27. mai 2013
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Edukas e-pood eeldab läbimõeldud lahendust

Veebikaubandus on tõusval teel, järjest rohkem inimesi poodleb veebis. Viimane aeg on oma ettevõttele ka veebipood püsti panna. Kust alustada?

“Esimene samm on sihtgrupi mõistmine. Kes on sihtgrupp? Mida nad tahavad ja kuidas? Mis sõnastust nad kasutavad toodete kirjeldamisel? Mille järgi tooteid valivad? Mis on oluline ja mis mitte?” räägib internetmarketing.ee ekspert Peep Laja veebipoe ehitamisega alustamisest. “Selle info põhjal saab alles hakata vaagima, millist ülesehitust on vaja poele.”

Elitec Group OÜ juhatuse liige Asko Berensi sõnul pole tänapäeval e-poe ehitamine enam raketiteadus. “Internetis on mitmeid pakkujaid ja valik on päris suur,” lisas ta ja tõi välja, et poe saab püsti ka suurte investeeringuteta.

WSI Online juhtivpartner Armin Tüll soovitab otsida veebipartner, kellega koos projekti teha. “Oluline on mõsta, et veebipood pole lihtsalt mingi koduleht, mis kiirelt valmis teha ja ülesse panna, vaid pikaajaline protsess. Mõelda tuleks samamoodi, kui oma uut reaalset kontorit/poodi/salongi teises linnas/riigis avada,” lisas Tüll.

“Tähelepanu tuleks pöörata, et e-pood sisaldaks väärtuspakkumist, mis eristaks seda teistest konkurentidest. Selleks võib olla tootekirjeldus, hind, garantii, tagastustingimused, klienditeeninduse kiirus või midagi muud,” ütles Art Media Agency OÜ ekspert Üllar Tamm. “Tihti peale ei osata välja mõelda, mis on e-poe väärtuspakkumine või konkurentsieelis ja tehakse samasugune nagu konkurendil.“

Mida võtta, mida jätta?

“Esimene samm: tuleb kaardistada vajalik funktsionaalsus ja tingimused e-poele, et saaks valida platvormi, mis vastab nõuetele,” soovitab Laja. Üks barjääre Eesti firmadele on see, et paljud populaarsed e-kommentsplatvormid ei toeta Eesti-keskseid maksemeetodeid. 

Laja sõnul võiks väiksema eelarvega ettevõtted eelistada karbitoodet. “Üks selline oleks näiteks Pipfrog,” lisab ta. Kes vajab enam kontrolli ja piiramatuid võimalusi oma e-poe arenduseks, see võiks pigem pöörduda avatud lähtekoodil baseeruva e-poe poole - nagu Magento või WooCommerce. “Nendega kaasneb suurem juurutuskulu, aga pikas perspektiivis võib olla odavam ja parem kui kuumakse-põhised karbitooted,” lisab Laja.

Tüll soovitab uurida PrestaShopi, Magento, OpenCarti ja erilahenudste võimalusi. “Lihsamate lahenduste korral võib kaaluda ka Wordpressi võimalusi,” pakub Tüll.

Mõnel juhul saab veebipoe alguses luua tasuta. “Tuleb ainult jooksvat kuumaksu või aastamaksu tasuda. Tasuta valmiskavanditega saab e-poe luua sisuliselt kohe,” tutvustab Berens Elitec Group teenuseid.

“Enamus kordi paneb lahenduse valiku paika eelarve,” toob Tamm välja. “Piiratud eelarve korral on kõige mõistlikum valida vabavaraline lahendus, mis  on taskukohane, kuid siis tuleb ise rohkem tööd.” Ka tehniliste platvormide poolelt on soovitatav Tamme sõnul valida vabavaraline platvorm, sest kui ettevõte soovib tulevikus kodulehe valmistajat vahetada, siis on see lihtsam ja teine arendaja on platvormiga tuttav. “Kui e-poe tellija ei ole väga IT-teadlik, siis tuleks valida platvorm, mida on eelkõige lihtne kasutada ja administreerida,” lisab Tamm. Sellisel juhul võib sobivamaks osutuda spetsiifilisem haldusliides.

