Autor: Aira Tammemäe • 20. juuni 2013
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

ETK uus tarneleping surub tootjad ja hulgikaupmehed nurka

ETK karmistas uues tarnelepingus oluliselt kauba müüjale esitatud tingimusi, kokku sisaldab tarneleping 15 erinevat trahvi. ETK ei võta endale mingit vastutust.

Eelmisel nädalal jõudis Äripäeva müügiveebi Best Sales mitme tootja ja hulgikaupmehe mure seoses ETK uue tarnelepinguga. Peamiseks probleemiks on tarnijale kehtestatud trahvid ja erinevate tasude lisandumine. ETK ostudirektor Kadi Lainelo on varasemalt väitnud, et trahvide kehtestamine ei lahenda mingeid probleeme. Ometi on lepingus erinevaid trahve üles loetletud koguni viieteistkümnes punktis. Samas ei esine lepingus ühtegi trahvi ETK-le endale.

Advokaadibüroo ALTERNA vandeadvokaat ja partner Annika Vait kinnitab, et ETK tarneleping on tasakaalust väljas, eelistades ETK  huvide ja õiguste kaitset. „Leping koosneb suures osas tootja kohustustest ja nende rikkumise sanktsioonidest. ETK liikmete vastutust võrreldes seadusest tulenevaga oluliselt muudetud ei ole, aga tootjatelt on võimalik iga vähegi olulisema kohustuse rikkumise korral erinevaid leppetrahve nõuda. Iseenesest on see lubatav ja kindlasti ka äriliselt mõistetav. Samas on lepingud tõenäoliselt sõlmitud tüüptingimustel ning tootjatel ei ole olnud võimalust lepingu sisu mõjutada. Ebamõistlikult kahjustavad tüüptingimused on tühised – selliseid tingimusi ei tule täita. Seda, kas mingi konkreetne leppetrahvi punkt lepingus on ebamõistlikult kahjustav või mitte, tuleb igal juhtumil eraldi hinnata, “  kommenteeris Vait.

ETK müügiprognoose ei anna, aga tarnehäirete puhul rakenduvad trahvid

Vunder AS direktori Anne Vaikjärve sõnul ei ole teised ketid tarnijatele trahve siiani rakendanud . „Nähtavasti saavad nad aru, et kui nad ise ei ole võimelised tavasortimendi koguseid  andma, siis ei saa ka vastaspoolt trahvida selle eest,“ selgitab ta. ETK uues lepingus on muuhulgas punkt, millega tarnija kohustub müügikampaaniateks esitatud tellimusi täielikult täitma. Vastaval juhul on ETK-l õigus nõuda leppetrahvi 100%  tarnimata jäänud kampaaniakaupade väärtusest nende ostuhinna alusel. Probleem seisneb selles, et samal ajal ei ole ETK-l kohustust kampaaniatoodete läbimüüki ette prognoosida ega ole lepingus ka mingeid sanktsioone olukorras, kus ETK ei suuda kampaania jooksul tellitud tooteid müüa. „Ei anta ka tavaperioodiks vajaminevaid koguseid, millega saaks kaupade sisseostudel arvestada. Ega ikka teelehtede pealt ei ole võimalik ühe suure jaeketi vajaminevaid koguseid arvata,“ on Vaikjärv murelik.

Prisma Peremarketi kaubandusdirektori Jorma Rautaneni sõnul neil sellist punkti lepingus ei ole, mis annaks jaeketile õiguse nõuda leppetrahvi 100%  tarnimata jäänud kampaaniakaupade väärtusest nende ostuhinna alusel. „On loomulik, et mingitel juhtudel võib tootmis-või tarnprotsessides ette tulla probleeme. Oluline on, et tarnijad probleemide ilmnemisel nendest meile kohe teada annaksid, et saaksime leida lahenduse ja kannatajaks ei jääks kliendid. Trahve olemegi teinud vaid nendel juhtudel kui koostööpartner jätab meid probleemidest teavitamata ning jätab meid lihtsalt toodetest ühegi hoiatuseta ilma,“ selgitas ta Prisma Peremarketi seisukohta.

ETK uus tarneleping sisaldab teise osapoole jaoks ülekohtuselt palju sanktsioone samal ajal kui ETK ise ei vastuta eriti millegi eest. „Kui rääkida konkreetselt sellest lepingu punktist, et ETK liikmetel ei ole müügikampaaniate korral kohustust tellitavate kaubakoguste prognoosimiseks, kuid samas on tootjale tema poolt tarnimata jäänud kampaaniatoodete hinna ulatuses leppetrahvi maksmise kohustus, siis selline tingimus võib olla ebamõistlikult kahjustav, sõltuvalt muidugi konkreetsetest asjaoludest,“ toob advokaat Vait näite. Tema hinnangul võib ETK liikmeühistu jaoks leppetrahvi rakendamine sellisel juhul olla soodsam kui kauba müümine, sest viimasel juhul teenitakse kasumina vaid kauba tarne- ning jaemüügi hinna vahe, kuid leppetrahvi rakendamise korral kogu ostuhind.

