Autor: Kaubandus.ee • 11. detsember 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

FOTOD: hüvasti, putkakaubandus!

Paarikümne aasta jooksul toimunud putkakaubanduse tõus, hiilgeajad ja langus sümboliseerivad Eesti majanduselus toimunut laiemalt.

 22 aasta eest saavutatud majandusvabadus tõi kaasa elava putkakaubanduse. Linnatänavaid ja -väljakuid ääristavatest kioskitest sai alguse nii mõnegi ettevõtja edaspidine äri.  „See on ka loogiline, et kapitalism just kioskitest algas - seal ju käive kõige kiirem ja investeeringuvajadus väike,“ põhjendab majandusteadlane Andres Arrak.

 Aastatega on kioskite arv pidevalt kahanenud. Tallinna Ettevõtlusameti andmetel oli veel 10 aasta eest pealinnas 435 kioskit. Tänaseks on neid hinnaguliselt 150.  „Valdavalt lõpetatakse kauplemine vähese rentaabluse tõttu. Kioskid, kus müüdi igasugust teadmata päritoluga "nänni", on valdavalt kadunud,” iseloomustab ettevõtlusameti juhataja Marek Jürgenson.

 Ka Eesti Kaupmeeste Liidu tegevjuht Marika Merilai ennustab kioskiärile tumedat tulevikku. „Kioskite arv ja müügimahud on aastatega oluliselt vähenenud ja vähenevad veelgi," ütleb Merilai.

 „Kaubandus on kolinud keskusesse ja internetti. See trend on jätkuv,” kirjeldab Coffee In`i juhatuse liige Arvi Vaaderpass. “Raske on leida selliseid tooteid ja teenuseid, mis tekitaks linnakodanikust tänavaostlejas ostuimpulsi. Ajalehti ja ajakirju saab lugeda telefoni kaudu.”  Vaaderpassi sõnul on ta kioskiäriga siiski “väikselt jooksvas kasumis“ ja plaanib oma ketti laiendada.

 „Keldripoodide ja kioskite kadumine tähistab arenenud kapitalismi perioodi jõudmist. Nüüd oleme teises äärmuses, kus valitseb 5 suuremat ja veel samapalju väiksemat ketti. Üldine seis on aga sellele vaatamata oligopolistlik, ehk siis konkurentsi napib. Muidu ei oleks Eestis Euroopa kalleim söök-jook ja riided-jalatsid,“ tõdeb majandusteadlane Andres Arrak.

 

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757