26. aprill 2013
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Kiirmoekett: H&Mi tulek tõstab kõigi käivet

LPP Retail Estonia tegevjuhi Hendrik I. Passi sõnul suureneb üleilmse rõivapoodide keti H&M Eestisse tulekuga keskuste külastatavus ning sellest võidavad kõik keskuse poed.

2. mail kell 10.00 - 12.00 vastas lugejate küsimustele kõige rohkem kaubanduspinda omav moepoode haldav LPP Retail Estonia juhataja Hendrik I. Pass.

Loe millised plaanid on LPP Retail Estonial tulevasteks aastatel, kui suur palk on klienditeenindajatel ning milline kaubanduspind on nende jaoks kõige kasumlikum.

LPP Retail Estonia OÜ on juhtiv rõivaste jaekaubanduse ettevõte Eestis, mis toob maale Reserved, Mohito, House ja Cropp kaubamärke ning haldab üle 8000 ruutmeetri kaubanduspinda.

Sellel nädalal sõlmis LPP Retail Estonia rendilepingu Ülemise Keskusega, et avada uues osas 3500 ruutmeetrisel pinnal 4-5  uut kauplust ja olla keskuse ankurüürnikuks. 

Loe küsimuste vastuseid siin:

VASTATUD KÜSIMUSED

Millist muudatust ootate moekaubanduse turul, kui kaupluse avab H&M? Millist konkurentsi tunnetate? Kas Teie jaoks muutub midagi?

H&M otsus näitab usaldust Eesti turu vastu ning usun, et lisaks klientidele võidavad sellest ka kaupmehed. H&M tulekuga kaasneb kindlasti tarbijate ümberjaotumine, selles ei ole kahtlust. Kaubanduskeskustes, kus H&M oma kauplused avab, kasvab keskuse külastajate arv, mis on äärmiselt positiivne ja sellest võidavad kõik keskustes asuvad kauplused. Missuguse kontseptsiooni ja kollektsiooniga H&M meie moetarbijate vajadusi täitma hakkab, seda on veel hetkel keeruline hinnata.Kõige suuremat konkurentsi näen ma pigem tööjõu valdkonnas, see tekitab rotatsiooni ja ülesostmist ning siin on H&M-l oma tuntusega selge konkurentsieelis. Kas kogu lubatu ka reaalselt toimima hakkab, sellest kuuleme-näeme pisut hiljem, kuid ilmselgelt peavad töötajad arvestama suure töömahu ja kõrge efektiivsuse nõudega ka selles ettevõttes.

Milline kaubanduskeskus on Teie jaoks kõige kasumlikum, kui arvestada müüki ruutmeetri kohta?

Müük ruutmeetrikohta täit ülevaadet ei anna, sest kaupluste suurused on erinevad. Meie lähtume ikkagi kaupluse puhasrentaablusest ja need tulemused on paremini võrreldavad. Üldiselt on kõik kaubanduskeskused, kus meie kauplused asuvad, olnud pikema perioodi jooksul kasumlikud (v.a. Rakvere Põhjakeskus), kuid kõige kõrgemat keskmist müüki ruutmeetri kohta me saavutame Viru Keskuses, kus meil on kaks kauplust Reserved ja Mohito.

Kas te plaanite ka mujal, kui Tallinnas uusi poode avada? Näiteks Tartus või Narvas?

Päris uusi poode me sel aastal ei ava, esialgne tegevuskava on laiendada olemasolevaid kauplusi hästi toimivates kaubanduskeskustes. Kaubanduskeskuste laiendusprojektidega kasutame kindlasti sobivat võimalust oma kaubanduspinda kasvatada ja järgmised uuenenud Reserved ja Cropptown kauplused avatakse käesoleva aasta augusti lõpus Tartu Lõunakeskuses.

Kui suur on Teie töötajate keskmine brutopalk? Kas töötajatele on välja töötatud ka motivatsioonisüsteem? Kui jah, siis milline see on?

Majandusaasta aruande andmetel oli meie ettevõtte keskmine brutopalk 2012 aastal 845€. Töötajatel on välja töötatud motivatsioonisüsteem, mis on seotud kaupluste eesmärkide täitmisega ja selle põhjal on võimalik oma põhikuupalka suurendada igakuiselt.

Kas on plaanis ka lasteriiete müüki laiendada? Ootaks neid ka teistesse keskustesse kui ainult Rocca.

Jah, uus Reserved kontseptsioon näeb ette kaupluse pinna suurendamist ja lastosakonna olemasolu. Seega kõik järgmised Reserved kauplused, mida me laiendame ja avame, sisaldavad lasteosakonda.