Kadi Lainelo sõnul annab jaekett omalt poolt kampaania sisseostuprognoosi. Sellist kohustust kampaania eelselt siiski tarnelepingus ei ole, samuti ei ole ETKl mingit vastutust kampaania jooksul tellitud kauba mahamüümiseks.

ETK kehtestas uues tarnelepingus müüjatele kõrgemad tasuprotsendidAnonüümsust palunud Eesti suurtootja müügidirektor kinnitab, et ka nemad on kätte saanud ETK uue tarnelepingu ja teinud enda ettepanekud. Tarnelepingu tingimused on tema sõnul varasemaga võrreldes oluliselt karmimad. Lisaks paljudele trahvidele on muudetud ka tasuprotsente. „Hetkel pole leping veel allkirjastatud. Näiteks logistikatasu ja müügiboonust meie varasemas lepingus ei olnud. Kokku on mõlema boonuse soovitud protsent üle 5%,“ toob ta näite tasude suurenemisest.  Tema sõnul toimusid suuremad muutused  lisaks müügiboonuse ja lisandunud logistikatasu osas ka turundusfondis st summas, mida tarnija peab aasta jooksul kampaaniatele, turundustegevustele ja eriväljapanekutele kulutama. Samuti on võrreldes varasemaga pikem ETK maksetähtaeg tarnijale.

Kas ETK tingimused on kõigile võrdsed?ETK ostudirektor Lainelo kinnitas kevadel, et tarnetingimused ja vastutus peavad olema hankijatele võrdsed. „Ei pea õigeks anda soodsamaid tingimusi, st vähem vastutust läbirääkimiste alusel,“ kommenteeris ta. Siiski tundub, et ETK tarnelepingu tingimused ei ole kõigile võrdsed. AS Balbiino müügidirektor Meelis Püvi sõnul on ETK nende  jaoks pikaajaline ja hea klient. „Nende müügitulemused on viimastel aastatel olnud ilusas tõusujoones ning meie koostöö nendega on väga hea.  Käesolevaks aastaks on meil leping ETK’ga sõlmitud ning võrreldes eelneva perioodiga tingimused oluliselt ei muutunud,“ kommenteeris ta.  AS Tere ja Saku õlletehas teatasid, et nemad koostöölepingu punkte ei kommenteeri. Terel on kuuldavasti just lõppenud läbirääkimised Privat Labeli tootmiseks ETKle. Saku õlletehase juhi Margus Kasteina sõnul on kaupluste ja tootjate vaheliste tarnelepingute ülevaatamine harilik iga-aastane tegevus. „Kuna sellised lepingud on kahe poole vahelised kokkulepped, ei saa me lepingu punkte ühepoolselt kommenteerida,“ jättis ta uued tingimused siiski enda teada. Santa Maria müügi- ja turundusdirektor Rainer Tammeti sõnul ei ole neile ETK uue lepinguga seoses mingit infot tulnud. Teise suurtootja hinnangul on ETK taktika survestada tarnijaid ükshaaval ning eriti karmid on just väiketootjatele esitatud tingimused kampaaniates osalemiseks.

ETK tingimuste kaitseks ei ole juriidilist tuge lihtne leidaTootjatel ja hulgikaupmeestel ei olegi nii lihtne leida Eestist tuge oma huvide eest seismisel. Sorainen, Glikman Alvin&Partnerid ja Lextal advokaadibürood keeldusid ETK lepingut kommenteerimast viidates huvide konfliktile, kuna ETK on nende klient. Kaubandus- ja Tööstuskoja jurist Mart Kägu kinnitas üleeile Äripäevale, et tema poole on ETK lepinguga seoses pöördunud üks koja liige. „Ma ei saa kolmandale osapoolele kommenteerida antud lepinguga seonduvat,“  vastas ta Äripäeva küsimusele, kuid kinnitas, et annab omapoolse vastuse kliendile selle nädala lõpuks.

Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Kaubanduse uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Maarit EermeKaubandus.ee juhtTel: 514 4884
Cätlin PuhkanKaubandus.ee turunduslahenduste müügijuhtTel: 5331 5700
Merit VõigemastKaubandus.ee toimetajaTel: 5471 0757