Autor: Kaubandus.ee • 2. september 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Jäätisetootjad Unileveri sõnademängu peale pahased

Jäätisetootjad järgivad ühesuguseid põhimõtteid selles, mida nimetatakse koorejäätiseks ning leiavad, et äsja turule tulnud hiid Unilever tahab tarbijat üle kavaldada. Teemaga tegelevad nii Eesti kui Läti vastavad ametid.

Unilever tõi kevadel Algida nime all Eesti turule jäätisesarja Big Milk (eesti k Suur Piim - toim). Sellist nime ja ka turunduskampaaniat peavad teised tootjad tarbija eksitamiseks. Nimelt on jäätisemeistrid kokku leppinud - ja seda reguleerivad ka seadused -, et koorejäätiseks nimetatakse vaid ainult piimarasva ja ei tilkagi taimset rasva sisaldavat jäätist. Big Milki jäätised sisaldavad aga ka taimseid rasvu.

Baltikumi jäätiseturu liidri Premia Foods tellitud veterinaar- ja toidulaboratooriumis tehtud analüüsist selgus näiteks, et jäätis Big Milk Chocolate sisaldas 7,64% rasva, millest vaid 0,04% rasva oli piimarasv ja seega enamik rasvast taimne.

Jäätisetootjate hinnangul laseb Suure Piima nimi ja pakend seda koorejäätiseks pidada, samas annab taimerasva kui odavama tooraine kasutamine Unileverile hinna kujundamisel eelise.

Ingman Jäätiste juht Aivar Tamme sõnul on maailma suurima jäätisetootja tulek Baltikumi turule olnud muljetavaldav. "Reklaami alla on pandud väga suured summad ning selle regiooni jaoks loodud uus jäätisesari Big Milk."

"Kui jäätise nimi, pakend ja reklaam viitavad kõik väga heale ja kvaliteetsele koorejäätisele, siis tegelikult on tegemist hoopis taimerasvajäätistega. Ilmselt oli plaanis osa reklaamile suunatud raha ruttu tagasi teenida - koor on mitu korda kallim kui taimerasv. Minu arvates on siin tegemist tarbija petmisega," rääkis Tamm.

Läti ja Eesti erinevad seisukohad

Probleem on aga selles, et Big Milki pakenditel kasutatakse toote nimetusena  väljendit „kooremaitseline jäätis“ - nimetust, mida siinsete tootjate praktikas kasutusel ei ole.

Premia Foods juhi Kuldar Leisi sõnul on jäätisetootjate põhiküsimus see, et kui taimerasvajäätist müüakse nimetuse Suur Piim all, kirjutades pakendile „kooremaitseline jäätis“, siis kas selline justkui jokk-olukord seaduse silmis - kuid tarbijat eksitav nipp - on ikkagi sellise suurtootja poolt kohane ja eetiline.

Sellele, et Unilever laveerib n-ö hallis tsoonis, viitab kas või asjaolu, et Eesti ning Läti toidu- ja veterinaaramet, kelle poole Baltikumi jäätiseturu liider Premia Foods antud küsimuses pöördus, tegid Big Milki kohta erineva otsuse.

Läti amet otsustas, et „Big Milk“ on tegelikkuses tarbijat eksitav, „sest see suunab isikut arvama, et toode on toodetud ainult piimast“. Samuti leiti toote märgistuses hulk rikkumisi ja algatati toote müügi peatamine kuni märgistus on kooskõlas seadustega.

Eesti veterinaaramet leidis aga, et eestikeelne nimetus koore- ja šokolaadimaitseline jäätis ei viita koorejäätisele. „Toote nimetus koos koostisosade loetelu ja toitumisalase teabega annab piisavat teavet toote määratluse, koostise /…/ kohta ja on esitatud valdavalt nõuetekohaselt,“ kirjutas amet Äripäevale saadetud selgituses.

Big Milki jäätiste turunduskampaaniat menetleb ka Eesti tarbijakaitseamet, kuid viimane ei soostunud veel täpsemalt selgitama, mis neil vaatluse all on.

Unileveri Balti piirkonna kommunikatsioonijuht Anna Kozerska ütles, et Big Milk jäätis sisaldab lõssipulbrit, kooritud piimapulbrit, koorepulbrit ja taimseid rasvu ning taimsete rasvade kogus on väga väike võrreldes põhilise koostisaine, piimast valmistatud lõssipulbriga (jäätise sidusaine, milles puudub rasv - toim).

"Kuna lõssi-, piima- ja koorepulbrid „on piimaga seotud koostisained, leiame, et seda asjaolu võib Big Milki turunduses kasutada,“ ütles Kozerska. „Kohalik jäätisetootja, kes tegi mingeid katseid, peaks jagama neid tulemusi ka meiega, et saaksime seda arutada ja ühistele järeldustele tulla.“

Koorejäätis võib kaduda

Ka Balbiino müügidirektor Hindrek Männik ütles, et peab Big Milki toodete reklaami tarbija jaoks ebaselgeks ning sellist tegevust taunitavaks. "Peame loomulikuks, et tootja täidab kõiki pakendimärgistuse nõudeid ning annab oma toote kohta selget informatsiooni ka reklaamides," ütles ta, lisades, et Balbiino on lisaks seadusega nõutavale võtnud kasutusele ka koorejäätist selgelt eristava märgi.

Leis lisas, et jäätisetootjad on koos tarbijaid kasvatanud teemal, mis on koorejäätis, mis plombiir ja mis taimerasvajäätis. "Selgitustöö tulemusena ongi just koorejäätiste ja plombiiride, st piimarasvast tehtud jäätiste, turg oluliselt suurenenud."

"Kui nüüd maailma suur jäätisetootja müüb ja teeb massilist reklaami sisult odavamale taimerasvajäätisele, näidates neid piimarasvast tehtuna, on mõne aasta pärast pilt taas segamini ja turg pöördub tagasi Euroopas oleva sarnaseks, kus koorejäätiseid on väga vähe," ütles Leis.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757