Kiirmood soodustab vastutustundetut tarbimist - riided kuluvad kiiresti, lähevad kiiresti katki ning pidevalt meelitatakse kliente uut hooajakaupa ostma. Miks?

Rõivatööstus on tõepoolest viimase kahekümne aastaga muutunud ja domineerima on hakanud kiirmoeketid, mille tulemusena võib esineda teie poolt nimetatud probleem – riiete kiire kulumine. Samas me käitume vastavalt nõudlusele ja nõudlus väidab jätkuvalt, et keskmise sissetulekuga tarbijad soovivad samuti riietuda moodsalt ja teha seda mõistliku raha eest. Kui mingil hetkel tarbijad otsustavad, et kiirmood propageerib vastutustundetut tarbimist, siis nõudlus väheneb ja ettevõtted hakkavad oma ärimudelit muutma või lahkuvad sellest ärist üldse. Inimesed on vabad oma otsustes ja valikutes ning mingil hetkel on nad otsustanud, et ei soovi käia aastaid ühe ja sama rõivaesemega, nad vajavad samuti muudatusi oma igapäevategevustesse ja üheks selliseks väljundiks võivad olla riided.

Märtsikuine jaemüük näitas statistikaameti andmeil 7% kasvu. Kui palju kasvas müük teie ettevõtte kauplustes? Millise kasvuga arvestate järgmistel kuudel-kvartalites? Mis nende ootuste taga on?

Olles börsiettevõtte tütarettevõte, siis ei saa ma kommenteerida jooksva aasta müüginumbreid, nende kasvu või kahanemist. Emaettevõte on teavitanud 18% müügikasvust märtsis võrreldes eelmise aasta märtsiga, kuid see hõlmab kogu LPP Grupi käivet http://www.inwestor.lpp.com.pl/en/index-materialdetails-3131.htmlTeie poolt pakutud 7% oleks suhteliselt hea kasv käesolevaks aastaks, kuid ma arvan, et selle kasvu üheks osaks on kindlasti ka madalam võrdlusbaas 2012 aastal. Meie loodame oma müügikasvu tagada sellega, et grupp on otsustanud ühtlustada Euroopa Liidu riikide müügihindasid, mis peaks tagama konkurentsivõimelisema hinnataseme. Teiseks kasvumootoriks peame kaubavaliku ühtlustamist – kuna meie kaubavalikus erisused vähenevad, mis olid tingitud väiksemate kaupluste olemasoluga.

Mitu uut kauplust tänavu avate, palju selleks investeerite ning uusi töötajaid palkate?

Tänavu kaupluste arv iseenesest ei suurene (pigem väheneb ühe võrra), kuid suureneb kaubanduspind. Ligi kolmandiku võrra kasvas Rocca al Mare Reserved ning pisut enam kui kaks korda kasvab käesoleva aasta augustis avatav Reserved Tartu Lõunakeskuses.Reaalne kaupluste arvu suurendamine toimub 2014. aastal, mis tuleb väga investeerimismahukas. Sel aastal laienevad Narvas Astri keskus kui ka Tallinnas Ülemiste keskus, milles me osaleme. Narvas avame neli kauplust ja Ülemiste keskuses viis kauplust. LPP jaekontseptsioonide portfelli lisandus käesoleval aastal viies bränd Sinsay, kuid seda kontseptsiooni edukust ja sihtrühma käitumist veel testitakse koduturul ja enne käesoleva aasta sügist otsust nende rajamisest teistesse riikidesse ei langetata.

Teie keti kauplusi ei nimetatud kui head teenindust pakkuvaid kohti (Hea Teeninduse Kuu tulemuste põhjal). Millega seda selgitate?

Kahjuks ei oma ma ülevaadet Hea Teeninduse Kuu tulemuste kohta, seega ei oska täpsemalt selgitada, milles see seisneb. Ettevõttes koolitame oma töötajaid ja proovime igati toetada head teenindust, kuid kindlasti toimuvad ka meie kauplustes taunitavaid olukordi teeninduse käigus. Pigem on see probleem tingitud asjaolust, et aegajalt satuvad kollektiivi tööle inimesed, kes müüja tööd ei väärtusta, nad käsitlevad seda ametikohta ajutisena, kuna midagi paremat hetkel pakkuda ei olnud. See kutsub esile ükskõikse suhtumise ja nii see negatiivne tagasiside tekib.

Miks on Eestis rõivaste hinnad kallimad kui Euroopas?

