Autor: Maarit Eerme • 4. veebruar 2013
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kõik testitud tootemärgistused põrusid

Möödunud aasta lõpus hindas Eesti Silmakirurgide Selts tarbijakaitseameti palvel 11 toidu- ja tööstuskauba märgistuse loetavust. Kõik tooted osutusid raskesti loetavateks või lausa loetamatuteks.

Hindamisele läksid järgmised tooted:

sõrmevärvid Kids Toys (Selver AS, Marienthali Selver),hambapasta Colgate Smiles 50 ml (Rimi Eesti Food AS, Magistrali Rimi),huulepalsam Garnier (Rimi Eesti Food AS, Magistrali Rimi), hambapasta President 30 ml (Prisma Peremarket AS, Rocca al Mare Prisma),õuna-viinamarjamahl (Maxima Eesti OÜ, Paldiski Maxima),Baski kaste pipraga 280 g (Grossi Toidukaubad, kauplus OG Elektra),lahustuv magustatud kakaojook Nestle 15 g (TÜ Tartu Tarbijate Kooperatiiv, Mehikoorma A&O),Fazeri iirise ja kakaomaitselise täidisega lagrits 20 g (TÜ Tartu Tarbijate Kooperatiiv, Mehikoorma A&O),Old Farmeri turistieine sealihast 250 g (Rimi Eesti Food AS, Kärberi Säästumarket),Old Farmeri hautatud veiseliha 250 g (Rimi Eesti Food AS, Kärberi Säästumarket),Fitnessi jogurtijäätis virsikutükkidega 90 g (ABC Supermarkets AS, Nõmme Comarket).

Eksperdid võtsid hinnangu andmisel lisaks kirja suurusele arvesse ka tähevahesid, kirja ja taustavärvi kontrasti ning trükikvaliteeti. Amet on alustanud kõigi toodete maaletoojate ja esindajate suhtes menetlust ning teavitanud sellest ka tooteid müünud kauplusi.

Raskesti loetavad või loetamatu märgistusega tooted jätavad tarbija ilma vajalikust infost, mis võib raskematel juhtudel, näiteks allergikute puhul, seada ohtu kasutaja tervise ja isegi elu.

„Hindamisel põrunud toodete seas on mitmete suurte tootjate omi. Seetõttu jääb selgusetuks, miks nad ei investeeri rohkem märgistuse loetavusse, samas kui tänavapildis ja meedias on näha just nendesamade tootjate reklaame. Tarbija üks põhiõigusi on saada toote kohta infot, loetamatu märgistuse puhul on seda õigust aga rikutud. Tekib küsimus, kas elementaarseid nõudeid eirav ettevõtja on vastutustundlik,“ kommenteeris tarbijakaitseameti peadirektor Andres Sooniste.

Sooniste lisas, et kauplejad vastutavad selle eest, et nende müüdavate toodete märgistused oleksid korras. Kauplejal on õigus puuduliku märgistusega toodet müüki mitte võtta.

Tarbijakaitseamet kutsub inimesi üles teada andma toodetest, mille märgistus pole loetav. Eestis kehtivate seaduste järgi peab tarbijale pakutava või müüdava kauba märgistus olema loetav, arusaadav ja üheselt mõistetav.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757