Kiire käkk ei toimi

“Suurima viga on e-poe spagetimeetodil loomine - visatakse mingi asi odavalt ja kähku valmis ning loodetakse, et toimib. Reeglina ei toimi,” ütleb Laja. Alustama peab põhjalikust kliendiuuringust ja e-poe algusest peale müügile optimeerima. 

Ka Berens näeb, et sageli tehakse e-poodi millegi muu töö kõrvalt ja oma e-poe loomiseks eriti aega ei jää. “Loodetakse, et e-pood kuidagi iseenesest valmis saab ja ka kliendid kohe tormi jooksevad. Meil on väga palju kogemusi klientidega, kes on e-poe loonud, aga sisuliselt ei jõua sellega tegeleda ja ühel hetkel asi lihtsalt "vajub ära",” lisab ta.

Sageli loodetakse Berensi sõnul, et kui e-pood on olemas ja võibolla ka väga hästi üles ehitatud, siis kliendid iseenesest tekivad. “Puuduvad teadmised internetiturundusest.”

“Suur viga on ka kokkuhoid loomefaasis, mis hiljem maksab valusalt kätte,” lisas Laja. E-kaubandus on väga spetsiifiline ala ja e-poe müügile optimeerimiseks on vaja kaasata vastavaid spetsialiste protsessi. Siin peab mainima, et keskmised tarkvaraarendajad ja veebidisainerid ei tea poodide müügile optimeerimisest eriti midagi. Arendus ja online müük on väga erinevad alad, mis nõuavad erinevaid kompetentse. 

“Kui alguses e-poe loomisel kokku hoida ja proovida kõike teha ise või odavaid teenusepakkujaid kasutada, siis see maksab kätte kesise müügiga - aga müük on ju kogu e-poe peamine eesmärk, seega töötatakse iseenda vastu,” ütleb Laja. 

Kirjelda toodet

Tamm toob suurima veana välja e-poodide tekstid ja sisumaterjalid ja/või nende puudumine. “E-poe juures ei ole kõige tähtsam, kas „osta“ nupp on roheline või sinine või kas menüü on horisontaalselt üleval või vertikaalselt kõrval. See võibolla mõjutab 1% koguostude arvu. Oluliselt määrab enam, kuidas on toode lahti seletatud, kas sinna on lisatud emotsionaalset juttu ja kui palju on vaeva nähtud sisuloomega. Tihtipeale on sisutekstid liiga tehnilised,” lisab Tamm ja toob näite. “Tool A, millel on tootekirjelduseks: Mõõdud: 45/41/97cm. Hind: 170€. Tool B, mille tootekirjeldus on: Tool B on ergonoomiline tool, millel sobib istuda ka rohkem kui 8 tundi päevas ilma, et see väsitaks selga. Metallist jalad tagavad tooli vastupidavuse. Käetugi on spetsiaalselt disainitud nii, et see toetab kätt kontoritöö tegemisel. Mõõdud: 44/40/95cm. Hind: 210€. Kui tootekirjeldus suudab välja tuua kitsaskohad, mis inimesele on varem probleemiks olnud (väsinud selg, varasem tool lagunenud kiirelt), siis eelistatakse isegi kallimat toodet. Paraku enamus e-poode pakub tootekirjelduseks ainult tehnilisi parameetreid. Põhjenduseks tuuakse, et igale tootele ilusa tootekirjelduse tegemine on liigselt suur töö. Kui on soov teha tõsiseltvõetav e-pood, mis ka toimib, siis otseteid eduni internetis ei ole. Selleks, et toimivat turundusteksti saada, ei ole vaja palgata copywriterit. Kirjuta toote tekst nii nagu seletaksid seda lahti oma vanaemale või sõbrale. Selgita, miks see hea on lihtsas sõnastuses ja arusaadavalt.” Mida kallim on toode, seda pikemat tootekirjeldust ta vajab. Ühe € ostu puhul ei ole inimesel riskifaktor suur – hirm ei ole nii suur kui ta saab petta ja kaotab ühe euro. Kui poe külastaja aga ostab paarisaja eurost toodet, siis on vaja teda rohkem veenda.

