Autorid: Annika Matson, Annika Matson Kald • 1. august 2012
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Analüüs: jaekaubanduse kasv jääb ka sügis-talvel 7% kanti

Swedbanki makroanalüütik Annika Paabut kirjutab analüüsis, et lähitulevikus jäävad jaekaubanduse kasvumäärad stabiilselt 7% lähedale.

Statistikaameti andmetel kasvas jaekaubandusettevõtete müügimaht juunis eelmise aasta sama perioodiga võrreldes püsihindades 6,5% ning suurimat kasvu võis täheldada apteekides ja kosmeetikatarvete kauplustes, kus müügimahud kasvasid püsihindades  eelmise aastaga võrreldes 15,4%. Üle 10% aastakasvu püsihindades võis täheldada ka spetsialiseerimata kaupluste (peamiselt kaubamajad jmt) müügimahtudes ja müügis interneti või posti teel. Samas toidukaupluste müügimahud on kasvanud aasta algusest saadik ligi 9% (eelmise aasta esimese kuue kuuga kasvasid toiduainete kaupluste spetsialiseerimata kaupluste, kus ülekaalus toiduained, müügimahud keskmiselt püsihindades veidi vähem kui 6% aastases võrdluses). Selline kasvu kiirenemine ühelt poolt on selgitatav toiduainete hinnakasvu pidurdumise ja kõrgema võrdlusbaasiga, ent teisalt võib müügimahtusid mõjutada ka tarbijate eelistuste muutus ning majapidamiste kasutatava tulu tagasihoidlik kasv. 

Võrreldes eelneva kuuga on jaekaubandusettevõtete kaupade jaemüük Statistikaameti andmetel kasvanud 3% (sesoonselt kohandatud andmetel 1%), mis omakorda kirjeldab kasvutrendi jätkumist.  

Aasta teiseks pooleks ootame jaekaubandusettevõtete müügimahtude kasvu jätkumist, mis tuleneb osalt jätkuvalt kasvavast Eestit väisavate turistide arvust ning eestimaalaste eelistustest veeta suvepuhkus just kodumaal. Lisaks mõjutab kulutamisjulgust ka majapidamiste sissetulekute kasv, mida omakorda mõjutab nii olukorra paranemine tööturul kui ka kasvavad palgad. Hirm töötuks jääda on võrreldes aasta alguskuudega märkimisväärselt kahanenud, julgustades inimesi sooritama oste, mida veel aasta alguses pigem edasi lükati. Samas tasub märkida, et kasvanud on ka nende majapidamiste hulk, kelle eelarve on üpris piiratud, mis tähendab, et lähitulevikus väga kiiret jaekaubanduse müügimahtude kasvu oodata ei ole – pigem jäävad kasvumäärad stabiilselt 7% lähedale.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757