Kuidas tööstus ja kaupmees ladusalt tööle saada?
Esmaspäeval vastas kaubandus.ee lugejate küsimustele Saku Õlletehase juht Margus Kastein.
VASTATUD KÜSIMUSED
Tervitan Äripäeva ja kaubandus.ee lugejaid ning tänan kõiki küsimuste eest!
Üha enam on hakanud kaupmehed ja tootjad rääkima ÜHISEST äriplaanist. Hoolimata küllalt vastuolulistest eesmärkidest on mõlemil terve hulk ühiseid huvisid. Kui need kaardistada, eesmärgistada ja mõõta on tulemuseks ühine äriplaan. Oluline on märkida, et koostöö eesmärk ei ole tingimata mingi konkreetse kauba või toote müügi kasvatamine, vaid kogu tootekategooria kasv. Nii sünnib kasu mõlemile. Moodsad Lääne-Euroopa jaekaubandusketid teevad väga tihedat koostööd strateegiliste tarnijatega - uute toodete, innovatsioonide arendamine, nende turundamine on ühtviisi suure mõjuga ni kaupmeestele kui tootjatele.
Lisaks ühisele äriplaanile tooksin esile ka äriprotsesside (logistika, IT, mahtude planeerimine) ühise arendamise, selle arvelt tõuseb eelkõige teenuste kvaliteet ja efektiivsus.
Lisaks tuleks üksteist rohkem kuulata oma strateegia väljatöötamisel. Vastastikustel kaasamisel aitab see paremini mõista arenguid nii kaubanduses kui tootearenduses.
Tänan Sind julguse eest oma arvamust avaldada! Ma ise asju nii mustades toonides ei näe – kindlasti ei ole meil midagi häbeneda! Meie kaup on kvaliteetne, valik rikkalik ning kohalik õllekultuur tõusuteel. Näiteks on Saku õlled on aastate jooksul võitnud ridamisi auhindu Soome õllekonkurssidel.
Ei. Üldujul on kaupade väljapanekud ja asukohad varem kaupluste juhtkonnaga kokku lepitud ja kokkulepitust kõrvalekaldeid tuleb üsna harva ette. Meil on professionaalne müügimeeskond, kes hoolitseb Saku väljapanekute kvaliteedi eest.
Tänan muretsemine pärast! Kahjuks ei ole võimalik ilmaprognoosi äriplaani sisse kirjutada, mistõttu oleme teinud oma plaanid kuumadest ilmadest lähtuvalt. Kodumaine müük moodustab meie ärist kokku 65%, ülejäänu läheb ekspordiks. Ekspordiks müüksime palju rohkem, kui meil oleks vaba tootmisressurssi. Seega, kui kodumaine nõudlus väheneb, siis avaneb meil võimalus rahuldada ekspordinõudlust.
Emafirmal on suur roll meie ekspordile. 2009 aastal investeerisime piirkonna moodsaimasse purgiliini, mille tulemusena on meist kujunenud Läänemere regioonis strateegiline tootmispartner oma kolleegidele nii Skandinaavias, Poolas kui Saksamaal. Meie purgiliin töötab juba kolmas aasta järjest 7 päeva nädalas ja 24 tundi päevas.
Lisaks eelmainitule tahan esile tõsta Saku Originaali müügiedu Soomes, kus oleme üks enimtuntud Eesti kaubamärke ja enimmüüdavamaid importõllesid.
Saku Õlletehas ei turunda oma tooteid alaealistele. Vastupidi - Õlletootjate Liidu eetikakoodeksis oleme lisaks kehtivale reklaamiseadusele võtnud vastu rida regulatsioone, mis piiravad alkoholi nähtavust alaealistele. Näiteks ei reklaamita lahjasid alkohoolseid jooke enne kl 21 õhtul, meie reklaamides ei kasutata alla 21-aasta vanuseid näitlejaid, ei seosta tooteid ja reklaame sotsiaalse ega sportliku eduga jne.
Alates maist on taaskord nisuõlu meie valikus olemas. Maailmaõllede seeriasse lisandus Manchesterile ja Dublinile ka Saksa meistrite eeskujul pruulitud ehtne nisuõlu – filtreerimata sudune märjuke kogenud õllesõbrale.
Tänases inforuumis ei piisa ainult klassikalisest (passiivsest) turunduskommunikatsioonist, peame minema tarbijatele lähemale kui kunagi varem.
Kõigepealt tooted. Parim tunnustus ja reklaam on see, kui tooted räägivad ise enda eest ning inimesed jagavad oma head emotsiooni toodete tarbimisest sõprade ja tuttavatega.
Meie toodete valik on nii lai, et igaüks leiab endale midagi. Tuleb kuulata tarbijaid - mais tõime turule tagasi kauaoodatud nisuõlle, alates aprillist oleme tuntud Tšehhi õlle Staropramen esindajad Eestis.
Teiseks oleme pööranud tähelepanu müügi ja turunduse kombinatsioonile - nii näiteks said kõik laupäeval maijooksul kaasa teinud naised kosutuseks VivaSpordi spordijoogi. Või näiteks Katusekino, mis on Tuborgi mitmeaastane projekt!
