Jaemüük tegi jaanuaris hüppe

Jaanuaris kasvas jaemüük Eestis hüppeliselt seoses inimeste ostuvõime suurenemise ning uute jaekaubandusettevõtete lisandumisega. Ühest küljest hakkab tarbimisse jõudma juba pool aastat kestnud reaalpalga kasv, kuid teisalt oli ka eelmise aasta jaanuari võrdlusbaas väga madal.

Aasta tagasi jaanuaris tuli käibele euro ning eestlastele omaselt olid tarbijad esimestel kuudel äärmiselt ettevaatlikud ning hoidsid kulutamist tagasi. Samuti oli mitmete ostude tegemine toodud varasemaks, kuna taheti vabaneda oma viimastest sularahakroonidest. Lisaks oli detsembri keskmine õhutemperatuur oluliselt kõrgem aasta varasemast, mistõttu inimeste jaanuaris makstavad kommunaalkulud olid oodatust mõnevõrra väiksemad ning see jättis kätte rohkem raha poes kulutamiseks, teatas majandus- ja kommunikatsiooniministeerium.

2012. aasta jaanuaris suurenes statistikaameti andmetel jaemüük eelmise aasta sama perioodiga võrreldes püsivhindades 15%, ulatudes 317 miljoni euroni. Võrreldes eelmise kuuga vähenes müük korrigeerimata andmetel 20%. Jaekaubandusettevõtete müügitulu oli 389 miljonit eurot, suurenedes aastaga 20%.

Suurematest kaubagruppidest vedasid kasvu tööstuskaubad, kus mahud suurenesid aastaga enam kui viiendiku. Oluliselt suurenes ka seni keskmisest aeglasemat kasvu näidanud toidukaupade müük (+11% võrreldes eelmise aastaga), mida soodustab hinnatõusu pidurdumine. Kokkuvõttes näitasid vähemalt kahekohalist kasvunumbrit kõik kauplusegrupid, välja arvatud kasutatud kaupade jaemüük kauplustes ning muu jaemüük väljaspool kauplusi, mis kasvas aastaga vaid 1% võrra. Seega on näha, et parem finantsolukord hakkab mõjuma ka inimeste tarbimisharjumustele ning kasutatud kaupade osakaal tarbimises pigem väheneb.

Kiire kasv jätkus ka sõidukikaubanduses, kus mahud kasvasid aastaga 29%. Uute autode müük on püsinud tugevana ning jaanuaris hakkas kasvama ka autode remont. Oluliselt kiirenes kütuse jaemüük, kus püsivhindades mõõdetuna kavasid mahud aastaga 12%, kuigi kütuse hinnad olid viimaste aegade kõrgeimad. Samas järgnevatel kuudel kütuse müügi kasv tõenäoliselt aeglustub, kuna hinnad on veelgi tõusnud ning pigem hakatakse selles vallas otsima kokkuhoiu kohti.

Konjunktuuriinstituudi poolt koostatav tarbijabaromeeter näitas veebruaris mõningast kindlustunde langust, seda peamiselt hinnangute halvenemise tõttu säästude osas. Kaubandusettevõtete kindlustunne paranes veebruaris mõnevõrra rohkem. Oluliselt tõusid ootused järgmiste kuude müügi osas ning samuti oli tellimusi rohkem kui varasemal kuul, kuid suuresti oli tegu sesoonse arenguga, mis toimub alati veebruaris ning millest olulist mahtude suurenemist ei saa välja lugeda.

Järgnevatel kuudel on oodata mõõduka kasvu jätkumist jaekaubanduses, kuid mõnevõrra siiski aeglasemas tempos kui see toimus jaanuaris, kuna baas on järgnevatel kuudel juba tugevam. Samuti võib mõningast muret tekitada kõrge kütuse hind, mis ei lase inflatsioonil langeda ning võtab tarbija rahakotist üha rohkem eurosid, mida muidu saaks kulutada muudele kaupadele.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Tarkvara

Erply tarkvara – iga poepidaja hindamatu abimees

Mäletad, mida su ema sulle õpetas? Pese enne sööki käed, sest see on eluliselt vajalik. Kui ta õpetaks sind tarkvara valima, ütleks ta: võta Erply, sest ka see on eluliselt vajalik.

Excellent pakub laoettevõtetele terviklikku lähenemist

Pidevalt suurenevate tegevusmahtude ja keerukate tarneahelate tõttu on oluline, et ettevõtte fookus püsiks põhieesmärgil ja ei varjuks tehniliste tegevuste taha. Ettevõtte eri funktsioonide ja osakondade tegevus peab käima käsikäes, sealhulgas raamatupidamine, müük ja laohaldus. Laoarvestus peab kajastuma ka finantsnäitajates ja vastupidi. Kuidas seda lahendada, räägib Excellent Business Solutionsi vanemkonsultant Eva-Mai Saard.

Statistika

E-KAUBANDUS

Teabevara