Mul on on hea uudis klientidele – olukord muutub. Meie emafirma LPP otsustas aasta alguses rõivaste hinnad Euroopa liikmesriikides ühtlustada. Eestis alustasime hindade ühtlustamisega aprillis, nii et täna meie poodides ringi käies, võite näha ülekleebitud hinnasilte, mille all on veel kõrgem hind. Uue hinnastamise tulemusel on Reserved, Mohito, House ja Cropp hinnad langenud kuni 20%. Meie sügiskollektsioon vastab juba täielikult uuele, Euroopaga ühtlustunud hinnapoliitikale. Teadolevalt oleme suurimatest kettidest üks esimesi, kes hindade ühtlustamise teed läheb ning usutavasti järgivad meie eeskuju ka teised. Kokkuvõttes muudab see aga juba lähitulevikus rõiva ostu eesti inimesele taskukohasemaks.Ma siiski arvan, et hinnapoliitikat ei saa vaadata ühekülgselt, siin tuleb vaadata laiemat pilti nagu turg ja selle maht, kaubandustegevuse kui niisuguse kulubaas, maksud jne. Need kõik määravad ära nii kauba sisseostuhinna, kui ka lisanduvad müügimarginaalid, et suudaks äri üleval hoida, piisavalt investeerida ja ka omanikule tulu teenida. See võib tunduda kordamisena, kuid Eesti on väike turg ja seetõttu ei saavuta paljud maaletoojad Euroopa madalamat sisseostuhinda, kuna need on piiratud mahtudega, mida Eestis kindlasti ei suudeta täies mahus realiseerida.

Aprillis avasite suurima Reservedi kaupluse Rocca al Mare keskuses, kas olete esimeste tulemustega rahul?

Esialgsete tulemuste põhjal oleme selle kauplusega väga rahul, kasvanud on nii külastajate kui ka ostude arv. See kauplus oli esimene uue kontseptsiooniga kauplus Eestis, ta on varustatud täieliku kollektsiooniga (ca 38 000 toodet) ning naiste-, meeste- ja lasteosakondade eraldatus aitab tarbijal paremini tooteid üles leida. Kaupade läbimüügikiirus on kasvanud ja seetõttu uueneb kaubavalik kaks korda nädalas uute toodetega. Tooted, mis on juba läbimüüdud, reeglina enam ei kordu.

Olete üks pikaaegsemalt antud sektoris rõivaketti juhtinud inimene, kuidas nende aastate jooksul on turg muutunud?

Kõige suurem muudatus on toimunud selles, et enamus tänavakaubanduse kauplustest on kolinud kaubanduskeskustesse. Alustas ka Reserved oma esimesel kauplusega pooleldi tänavakauplusena (Melon keskuse nurga peal 2002. aastal), mille olime paljus just samadel põhjustel sunnitud kolm aastat hiljem sulgema.Kindlasti on kasvanud konkurents ja kaubamärkide valik, investeeringute maht kauplustesse ja kaubavalikusse, nii klient kui kaupmees on muutunud targemaks. Klientide elu ja valikuvõimalused kui ka shoppamise ajakasutus on läinud tunduvalt paremaks, kaupmeestele muidugi keerulisemaks, sest nad peavad rohkem pingutama, et tagada vajalik kliendivool oma kauplusesse ka kaubanduskeskuses.

Mis suunas kavatseb LPP edasi areneda, kas ja kus avate uusi poode?

LPP kavatseb oma turupositsiooni kindlasti kasvatada, selleks on ainult kolm võimalust a) laiendada olemasolevate kaupluste kaubanduspindasid ja kindlustada maksimaalne valik; b) avada uusi kauplusi või mõelda välja uusi jaekontseptsioone; c) osta üles mõni konkurent, kes on omab mingis segmendis head positsiooni.Meie suurem laienduse kava on planeeritud 2014 aastasse, kus lisandub kokku viis uut kauplust ja laiendatakse olemasolevat nelja kauplust.

Olete üks väheseid moebrände, kelle käive on Eestis kasvanud, mis on selle põhjus? Kas olete positsioneerinud end kallimaks?

Vastupidi, meie oma hinnataset tõstnud ei ole ja viimase kolme aasta keskmine ost on jäänud samale tasemele. Pigem näeme me hindade soodsamaks muutumist käesoleval aastal, sest aprillis algas EL-i turgude hindade ühtlustamise protsess. Ma loodan, et tarbijad on seda juba märganud.Ma arvan, et meie käibekasvu taga on pigem kollektsioonide edukus, mõistlik hinna- ja kvaliteedisuhe, moekus ja sihtrühmade vajaduste täitmine.

Autor: Hendrik Ilja Pass

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757