikum kui tööstussektor ning keskendumine sellele võimaldab olla pikas perspektiivis edukas,“ sõnas Maasik.
Üldise statistika põhjal muutuseid tegevusalades veel ei ilmne, lisas ta.

Swedbanki hinnangul on väikeettevõtete hulgas peamised eksportijad töötleva tööstuse ja kaubandusega tegelevad ettevõtted, nagu võib näha ka üldisest statistikast. 

Enne vaata väljapoole ning seejärel sisse
Loomemajanduse valdkonnas 2009. aastal tegevust alustanud StageCraft Management OÜ on oma tegevuse põhisuunaks valinud ekspordi. Ettevõtte ühe eestvedaja Paul Himma kinnitusel poleks ainult Eesti turgu arvesse võttes ettevõtet üldse loodud.

Stagecraft alustas äritegevust ühe projekti baasil ja sealt otsiti järgmisi tellimusi. „Esimest tellimust on alati raske saada, teine tuleb juba lihtsalt,“ rääkis ettevõtte teine asutaja Toomas Türnpuu.

Hetkel töötab firmas 17 inimest. 2010. aasta kümne tegutsemiskuu käive ulatus 413 725 euroni, eksportkäive moodustas sellest 45,07%. 2011. aastaks on ettevõtte käibeprognoos 567 216 eurot, millest eksport 340 329 eurot ehk 60%.

Ajujahi konkursi laureaadi uuenduslikku taimekasvatuse tehnoloogiat pakkuva Click and Grow omanik ja eestvedaja Mattias Lepp sihib juba äriplaani koostamisest alates välisturge. „Eestis on probleem see, et puudub oskus näha suuri võimalusi,“ rääkis Lepp. Eesti turg on kohutavalt väike, iga alustav ettevõte, kes tahab tooteid ja teenuseid luua, peaks vaatama eelkõige väljapoole Eestit ja alles siis sissepoole, lisas ta.

Click and Grow-le on esimesed tellimused tehtud ning kaup saadetakse välja juuni teises pooles. Ettevõte müüb innovatiivseid lillepotte interneti teel üle maailma, alates Jaapanist kuni Brasiiliani. „Esimene sihtturg on aga Suurbritannia, kus alustatakse juuni lõpus reklaamikampaaniat ning sealt liigutakse edasi. Samal ajal on meil edasimüüjad ka teistes riikides,“ rääkis Lepp.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Tarkvara

Erply tarkvara – iga poepidaja hindamatu abimees

Mäletad, mida su ema sulle õpetas? Pese enne sööki käed, sest see on eluliselt vajalik. Kui ta õpetaks sind tarkvara valima, ütleks ta: võta Erply, sest ka see on eluliselt vajalik.

Excellent pakub laoettevõtetele terviklikku lähenemist

Pidevalt suurenevate tegevusmahtude ja keerukate tarneahelate tõttu on oluline, et ettevõtte fookus püsiks põhieesmärgil ja ei varjuks tehniliste tegevuste taha. Ettevõtte eri funktsioonide ja osakondade tegevus peab käima käsikäes, sealhulgas raamatupidamine, müük ja laohaldus. Laoarvestus peab kajastuma ka finantsnäitajates ja vastupidi. Kuidas seda lahendada, räägib Excellent Business Solutionsi vanemkonsultant Eva-Mai Saard.

Statistika

E-KAUBANDUS

Teabevara