Eesti poed võidavad Soome alkoholipoliitikast 300 mln eurot aastas

Soome riik kaotab alkoholiaktsiisi tulusid igal aastal rohkem kui 300 miljoni euro ulatuses Eesti kaubandusele, teatas Tallinna külastanud Soome Õlle- ja Karastusjookide Tööstuse Liidu juht Elina Ussa.

Pärast eelmist maksutõusu kasvasid riigi maksutulud vaid 6,4 protsenti, kuigi maksu tõsteti kümme protsenti, lisas ta.

Kasvanud alkoholiturism hoiab alkoholi kogutarbimist Soomes peaaegu muutumatuna, kuigi müük Soomes on langenud. Eraisikud toovad suurema osa alkohoolsetest jookidest Soome Eestist ja laevadelt, teatas liit. Eelmisel aastal ületati Eesti reiside osas nii reisijaid kui ka ööbimist puudutava statistika kõikide aegade rekordid ja turistide voog aina kasvab.

Alkoholi maksustamine Soomes on juba praegu üks Euroopa Liidu kõrgemaid ja selle otsene tagajärg on näha nn alkoholituristide poolt Soome sisse veetava alkoholi suure mahuna, märkis Ussa.

"Alkoholiaktsiisi tõstmiste tulemusel kasvanud alkoholiturism on omakorda viinud alkoholitarbimise restoranidest välja kodudesse. See väljendub peale alkoholist tingitud kahjude statistika ka restoranide ja pubide kasumlikkuse ja tööhõive vähenemises. Alkoholi müügiluba omavad toitlustusasutused müüvad ainult 10% Soomes tarbitavast alkoholist ja alkohoolsete jookide müük neis kohtades langeb järjekindlalt," lisas ta.

Soome alkoholipoliitikast ei tasu eeskuju võtta, ütles Elina Ussa. Ta on mures Eesti alkoholipoliitika suundumuste üle, mis hakkavad üha enam meenutama Soome omi.

"Tasakaaluka ja kvaliteediteadliku joomiskultuuri arendamine on pikaajaline töö, aga selle mõju alkoholist tulenevale kahjule on püsivam kui kergesti eiratavate piirangute ja keeldude puhul. Valed alkoholipoliitilised otsused toovad kaasa rohkem kahju kui kasu," rääkis ta.

Eesti Õlletootjate Liidu juhi Peeter Võrgu sõnul on piirangud ja range maksustamine kõige lihtsamad vahendid näitamaks, et probleemiga tegeletakse. "Loodan, et meie otsustajad suudavad õppida teiste riikide vigadest ja valivad Eesti alkoholipoliitikas kaalutletult ehk küll pikema, aga püsivama tee," sõnas ta.

Soome erialaliidu teatel on põhjanaabrite juures üritatud vähendada alkoholist tulenevat kahju, mõjutades alkoholi üldist tarbimist. Selleks on kehtestatud kõrgeid makse ning erinevaid keelde ja regulatsioone, samas joomisharjumusi ei ole eriti mõjutada püütud. "Joomine eesmärgiga purju jääda on traditsioon, mida Soome alkoholipoliitika on isegi tagant tõuganud. Aastakümneid rakendatud alkoholipoliitika on oma põhiülesande ehk alkoholist tuleneva kahju vähendamise suhtes ebaõnnestunud. Seepärast tuleb alkoholipoliitika toimivus ja mõjud Soomes uuesti ümber vaadata," seisab liidu pressiteates.

"Peame alustama tööd vastutustundlike joomisharjumuste omandamise nimel. Eriti oluline on mõjutada suhtumist alkoholi. Meil on purju jäämist rõhutav joomiskultuur ja ülimalt salliv suhtumine purjus olemisse ka avalikes kohtades. Seda tuleb hakata muutma," ütles liidu juht Elina Ussa.

Soome Õlle- ja Karastusjookide Tööstuse Liit on õlut, siidrit, long drinki ning karastusjooke ja mineraalvett tootva tööstuse huvide kaitsja Soomes. Selle liikmed on Hartwall, Nokian Panimo, Olvi ja Sinebrychoff. Liit tegutseb koostöös Soome Toiduainetetööstuse Liiduga ning esindab Soome suuruselt neljandat toiduainetetööstuse sektorit.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Tarkvara

8 põhjust, miks valida PilveNAV

PilveNAV on veebipõhine ja kuutasuline majandustarkvara arenevale ettevõttele, mis kasvab koos ettevõttega. Tarkvara on saadaval valmislahendusena ja taskukohase hinnaga.

Excellent pakub laoettevõtetele terviklikku lähenemist

Pidevalt suurenevate tegevusmahtude ja keerukate tarneahelate tõttu on oluline, et ettevõtte fookus püsiks põhieesmärgil ja ei varjuks tehniliste tegevuste taha. Ettevõtte eri funktsioonide ja osakondade tegevus peab käima käsikäes, sealhulgas raamatupidamine, müük ja laohaldus. Laoarvestus peab kajastuma ka finantsnäitajates ja vastupidi. Kuidas seda lahendada, räägib Excellent Business Solutionsi vanemkonsultant Eva-Mai Saard.

Statistika

E-KAUBANDUS

Teabevara