Liit soovib tubakatooted lettidele jätta

Tubakatootjate Liidu esinaine Aili Herkeli sõnul peaks rohkem piirama tubakatoodete kättesaadavust alla 18. aastastele isikutele mitte tubakatoodete väljapanekut.

171 Eesti väikepoodnikku ja kaupmeest saatsid esmaspäeval sotsiaalministeeriumile kirja, milles paluvad valitsusel kaaluda ministeeriumi kavatsust piirata kauplustes tubakatoodete väljapanekut ja nähtavust.

Järgneb intervjuu Aili Herkeliga:

Mis on tubakatootjate ettepanek, kuidas oleks hea tubakatooteid presenteerida, et kõik osapooled jääksid rahule? Kas see peaks olema kuskil eraldi stendil, eraldi, automaat?

Me ei näe põhjust, miks peaks tänast olukorda muutma? Eestis on viimase viie aasta jooksul suitsetamine vähenenud Euroopa kiireimas tempos. Tubakatooted on täiskasvanud tarbijatele mõeldud tooted, mille müük alaealistele on keelatud. Tubakatoodete turundus ja reklaam on keelatud. Jääb arusaamatuks kes on täna rahulolematu ja millega? Oleme aru saanud, et probleemiks on tubakatoodete müük alaealistele. Sellisel juhul ei ole lahenduseks toodete ärapeitmine, vaid müügi keelu rangem jõustamine. Ka valitsuse koalitsioonileppe ütleb, et karmistada tuleks karistusi alaealistele tubakatoodete müügi eest. Oleme valmis tegema jaekaupmeestega koostöö, et leida lahendusi, kuidas saavutada olukord, et iga vähimagi kahtluse korral küsitaks ostjalt isikut tõendavat dokumenti. Samuti tuleks tõepoolest karmistada karistusi tubakatoodete alaealistele müügi eest. Uued keelud karistavad täiskasvanud Eesti inimesi ja teevad nende elu ilma mõjuva põhjuseta raskemaks, piiratakse tema vabadusi ja ei usaldata täiskasvanud inimesi vastutama oma informeeritud valikute eest.

Kas oleks õigustatud tubakapakkide muutmine - kas see annab soovitud efekti, et tubakatoodete tarbimine väheneb?

Käitumisuuringud näitavad, et väljapakutud suuremad pilthoiatused ei saavuta eeldatavaid eesmärke. Kanadas (mis oli esimene riik, kus nõuti 50% pakendi pinnast katvate pilthoiatuste sisseviimist) läbiviidud läbilõikeuuringute laine tulemused näitasid, et suuremad pilthoiatused ei tõstnud teadlikkust suitsetamise terviseriskidest ega muutnud suitsetamiskäitumist. Pilthoiatuste eesmärk on teavitada suitsetajaid terviseriskidest ja seeläbi vähendada suitsetamise levimust. Kui pilthoiatus ei mõju poole pakki suurusena, siis ei mõju see ka kolmveerand paki suurusena. Küll aga on see taas piirang, mis kahjustab tubakatoodete turuosaliste omavahelist konkurentsi, soosib kaubamärgiliidreid ja kahjustab kaubamärkidega seotud õigusi. Vastavalt hiljutisele Eurobaromeetri uuringule ütlesid 97% vastanutest (nii loobuda üritavad suitsetajad kui endised suitsetajad), et pilthoiatused ei ole mõjutanud neid suitsetamisest loobuma.

Seetõttu usume, et pilthoiatuste kohustuslikuks tegemine ei oleks proportsionaalne meede ega kooskõlas subsidiaarsuse põhimõttega.

Mis te arvate, kui suures mahus väheneb tubakatoodete müük, kui pakendid on ühesugused ja tubakatooteid müüakse leti alt?

Erinevate riikide näidete tuginedes võib väita, et legaalne turg võib väheneda kuni 20%. Samuti näitab praktika, et tarbimine samapalju kahjuks ei lange, vaid pigem tõuseb illegaalne turg. Eesti olukorras, kus täna niikuinii iga neljas sigaretipakk pärineb salakaubast - oleme Euroopas selle näitajaga nn "juhtgrupis" - oleks taoline areng äärmiselt ohtlik.

Mis oleks alternatiiv pakendite muutmisele ja toodete väiksemale presenteerimisele? Tubakatoodete kahe- / kolmekordne hind?

Sellist valikut alternatiivide vahel pole olemas. Täiskasvanud tarbijale tuleb tagada maksimaalne teavitus ja informatsioon erinevate toodetega (ükskõik milliste - see reegel kehtib ju kõikide kaupade kohta!) kaasnevate riskide kohta, et ta saaks teha maksimaalselt informeeritud ja vastutustundliku valiku.

Alaealistega on hoopis teine lugu. Meie arvates peaks keskenduma tubakatoodete kättesaadavuse piiramisele alla 18-aastaste jaoks. Eriti oluline on, et vanuse tõendamise kohustust rakendataks täie rangusega, veelgi olulisem on järelevalve ja jõustamine. Nende nõuete eiramine võiks tuua esimesel korral müüja jaoks kaasa tõsise hoiatuse ja trahvi, ja korduval rikkumisel litsentsist ilmajätmise. Meie toetame täielikult sellist jõulist lähenemist.

Osale arutelus

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Tarkvara

Excellent pakub laoettevõtetele terviklikku lähenemist

Pidevalt suurenevate tegevusmahtude ja keerukate tarneahelate tõttu on oluline, et ettevõtte fookus püsiks põhieesmärgil ja ei varjuks tehniliste tegevuste taha. Ettevõtte eri funktsioonide ja osakondade tegevus peab käima käsikäes, sealhulgas raamatupidamine, müük ja laohaldus. Laoarvestus peab kajastuma ka finantsnäitajates ja vastupidi. Kuidas seda lahendada, räägib Excellent Business Solutionsi vanemkonsultant Eva-Mai Saard.

Erply tarkvara – iga poepidaja hindamatu abimees

Mäletad, mida su ema sulle õpetas? Pese enne sööki käed, sest see on eluliselt Kui ta õpetaks sind tarkvara valima, ütleks ta: võta Erply, sest ka see on eluliselt vajalik!

Statistika

E-KAUBANDUS

Teabevara