28. november 2012
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

5 aastat vastutustundlikku arengut

Juba viiel aastal on vastutustundliku ettevõtluse indeks andnud ülevaate firmade vastutustundlikkusest ja selle arengust Eestis. Sellel aastal sai viis jae- ja hulgikaubanduse ettevõtet määratud kuld, hõbe või pronks taseme kvaliteedimärgiga.

Sel korral oli osalejaid 63. Indeksis osalevate ettevõtete tulemused väljendavad nende taset võrreldes praegust Eesti reaalsust peegeldava võimaliku suurepärase sooritusega. Nagu eelmistel aastatel iseloomustas ka 2012. aasta indeksi tulemusi ettevõtete areng pea igas aspektis.

Paremiku moodustasid paljuski samad ettevõtted, kes on varemgi silma paistnud. Uutest tugeva tulemuse saavutanutest tasub ära märkida Rimi Eesti Foodi, Ragn-Sellsi, Chemi-Pharmi, Danske Banki, DHL Estonia ja Elisa Eesti.

Osalejate koondhinne jäi eelmise aastaga võrreldes samale tasemele (64% võimalikust 100 punktist). Arengust võib aga rääkida samade punktide saamiseks kõrgemale seatud lati ning eelmistest aastatest enam põhitegevusega seotud vastutustundlikkust arvestavate hindamiskriteeriumite tõttu.

Välja anti 33 kvaliteedimärgist. Esimest korda ei loodud indeksi põhjal ettevõtete pingerida: osalejad jaotati tugevuskategooriatesse ning sellest tulenevalt said nad kuld- (lõpptulemus vähemalt 90%), hõbe- (vähemalt 80%) või pronkstaseme (vähemalt 70%) kvaliteedimärgise. Alla 50 töötajaga Eesti väikeettevõtteid hinnati leebematel alustel.

Märgise saanute kõrval osales hindamisel veel palju tunnustust väärivaid ettevõtteid, kes jäid napilt mainitud piiri alla. Valdavas osas iseloomustab neid tugev vastutustundlik tegevus mõnes valdkonnas, ent see võiks olla laiem ja läbimõeldum.

Juhtide vähene kaasatus. Sisuliselt hinnataksegi indeksi määramisel terviklikku ja planeeritud lähenemist vastutustundliku ettevõtluse teemale. Üks olulisi näitajaid on siinkohal ettevõtte juhtkonna kaasatus vastutustundlikku ettevõtlust puudutavate eesmärkide seadmisel ja tulemuste hindamisel, nagu see teiste juhtimisvaldkondade puhul toimib.

On selgunud, et meie ettevõtete üldine vastutustundlik tegutsemine on paljuski kinni tippjuhtide ja omanike väheses seotuses. Kuni aga teema ei muutu juhtide seas loomulikuks juhtimisvaldkonnaks ning arusaam jääb puudulikuks, ei ole suurt arenguhüpet kogu ettevõtlusmaastiku kontekstis loota.

Eelmistel aastatel indeksi kõige nõrgema osana välja toodud vastutustundlikkuse ja jätkusuutlikkuse kommunikatsioon ja aruandlus näitavad küll arengumärke, kuid endiselt mõõdavad ja kajastavad tulemusi veel vähesed ettevõtted. Eraldi vastutustundlikkuse aruannet koostavad vaid üksikud. Küll aga teeb mitu suure mõjuga ettevõtet selgeid samme aruande koostamiseks ja ka vastutustundlikkuse kajastamine ettevõtete kommunikatsioonis on selgelt edenenud.

Rohkem sihipäraseid tegijaid. Ilmselt seoses riikliku vastutustundliku ettevõtluse edendamise tegevuskava hiljutise vastuvõtmisega võib täheldada ettevõtete suurenenud huvi teema vastu.

Eeskätt käib eelnev suurte ettevõtete kohta. Eesti mikro- ja väikeettevõtete vastutustundlikkust on nende vähese osavõtu tõttu indeksi põhjal raske hinnata.

Parimad näited ettevõtete vastutustundlikust tegevusest

Strateegia:

HUMANA SORTEERIMISKESKUS on sotsiaalse suunitlusega ettevõte, mis paigutab rõivaste taaskasutuse edendamisest saadud kasumi arenguabiprojektidesse.

Kogukond:

RIMI EESTI FOOD on eestlaste tervisliku toitumise edendamiseks kutsunud ellu tervisekampaania “Sinu tervise heaks”.

NOTE PÄRNU panustab valdkonna haridusse: õpetamine, õppekavade koostamine, õppematerjalidega varustamine, praktikantide võtmine, õpipoisikoolitused ja vahetusõpilaste praktikaprogramm.

Loodus ja turukeskkond:

VILLAPAI hoiab oma ökoloogilise jalajälje väiksena – pigem müüakse naturaalseid Eesti tooteid, kui transporditakse siia sertifitseeritud kaupu kaugelt välismaalt.

RAGN-SELLS tõi turule kaubanduskeskuste lahenduse, mis võimaldab keskustes tekkivatest jäätmetest suunata taaskasutusse ligikaudu 80 protsenti.

ABB arendab tooteid, mille kasutamine on kliendile pikaajaliselt energiasäästlik ja keskkonnasõbralik.

DHL ESTONIA pakub teenust GoGreen, mille puhul saadetiste CO2-heitmed neutraliseeritakse, investeerides mitmesugustesse keskkonnaarenduse projektidesse.

Töökeskkond:

PÕLTSAMAA FELIX on juurutanud nn peaaegu õnnetuse aruande vormid õnnetusjuhtumite ennetamiseks (näiteks saadakse teada, millised on ohtlikud töökohad, vahendid jne).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Metoodika:

Hindamise aluseks olev küsimustik koosnes neljast osast: vastutustundlik ettevõtlus strateegias (maksimaalselt 20 p ehk 20% kogutulemusest); vastutustundliku ettevõtluse põhimõtete integreerimine ettevõttes (20 p); tegevus kogukonnas, loodus-, tööja turukeskkonnas (40 p) ning tulemuste hindamine, aruandlus ja kommunikatsioon (20 p).

Ettevõtete vastuseid hindas 20-liikmeline ekspertide meeskond. Peale selle auditeerisid ettevõtteid pisteliselt KPMG Balticsi audiitorid. Hindamisel võeti arvesse ettevõtte suurust ja tegevusala. Metoodika peab oluliseks põhitegevusega tugevalt seotud vastutustundlikku tegevust.

Väikeettevõtete puhul ei võetud lõpptulemuse arvutamisel arvesse neid küsimusi, mis väiksuse tõttu ebaolulised on.

Võimalikust maksimumtulemusest vähemalt 70%, 80% ja 90% saavutanutele anti ametlik vastutustundliku ettevõtte pronks-, hõbe- või kuldtaseme kvaliteedimärgis.

Vastutustundlikust ettevõtlusest: Vastutustundlik ettevõtlus (corporate social responsibility, CSR) tähendab äriorganisatsioonide toimimist viisil, kus põhitegevusega on kooskõlastatud tähelepanu ümbritsevale kogukonnale, loodus-, töö- ja/või turukeskkonnale. See koosneb vabatahtlikest tegevustest, mitte asjadest, mida ettevõte peab tegema. Vastutustundliku ettevõtluse juhiseid annab ka eestikeelsena ilmunud standard ISO 26000.

 

Autor: Marko Siller

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757