Ministeerium: jaemüük tugevas kasvus

Majandusministeeriumi hinnangul jätkus detsembris võrdlemisi tugev jaemüügi kasv, kuid senisest mõnevõrra aeglasema tempoga.

"Aasta varem olid müüginumbrid juba päris head ning nii tugeva baasi pealt on üha raskem kiiret kasvu näidata," kommenteeris ministeeriumi majandusanalüüsi talituse peaspetsialist Karel Lember. "Mõnevõrra kesisem oli seis sõidukikaubanduses, kus mahud aastases võrdluses langesid. Järgnevatel kuudel on oodata senise trendi püsimist, kasv küll jätkub, kuid mullusest pigem aeglasemas tempos," prognoosis Lember.

Statistikaamet andmeil ulatus 2012. aasta detsembris jaemüük 429 miljoni euroni, suurenedes aastaga viis protsenti. Võrreldes eelmise kuuga kasvas müük sesoonselt ja tööpäevade arvuga korrigeeritud andmetel kaks protsenti. Jaekaubandusettevõtete müügitulu oli 525 miljonit eurot, tõustes aastaga kümme protsenti.

Lemberi sõnul oli 2012 Eesti jaekaupmeestele küllaltki hea aasta: müük suurenes püsivhindades seitse protsenti ning jõudis mahuliselt 4,4 miljardi euroni. "Kuigi kasv oli kiire, jäädi mahtudelt siiski veidi vähem kui kümnendiku võrra alla tarbimise tippajale 2007. aastal," võrdles Lember. "Samas võib praegu tõdeda, et kui toona tarbisime suuresti laenuraha eest, siis nüüd kulutatakse seda, mida ise on teenitud ning selle kõrvalt suudetakse veel vanu laene ka tagasi maksta. Seega võib öelda, et tarbimisbaas on oluliselt tugevamaks muutunud." Lemberi sõnul tunnetavad seda ka kaubandusettevõtted, mis on viimasel ajal jälle laienema hakanud ning kaubanduspinna jätkuvat lisandumist on oodata ka järgnevatel aastatel.

Suurematest kaubagruppidest suurenes toidukaupade müük detsembris varasema aastaga võrreldes kolm protsenti. Aasta lõpupoole kasv küll aeglustus, kuid siin toob Lember ühe põhjusena välja kõrge baastaseme. "Samuti osutus aasta lõpp nõrgaks majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjali jaemüüjatele, kuna siin langesid mahud aastaga viis protsenti," hindas Lember. "2011. aasta lõpus oli selles kaubagrupis küllalti kiire kasv ning ilmselt tehti paljud kriisi ajal tegemata jäänud ostud siis ära ning nüüd oli vajadus tarbimiseks väiksem."

Sõidukikaubanduses langesid mahud aastases võrdluses esimest korda pärast 2010. aasta keskpaika. Kokku vähenes selle segmendi müük detsembris aastaga ühe protsendi võrra.

"Viimased paar aastat kasvas sõidukikaubandus kiiresti ning nüüd on näha rahunemise märke," kommenteeris Lember. "Sellest hoolimata oli esialgsetel andmetel Eesti mullu kõige kiirema uute autode müügi kasvuga riik Euroopas."

Lisaks toob Lember positiivse poole pealt välja mootorikütuse müügimahtude 13-protsendilise kasvu, mis näitab, et inimesed liiguvad ning majanduslik aktiivsus on kõrge. "Samas on kütuse hind püsinud aasta lõpus stabiilsena ning tarbija ei ole uute hinnašokkide osaliseks saanud, mis oleks võinud tarbimisele negatiivselt mõjuda," ütles ta.

Konjunktuuriinstituudi koostatav kaubandusbaromeeter muutus jaanuaris jälle positiivseks ning oli veidi kõrgem kui aasta tagasi samal ajal. Mullusega võrreldes olid positiivsemad ootused järgnevate kuude müügile ning tellimustele. Ministeeriumi hinnangul paranes tarbijate kindlustunne samuti nii aastases kui ka kuises võrdluses: paranes hinnang nii enda kui ka riigi majanduslikule olukorrale ning oluliselt vähem kardeti tööpuudust.

Lemberi hinnangul ei ole selle aasta algul jaekaubanduses suuri muutusi oodata. "Ilmselt kasv jätkub, kuid mõnevõrra aeglasemas tempos. Palju sõltub sellest, milliseks kujuneb meie suurimate kaubanduspartnerite majanduslik olukord ning millised lahendused leitakse Euroopa võlakriisile," võttis Lember kokku. 

Osale arutelus

  • Ave Lepik

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Seotud lood

Jälgi Kaubandust sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Valdkonna töökuulutused

Tarkvara

8 põhjust, miks valida PilveNAV

PilveNAV on veebipõhine ja kuutasuline majandustarkvara arenevale ettevõttele, mis kasvab koos ettevõttega. Tarkvara on saadaval valmislahendusena ja taskukohase hinnaga.

Excellent pakub laoettevõtetele terviklikku lähenemist

Pidevalt suurenevate tegevusmahtude ja keerukate tarneahelate tõttu on oluline, et ettevõtte fookus püsiks põhieesmärgil ja ei varjuks tehniliste tegevuste taha. Ettevõtte eri funktsioonide ja osakondade tegevus peab käima käsikäes, sealhulgas raamatupidamine, müük ja laohaldus. Laoarvestus peab kajastuma ka finantsnäitajates ja vastupidi. Kuidas seda lahendada, räägib Excellent Business Solutionsi vanemkonsultant Eva-Mai Saard.

Statistika

E-KAUBANDUS

Teabevara