Kui koduleht on loodud nii, et seal ei ole piisavalt infot, disain on ajale jalgu jäänud ja kodulehe ülesehitus väga segane, siis külastajal puudub usaldus antud e-poe vastu, selgitab Tamm. “Põhjaliku kirjeldusega jätad endast spetsialisti mulje ja inimene usaldab sinu arvamust,” lisas ta. Usalduse puudumine ei pruugi olla ainult e-poe müüja vastu, vaid võib olla ka toote vastu. Inimene ei tea, millised on kõige paremad kõrvaklapid. Kui sul on toodete juures kasutajate kommentaarid, siis need on kõige suuremaks mõjuriks usalduse tekitamiseks toote vastu. Inimene usaldab kommentaare rohkem kui tootekirjeldust. Kommentaare aga kohtame väga väheste e-poodide juures.

Tüll toob suurima veana välja keerulise ostuprotsessi. “Paljud e-poed nõuavad kohustuslikku registreerimist, mis sageli tähendab, et ost jääb registreerimise juures pooleli ja peale konto loomist tuleb tooteotsinguga uuesti alustada,” selgitab ta. Hoopis kavalam on soovitada registreerimist peale ostu sooritamist, et salvestada kliendi informatsioon tuleviku tarbeks. Samuti ei jäta paljud e-poed meelde ostukorvi lisatud tooteid, kui kasutaja on lehelt juba lahkunud ja ostukorvi pooleli jätnud. Ost võis katkeda nt katkendliku internetiühenduse tõttu, mis tähendab, et poodi naasnud inimene peab protsessi uuesti kordama. Samuti on ebameeldiv üllatus lisatasude küsimine chek-out faasis, sobiva maksevõimaluse puudumine, transpordi lisatasud jm üllatused.

 

7 olulist küsimust veebipoe loomiseks

1. Kas e-poe funktsionaalsust saab tulevikus vastavalt vajadusele laiendada?

2. Kas disaini on lihtne muuta ja kas on võimalik luua 100% unikaalne kujundus või peab leppima etteantud mallidega?

3. Millised on juurutuskulud: sa saad nii palju kui sa maksad?

4. Milline on kasutatav platvorm: kas see on üle maailma levinud, aktiivselt arendatav e-poe platvorm või kohaliku väikefirma kodukootud lahendus, mille puhul jääd klienditoeta, kui ettevõte töö lõpetab?

5. Milline on sinu tehniline kompetents? Võib olla vajadus seda sisse osta.

6. Milline on e-poe kasutajamugavus ja ostuprotsess? Kohustuslik registreerimine, pikad ankeedid ja segavad tegurid on ühed enamlevinud põhjused, miks ostu jääb sooritamata. Erilist tähelepanu väärib müügitunnel - üleskutsed, tootekirjeldused ja ostu funktsioon. Kuldne reegel on hoida ostukorv alati nähtaval, et kasutaja saaks kiiresti chek-outi minna, kui sobivad tooted välja valitud.

7. Millised on ülesehitus, tootekategooriad, otsingufunktsioon ja lisamüügi võimalused? Loogika on lihtne - mida lihtsam ostuprotsess, seda vähem kliente läheb ostu sooritamise lõppetappidel kaotsi. Ületamaks kliendi ootusi, paku nt sooduskupongi järgmsieks ostuks. 

Allikad: WSI Online juhtivpartner Armin Tüll, internetmarketing.ee ekspert Peep Laja

Autor: Kristi Malmberg, Mariliis Pinn

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757