Autor: Kaubandus.ee • 13. detsember 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Riigikohus keelas reklaamida Saaremaa viina lausega "Vötame mönuga"

Riigikohus keelas reklaamida Saaremaa viina lausega "Vötame mönuga", sest tegu on seaduse järgi keelatud üleskutsega tarbida alkoholi.

Riigikohtus jättis Eesti suuruselt teise alkoholitootja Altia Eesti ASi kassatsioonikaebuse menetlusse võtmata, mis tähendab, et tarbijakaitseameti ettekirjutus Saaremaa viina reklaamikampaania kohta sai lõpliku lahendi.

Kohtuotsus kinnitab tarbijakaitseameti poolt 21. detsembril 2009 tehtud ettekirjutuse õigsust ja ameti seisukohta – alkoholireklaamis viinapudeli, alkohoolse joogi logo ja sõnade "Vötame mönuga" kasutamine on otsene üleskutse alkoholi tarbimisele, mis on vastuolus reklaamiseadusega.

Altia Eesti juhatuse liige Kristel Mets ütles, et ettevõte võttis otsuse teadmiseks ning loeb teema lõpetatuks. "Vaidlusalust reklaamlauset "Vötame mönuga" kasutas Altia viimati paari aasta eest," lisas ta.

Metsa sõnul polnud reklaamlause mõistliku tarbimise põhimõtetega vastuolus, ent tuleb kohtuotsust aktsepteerida. "Alkoholi reklaamimine on selgelt reglementeeritud ning vastutustundliku tootjana järgime tähelepanelikult kehtestatud nõudeid," kinnitas ta.

Pea kaks aastat väldanud vaidlusesse kaasati ameti poolt mitmeid eksperte, kes tegid muuhulgas reklaamile keelelise ja pildilise analüüsi. Ameti  hinnangul annab kohtuotsus arvestatavaid suuniseid alkoholipoliitika rakendamiseks. Ühtlasi muudab see hõlpsamaks edaspidiste alkoholireklaamide menetluse, eelkõige otseste üleskutsete hindamisel ja tõlgendamisel.

"Ärivaldkondades, kus seadusandja on pidanud vajalikuks rakendada erinevaid piiranguid, sh reklaamipiiranguid, on ettevõtjail oma sektori tundlikkusest tingituna ka kõrgendatud vastutus ühiskonna ees," ütles tarbijakaitseameti peadirektor Andres Sooniste.

"Kui praktilises elus toimub aga vastupidine – piirangute ja viimaste üle teostatava järelevalve testimine, saab säärast käitumist pidada vaid vastutustundetuks," lisas ta.

Tarbijakaitseamet kutsub nii alkoholitootjaid kui reklaamiagentuure üles edaspidi oma tegevuses juhinduma lisaks kehtivale reklaamiseadusele ka jõustunud kohtuotsusest.

Amet juhib tähelepanu ka alkoholireklaamides nõutud hoiatuste mõttele. Lisaks sellele, et reklaam ei tohi sisaldada otsest üleskutset alkoholi ostmiseks või tarbimiseks, peab reklaami avaldamisel hindama ka hoiatava teksti hoomatavust. Hoiatus peab olema selgelt loetav, sh tekst peab taustast olema eristatav ning paigutatud horisontaalselt.

Altia Eesti AS on Soome suurima alkoholifirma Altia Corporation tütarettevõte. Altia Eesti kõige tuntum Eestis toodetud kaubamärk on Saaremaa Vodka, ettevõte turustab ka mitmeid tuntud rahvusvahelisi joogibrände.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757