Autor: Kaubandus.ee • 7. oktoober 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Paabut: eluase ja toit laastavad rahakotti enim 

Tarbijahindade kasvu peamiseks veduriks on eluaseme kulutuste ja toiduainete hindade kasv, ütles Swedbanki makroanalüütik Annika Paabut.

Kommenteerib Swedbanki makroanalüütik Annika Paabut.

Statistikaameti hinnangul kasvasid tarbijahinnad selle aasta septembris võrreldes eelmise aasta sama perioodiga 5,2% ja võrreldes eelmise kuuga 0,5%. Olulisemateks panustajateks hinnakasvu olid septembris toiduainete-, transpordi- ja eluasemekulutuste kasv.

Toiduainete jätkuv kiire hinnakasv on üllatav – hinnad maailmaturgudel küll langevad, kuid hinnalangus pole ilmselt meie tootjate ja edasimüüjateni jõudnud ja/või kasutatakse ära tarbijate leplikku suhtumist hindade kasvu seeläbi kasumlikkust kasvatades. Ootasime toiduainete hindade suuremat korrigeerumist tulenevalt sesoonsetest teguritest ja tagasihoidlikumast tarbijanõudlusest. Viimast mõjutab eelkõige majapidamiste kesine sissetulekute kasv ning kahanev tarbija kindlustunne. Lisaks toiduainete ja mittealkohoolsete jookide hindade kasvule (mis moodustas tarbijahindade kasvust pisut vähem kui poole) panustasid tarbikorvi maksumuse kasvu ka eluasemele tehtavate kulutuste kasv, mille peamisteks teguriteks on energia- ja mootorikütuste hindade kasv. Üllatuslikult kiireks osutus ka riiete ja jalatsite hindade kasv (kuises võrdluses 3,5%). See on sundinud paljusid majapidamisi, kel eelarvepiirang kiiresti kasvanud hindade keskkonnas järjest kitsamaks on muutunud, oma eelistusi ümber vaatama ning eelistama kasutatud kaupade kauplusi riiete ja jalatsite soetamisel. Sellele viitab ka kasutatud kaupade jaemüügi mahtude kiire kasv sellel aastal.

Vaatamata toormete hindade langusele maailmaturul on hindade kiire kasv jätkunud, mis viitab taas kord nagu eelnevalt ka mainitud kasvanud marginaalidele. Ühelt poolt võib see olla ettevõtjate soov majandusmõõna ajal teenitud võimalikke negatiivseid marginaale nö tagasi teenida, ent võib teisalt viidata ka oodatust pisut kesisemale konkurentsile siseturul. Lähitulevikus ootame hinnakasvu aeglustumist ja seda eelkõige eeldusel, et maailmaturu hinnakorrektsioonid ja odavnenud mootorikütuste hinnad jõuvad ka Eesti hindadesse. Lisaks mõjutab üldist kasvunumbrit edaspidi ka oluliselt kõrgem võrdlusbaas.  2011. aasta keskmiseks hinnakasvuks ootame ~5%.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757