Ettevõtete profiilid on küllaltki erinevad - Saku Õlletehas on õllede ja lahjade alkohoolsete jookide, mineraalvee ja energiajookide tootja ning müüja. Samas on meie peamine konkurent on aga eelmainitule lisaks tegev veel ka karastusjookide ja mahlade kategooriates, mis on märkimisväärse mahuga. Saku strateegia keskmeks on liidripositsioon Eestis õlle, siidrite ja long drinkide kategooriates. Meie ambitsioonid mahla ja karastusjookide kategooriates on tagasihoidlikud.
Lahe küsimus - muidugi võtaks! Tarmo on teinud suurepärast tööd ja kindlasti saaks ta ka Saku müügiorganisatsiooni juhtimisega elegantselt hakkama, AGA... Meil on juba suurepärane müügimeeskond eesotsas Jaan Härmsiga, samuti kuldne turundustiim – aitäh Sulle Kadri Ärm, nii et kahjuks ei näe vajadust.
Originaal on palju-palju tuntum bränd kui Heineken, seda küll Eestis :)
Tegelikult ei ole õige võrrelda väikeriigi kohalikku brändi suure globaalse õllega. Selleks on meil hoopis teisest kaalukategooriast toode - Carlsberg. Viimastel aastatel on võitlus nende kahe brändi/ettevõtte vahel väga tihe- Heineken on maailmas kolmas ja Carlsberg neljas õlletootja. Ning vahe väheneb Carlsbergi kasuks...
Eile varahommikul käisin oma poegade ja isaga Hiiumaal kalal ja sain tuulehaugi käest paraja pehmovopsu unisesse näkku. Mõnikord ikka juhtub.
Delfi ja Postimees on minu arusaamise kohaselt täiskasvanute portaalid. Äripäev on lõpptarbijatele suunatud turunduskanalina liiga kitsa lugejaskonnaga, Auto24 portaali kasutamist takistab meid eneseregulatsiooni säte, mis keelab alkohoolsete jookide seostamise mootorsõidukite ja liiklemisega.
Pikaajaline koostöö Tartu tudengitega aitab meil suurendada kontaktide arvu põlise konkurendi koduhoovil.
Turunduseelarve planeerimine on johtuvalt toodete arvust küllaltki keeruline. Originaal, Kuld, Rock, Tuborg, Carlsberg, DLight, Radler, Kiss, Somersby, Vichy, VivaFresh, VivaSport Battery, Sinebrychoff - kõik nad on väärikad brändid, mis nõuavad omale õiglast osa turunduseelarvest. Johtuvalt aasta prioriteetidest saab mõni neist rohkem ja teine vähem, kuid kokkuvõttes on turunduseelarve püsinud viimasel viiel aastal samas suurusjärgus.
Lahjad alkohoolsed joogid ja karastusjoogid on käibelt jaekaubandusele suur kategooria (esimese kolme seas). Arusaadavalt on selle kategooria tarnijatel suur mõju jaekaupmeeste müügitulemustele. Me püüame olla aktiivne ja väärtust loov partner oma klientidele.
Koostöö võtmeelementideks peamiste jaekettidega on täna sortiment, hinnakujundus, turundustegevus ja toodete väljapanekud. Samas rõhutaksin taaskord vajadust mõelda ühiselt sellele, kuidas kasvatada kogu kategooria mahtu ja kasumlikkust, parendada protsesse ja efektiivsust.
Näiteks oleme alustanud esimena Eestis õllekategooria Category management programmi, mille tulemusena aitame kaupmeestel õlleriiuleid vastavalt tarbiate soovidele ringi kujundada. Väga aktuaalne on eelseisva suve valguses ühtlustada planeerimisprotsessid nii, et meil oleks tootmise planeerimiseks kaupmeeste müügiplaanid, sel juhul saaksime paremini planeerida tootmist ja parandada tarnekindlust. Samuti disainime näiteks ühe kliendi õllesektsiooni ostukeskonda.
Olen kindel, et meil on rääkida palju rohkem, kui ainult hindadest, sortimendist ja kampaaniatest.
I kvartali õlleturg on Nielseni andmetel kerges languses (-1%), samas on meie Eesti müügimahud veidi tõusnud. Kuna tegemist on madalhooajaga, siis eelseisva majandusaasta tulemuse tegelikuks indikaatoriks on II kvartal.
Ekspordis on meil läinud suurepäraselt - I kvartali mahud on tõusnud võrreldes eelmise aastaga 2,2 korda. Kõige suurema kasvuga turud on Soome, Poola ja Norra.
Tõstan esile väga head tööd Rocki brändiga, Kuldmunaga premeerite kampaaniat Rock Reality.
Kõige olulisemaks pean aga hoopis meile antud tiitleid Parim Turundustiim Best Marketingi poolt ning Parim Klient Kuldmuna Žürii poolt. Need tiitlid näitavad meie turundajate kõrget taset.
See tähendab umbes 50 000 spordist, liikumisest ja tervislikest eluviisidest lugu pidavat rõõmsat inimest!
Saku Õlletehas on SEB Maijooksu, SEB Tallinna Maratoni, RMK Kõrvemaa Nelikürituse, BIGBANK Kuldliiga, ERGO Maailmamängude, Tartu Olümpiajooksu, Narva Energiajooksu ning Eesti Linnajooksud 2012 ametlik joogipartner.
Läbi kõverpeegli ja enseiroonia kõnetavad Saku Originaali reklaamid tema peamist tarbijat – eesti meest.